~Eratkan Ukhuwah Gerakkan Islah~

 

~ Saturday, March 27, 2004


Bismillaahirrahmaanirraheem...

Alangkah Serupanya Hari Ini Dengan Semalam


Ummat yang telah mengalahkan Tartar semalam boleh mengalahkannya juga hari ini.

Surat daripada Muhammad al-Ma'mun al-Hudhaibi - Murshid Am Ikhwan Muslimin
Bala tentera Amerika yang besar jumlahnya telah berhimpun di rantau ini. Dalam masa yang sama, amaran, ancaman dan ugutan dilakukan oleh Presiden Amerika, Setiausaha Pertahanannya dan para pegawai pelaksananya. Mereka semua mengugut bangsa Arab dengan segala kecelakaan dan kemalangan yang bakal menimpa.


Segala senjata pemusnah besar-besaran Amerika digunakan untuk memaksa bangsa Arab dan ummat Islam agar menyerah dan memberikan kesetiaan agar bersedia untuk mengubah sistem dan keluar daripada ketetapan dan pegangan agar meloloskan diri daripada identiti yang sebenar, berlepas diri daripada akidah Islam, menyerahkan seluruh bumi Palestin kepada regim Zionis dan membuka pintu seluas-luasnya bagi Zionis merampas bumi di sekitar Palestin.

Keadaannya samalah dengan apa yang telah berlaku di Afghanistan. Bangsa Arab dan ummat Islam sepatutnya mengambil pengajaran daripada apa yang telah berlaku. Mereka juga telah melihat sendiri dan mengikuti apa yang telah berlaku. Kemusnahan, penumpahan darah, pemusnahan kampung dan bandar, serta pemusnahan ladang dan kaum keluarga.

Persediaan untuk menyerang Iraq samalah dengan serangan yang telah dilancarkan terhadap Afghanistan, bersama-sama dengan kenyataan untuk membuat pembahagian dan penyusunan semula rantau ini agar dapat menjaga kepentingan Amerika, termasuklah kepentingan regim Zionis di Israel. Serangan ini juga bertujuan agar semua orang menundukkan kepala menunjukkan kepatuhan dan kesanggupan untuk menerima segala kehinaan.

Segala perkara ini dan apa yang ingin dilakukan oleh Presiden Amerika, George Bush, mengingatkan kita kepada apa yang telah berlaku kepada datuk nenek kita dahulu. Terutamanya ketika kedengaran suara-suara hari ini di sana sini yang ada di antaranya yang mengatakan bahawa serangan dan permusuhan Amerika tidak mungkin boleh dihadapi atau ditolak lagi... atau yang mengatakan kita tidak boleh menyelamatkan diri daripada taufan Amerika yang pasti akan melanda dan kita tidak mempunyai usaha untuk menangguhkannya atau hanya sekadar untuk mengurangkan kesan akibat buruknya... terutamanya dalam suasana dan persekitaran yang dikuasai oleh perpecahan, percanggahan pendapat dan pendirian serta terburainya ikatan persaudaraan, lemahnya ikatan dan faktor kepercayaan. Sebagaimana terdapat di kalangan kita orang yang berpendapat dan melihat bahaya ancaman adalah datang daripada jirannya yang sebangsa dengannya sendiri. Dia tidak merasa selamat ketika berada di kalangan kaumnya sendiri, kerana mereka tidak mampu untuk memberikan keamanan dan kestabilan. Segala pengalaman pahit masih lagi terbayang dalam pemikiran.

Apa yang ingin dilakukan oleh Presiden Amerika itu terhadap rantau kita, situasi dan keadaan kita, realiti tragedi yang kita alami, perpecahan yang menimpa barisan kita, kelemahan dan kedhaifan yang menguasai beberapa orang daripada kita, kebimbangan dan tipudaya yang dialami oleh sekumpulan bangsa Arab dan ummat Islam yang berpendapat sumber kegelisahannya adalah kejahatan dan permusuhan yang diatur oleh kumpulan bangsa Arab dan ummat Islam lain terhadapnya, tanda-tanda kekecewaan dan putus asa yang kelihatan menutupi beberapa wajah dalam banyak peristwa semuanya itu mengingatkan kita kepada suasana dan situasi yang pernah dialami oleh ummat kita dahulu. Iaitu ketika Holako bersama dengan bala tenteranya yang besar melanggar dan menyerang bumi ummat Islam, membunuh dan menghalau ribuan daripada mereka. Holako juga menyebabkan ketakutan dan kebingungan di seluruh bumi ummat Islam ketika itu.

Pada hari itu, beberapa orang pemerintah dan pemimpin telah membuka pintu dan sempadan bagi dimasuki oleh tentera Tartar yang zalim itu. Para pemimpin dan pemerintah itu merasakan bahawa mereka tidak mampu untuk menghalang serangan tentera Tartar yang menggila bagaikan taufan. Mereka berpendapat, Holako dan tentera Tartar adalah bahaya dan ancaman yang tidak boleh ditolak serta kemusnahan yang tidak boleh diselamatkan lagi. Mereka juga berpendapat mereka tidak mempunyai pilihan yang lain kecuali berdamai dengannya, atau bersikap hipokrit atau menyerah diri sahaja dan tunduk kepadanya dengan harapan agar Holako masih memberikan peluang kepada mereka untuk meneruskan kehidupan, atau paling kurangpun ia menjadi sebab untuk mendapat kasihan belasnya, atau untuk memperoleh keampunannya. Seolah-olah mereka tidak percaya bahawa Holako dan bala tenteranya tidak sekali-kali akan kasihan terhadap bangsa Arab dan ummat Islam, yang hanya akan merampas hak mereka untuk hidup, yang hanya akan menguasai negara mereka dan mengecapi sumber kekayaan mereka dan seterusnya bergembira di atas mayat-mayat dan runtuhan rumah-rumah mereka.

Ketika itu, tiada seorangpun yang percaya dengan penuh yakin terhadap kudrat Ilahi untuk menghalang taufan bala tentera Tartar kecuali orang-orang yang benar-benar beriman dan percaya serta yakin terhadap pertolongan Allah yang telah memberikan janji yang benar. Firman Allah SWT (Ali Imran: 173) yang bermaksud:

"Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya."Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: "Cukuplah Allah untuk (menolong) kami, dan Ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami)."

Mereka juga sedia untuk mengorbankan harta dan jiwa raga. Mereka percaya kepada kemampuan, kekuatan dan kuasa ummat mereka jika barisannya dapat disatukan dan para pemimpin dapat berada di dalam satu barisan dengan rakyat mereka, mempunyai keazaman yang satu bagi menuju matlamat yang satu iaitu menolak kehinaan dan berusaha memperoleh keredhaan tuhan serta bersungguh-sungguh untuk mendapat kemenangan dan balasan yang besar.

Realiti tragedi yang berlaku hari ini mengingatkan kita kepada realiti tragedi yang telah menimpa ummat ini dahulu.

Holako dan bala tenteranya yang ganas telah menyerang bahagian timur dunia Islam. Mereka menyerang Baghdad dan mengharungi sungai darah bangsa Arab dan ummat Islam. Mereka mengkhianati khalifah dan para menterinya. Mereka membunuh banyak jiwa dan menyeberangi Sungai Tigris di atas timbunan kitab-kitab yang pernah digunakan untuk mengimarahkan perpustakaan-perpustakaan di Baghdad. Kemudian mereka melanda pula bumi Syam. Tiada kawasan yang dilalui, melainkan mereka akan memusnah dan meruntuhkannya. Tiada kaum yang mereka temui, melainkan mereka akan membunuhnya. Kemudian dalam perjalanan ke Mesir, mereka menuju ke Palestin, sebuah tempat yang mempunyai peranan tersendiri dalam sejarah.

Presiden Bush hari ini samalah dengan Holako semalam. Dia mengutuskan para utusan untuk memberikan ancaman dan ugutan kepada para pemerintah ummat Islam dan negara mereka agar menyerah dan menerima segala undang-undang dan peraturan untuk digunakan kepada diri dan rakyat mereka. Ada di antara para pemimpin itu yang menerima dan tunduk kepada ugutan tersebut, maka akibatnya amat pahit dan jelek. Tetapi sebaliknya ada di antara mereka yang menolak dan bersiap sedia dengan segala kelengkapan dengan menyusun semula rumah tangganya sendiri dengan memerangi rasuah dan kezaliman, mengukuhkan persamaan, mendahului rakyatnya dalam mengorbankan harta, kekayaan dan batu-batu permatanya. Itu dilakukannya demi mengharapkan kemenangan. Dia juga menyatukan barisan dan mengukuhkan hubungan dengan rakyat. Oleh itu, dia selamat dan sejahtera dan merealisasikan kemenangan bagaikan mukjizat dengan bantuan Allah.

Antara kandungan surat Holako yang diutuskan kepada pemerintah Mesir, Sultan Qutz pada ketika itu ialah menuntutnya agar menyerah kerana dia tidak mempunyai pilihan lain lagi. Holako menyifatkan pedang tentera Tartar di dalam surat itu bagaikan petir dan lembing mereka bagaikan pemusnah. Holako juga menyifatkan tentera Tartar sebagai golongan yang tidak ada kasihan belas terhadap sesiapa yang mengadu dan hati mereka tidak akan menjadi lembut kepada sesiapa yang menangis.

Lalu Sultan Qutz yang beriman dan percaya kepada pertolongan tuhannya dan yakin kepada kekuatan iman rakyatnya, mengumpulkan para pemimpin, ulama dan cedikiawan. Ada di antara para pemimpin itu yang berpendapat bahawa mereka mesti berlembut dengan para utusan Holako, menunjukkan ketundukan dan mengambarkan persetujuan untuk membayar ufti. Lalu Sultan Qutz berkata kepada mereka yang lemah itu:

"Sesungguhnya pedang yang dimiliki oleh seorang yang pengecut daripada mengharungi peperangan adalah lebih layak untuk dipatahkan."

Kemudian beliau mengisytiharkan bahawa beliau menolak kehinaan, bahkan berazam mahu menghapuskan kejahatan dan meneguhkan kemuliaan serta kebanggaan dan membangkitkan semangat rakyat untuk melaksanakan amanah mempertahankan tanah air. Di samping itu beliau juga bertujuan membalas dendam terhadap ratusan ribu nyawa ummat Islam tidak berdosa yang telah dirampas hak kehidupan mereka oleh Holako di bumi dan negara mereka sendiri.

Sultan Qutz tidak mencuaikan kewajipannya. Beliau tidak gentar untuk menghadapi seorang yang gemar menjilat darah mangsa-mangsanya. Beliau juga tidak mundur berhadapan dengan ugutan. Beliau juga tidak digerunkan oleh barisan dan kumpulan musuh yang besar. Dalam masa yang sama, beliau tidak mengenepikan rakyatnya yang menjadi sumber kekuasaannya, penentu keputusan dan sumber pengorbanan. Anak-anaknya pula adalah terdiri daripada para tentera yang penuh percaya dan beriman serta mampu menghalang musuh.

Sultan Qutz bergantung kepada para ulama yang bagaikan bintang itu untuk menggerak dan menanam hakikat iman serta menggerakkan sifat memberi, berkorban dan berusaha. Para ulama itu diketuai oleh al-'Izz bin Abdul Salam yang telah memberikan fatwa kepada sultan dan rakyat bahawa jihad adalah wajib dan menolak kehinaan juga adalah wajib. Sultan Qutz juga telah menubuhkan satu jabatan yang besar bagi melakukan seruan ke arah jihad pada jalan Allah dan menghalang serangan tentera yang zalim itu. Beliau mengumpulkan para ulama dan khatib masjid untuk bergerak di seluruh negara Mesir. Mereka semua digerakkan oleh caj keimanan dan jihad untuk menyemarakkan semangat jihad di dalam hati rakyat jelata, hingga menjadikan seluruh bumi Mesir sebagai sel berdenyut yang sentiasa bergerak dan bersedia untuk mengharungi peperangan.

Sultan Qutz juga telah mengutuskan surat-surat kepada para pemerintah di Syam agar menyatukan barisan dan mengumpulkan seluruh kekuatan bagi menghadapi musuh bersama. Beliau juga menegaskan bahawa sekarang bukan masanya untuk berusaha menjatuhkan mana-mana pemimpin atau menentang pemerintahannya atau mengugutnya agar melucutkan dirinya daripada singgahsana pemerintahan.

Sultan Qutz juga melakukan reformasi dalaman dengan melebar luaskan keadilan dan mencabutkan segala akar umbi kerosakan serta kezaliman. Beliau berkata kepada sesiapa yang cenderung untuk berdamai dengan musuh atau haloba kepada harta:

"Pendirian paling keji adalah pendirian kamu. Demi Allah, pendirian ini kamu ambil hanya kerana kamu takut dan kecut kepada pedang-pedang tentera Tartar yang akan memotong kepala dan tengkuk kamu yang digemukkan oleh harta yang kamu ambil daripada rakyat. Tidakkah kamu tahu wahai pemimpin yang jahat bahawa apabila sesuatu kaum itu diperangi di dalam negara mereka sendiri maka mereka akan mendapat kehinaan?"

Sebelum melangkah ke medan perang, beliau berkata kepada para pemimpin:

"Wahai pemimpin ummat Islam! Kenapakah kamu sanggup memakan harta daripada baitul mal, sedangkan kamu bencikan jihad? Alangkah serupanya kamu dengan golongan munafiqin pada zaman Rasulullah (SAW)! Demi Allah, aku dan orang-orang yang bersamaku akan memerangi musuh Allah. Sesiapa yang memilih untuk berjihad dari kalangan kamu, maka ikutilah aku. Sesiapa yang tidak mahu, pulanglah ke rumah. Pemergiannya tidak akan ditangisi dan dikesali, dan Allah maha tahu apa yang ada di dalam dirinya."

Seruan beliau disambut dengan tangisan. Tentera Mesir bertakbir dalam pertempuran, lalu bumi menggegarkan tapak-tapak kaki pihak musuh yang zalim dan melampau batas, lalu mereka berjaya mengalahkan musuh dan mendapat kemuliaan. Sultan Qutz rebah melakukan sujud yang panjang kepada Allah. Kemudian beliau mengangkat kepala dengan air mata bercucuran keluar. Beliau berucap kepada tenteranya:

"Wahai tenteraku! Awaslah kamu daripada perasaan takbur terhadap kejayaan yang kamu peroleh. Tetapi bersyukurlah kepada Allah dan tunduklah kepada kekuatan dan kebesaranNya. Siapa tahu, mungkin doa yang diucapkan oleh saudara-saudara kamu di atas mimbar pada hari yang mulia ini, iaitu hari Jumaat dan di bulan Ramadhan yang mulia ini, ketika kamu menyerang musuh-musuh kamu, lebih tajam daripada pedang dan panah yang kamu gunakan untuk menikam dan memanah musuh kamu. Ketahuilah bahawa jihad kamu masih belum berakhir, tetapi kamu baru saja memulakannya, sehinggalah kamu dapat menunaikan hak Islam dengan menghalau musuh-musuhnya daripada seluruh tanah air kamu. "

"Dan pada ketika itu, orang-orang yang beriman bergembira, dengan kemenangan yang diberikan Allah. Dia memberikan kemenangan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia lah jua yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani." (al-Rum: 4-5)

Alangkah Serupanya Hari Ini Dengan Semalam

Apa yang berlaku hari ini… telah berlaku semalam… Tentera Amerika datang berbondong-bondong dan melakukan kerosakan serta pembunuhan. Mereka juga melakukan kepungan untuk meneruskan pemusnahan dan pembunuhan. Contoh yang telah berlaku di Afghanistan lebih daripada amat mendukacitakan. Sebagaimana ia hampir akan berlaku hari ini di Iraq, iaitu satu realiti yang amat memedih dan mencukacitakan. Niat Amerika mahu melakukan perkara yang sama terhadap negara selain Iraq sudah amat jelas kelihatan. Perpecahan dan langkah mundur yang disertai dengan laungan perdamaian telah kita dengar dengan memberikan amaran tentang kekuatan musuh dan kemustahilan untuk menghalang kezaliman mereka, meskipun musuh telah mengisytiharkan bahawa tidak ada sesiapa yang akan terselamat daripada penangannya nanti. Musuh juga menegaskan bahawa sasaran seterusnya ialah tanah air, negara, sumber kekayaan, para pemimpin dan rakyat negara lain di samping mereka mensasarkan akidah dan identiti ummat Islam. Musuh juga mengatakan mereka akan menyusun semula rumah tangga kita sendiri dalam bentuk yang akan menjamin ketundukan dan kehinaan seluruh bangsa Arab dan ummat Islam. Musuh juga mengisytiharkan bahawa mereka berusaha untuk meluas dan melebarkan kuasa regim Zionis di atas mayat dan runtuhan bangsa Arab dan ummat Islam. Ini dilakukan meskipun ummat Islam memiliki kekuatan, kekuasaan dan keimanan yang mendalam bahawa mereka mampu untuk menolak kezaliman, serta boleh menegaskan kebebasan, kedaulatan, kemegahan dan kemuliaan mereka. Dengan syarat para pemerintah mereka berlaku adil dalam pentadbiran, merubah hala tuju dan kecenderungan, membaiki sendiri rumahtangga mereka, menyusun semula berdasarkan istiqamah kepada syariat Allah dan sunnah RasulNya, mengukuh dan mengaktifkan keterlibatan peranan rakyat yang akan membawa kepada kemajuan ketika segala hak rakyat dikembalikan kepada mereka.

Rakyat hari ini merasakan bahawa mereka lemah dan tidak mampu untuk menghadapi serangan luar dan lemah untuk membantah ugutan dan amaran Amerika. Mereka juga merasa bahawa jalan sudah tertutup dan menghalang mereka daripada bangkit melaksanakan peranan mereka yang betul. Tiada sebab yang melahirkan perasaan lemah dan kecewa ini melainkan ketika mereka berada jauh daripada manhaj Allah serta hanya mencari penyelesaian daripada mereka yang merampas bumi ummat Islam dan sentiasa melebarkan kekuasaannya. Musuh itu pula hanya mahu merealisasikan jaminan kepentingannya dan kepentingan Zionis meskipun akan mengorbankan kewujudan dan tanah air kita.

Sesungguhnya beriltizam dengan manhaj Allah adalah jalan yang benar dan satu-satunya cara untuk menyusun semula rumahtangga kita kerana hanya dengan cara tersebut keadilan dapat ditegakkan, kezaliman dapat dihapuskan, kebebasan dapat disebarluaskan, rasuah dapat diperangi, ketelusan dapat diperkukuhkan, harta dan kekayaan negara dapat dipelihara, peranan institusi-institusi dapat dipertingkatkan dan pendapat orang lain dapat dihormati. Ia bermakna rakyat berpindah daripada daerah yang terpencil dan terkepung kepada daerah aktiviti dan kebersamaan… daripada kekangan, penyeksaan dan pemusnahan kemanusiaannya kepada kemuliaan, kedaulatan undang-undang dan pengukuhan persaudaraan.

Kemenangan ummat ini dalam pertarungannya menentang serangan Amerika adalah dijamin dengan izin Allah selagimana ummat ini berpegang teguh dengan Islamnya. Ia adalah satu-satunya jalan iaitu dengan para pemerintahnya mengukuhkan hubungan dengan rakyat untuk mendapat kepercayaan mereka. Di samping itu, para pemimpin juga hendaklah berusaha mencari jalan yang boleh menghilangkan segala perselisihan yang berlaku di kalangan mereka sehingga hanya wujud perasaan tenang, saling mempercayai dan hubungan yang erat.

Niat hendaklah ikhlas dan hati hendaklah murni.Hendaklah kepentingan ummat sahaja menjadi agenda utama, hendaklah kredibiliti dan keseriusan menjadi asas bagi segala tindakan dan polisi yang diambil. Hendaklah prihatin bahawa kita memulakan langkah di atas landasan yang betul.

Hal ehwal politik hendaklah diperbaiki… yang memberikan peluang seluas-luasnya kepada penglibatan rakyat dan kebebasan mereka untuk memilih. Autokrasi dalam membuat keputusan hendaklah dihapuskan. Zaman meminggir dan memencilkan rakyat hendaklah ditamatkan. Inilah langkah pertama yang seharusnya diambil di seluruh negara kita ketika kita menuju dengan penuh ikhlas menempuh pertempuran yang dipaksakan kepada kita. Ini perlu dilakukan agar Iraq tidak terlepas daripada kita, agar Palestin tidak diabaikan dan akhirnya pada esok hari, seluruh negara ummat Islam terlepas daripada kita.

Seluruh pemimpin dituntut agar mengadakan pembaikan dalam hubungan mereka dengan tuhan mereka, iaitu dengan memulakannya dengan diri mereka sendiri. Mereka hendaklah melangkah dengan penuh keazaman, kecekalan, kebenaran, keikhlasan dan ketelusan. Mereka hendaklah menjiwai perasaan rakyat. Mereka hendaklah mempersiapkan agar jalan terbuka untuk rakyat percaya kepada mereka dan seterusnya berlangsunglah kemenangan dan keselamatan buat semua.

Semua bangsa Arab dan ummat Islam telah bangkit dan keluar ke jalan-jalan melakukan demontsrasi yang besar di setiap negara. Jutaan ummat telah berbondong-bondong keluar di semua ibu negara dengan melahirkan kutukan dan bantahan mereka terhadap permusuhan Amerika dan keperluan untuk menghadapinya. Di Mesir sahaja, demonstrasi besar-besaran telah berlangsung di jalan-jalan bandar Kaherah bagi menegaskan bahawa Mesir yang pernah menolak daripada menyerah kepada tentera Tartar mampu untuk melaksanakan peranan bersejarahnya sekali lagi dalam menghadapi serangan Amerika… dan bahawa bangsa Arab dan ummat Islam yang pernah memperoleh kemenangan semalam mampu untuk mencapai kemenangan sekali lagi dengan pertolongan tuhannya ketika mereka mencernakan firman Allah SWT yang bermaksud (al-Baqarah: 216):

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Firman Allah lagi yang bermaksud (al-Anfal: 60): "Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya."

Firman Allah lagi yang bermaksud (al-Taubah: 41): "Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui."


Muhammad al-Ma'mun al-Hudhaibi
Murshid Am Ikhwan Muslimin
Kaherah
26 Zulhijjah 1423
27 Februari 2003

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 8:36 PM

 

~ Thursday, March 25, 2004


Masjid Khalid Al Walid,Syria

Bismillaahirrahmaanirraheem...

Zaid bin Haritsah - Pemuda As-Sabiqun Al-Awwalun(Part IV)

Sambungan dari Part III

Zaid bin Haritsah menjadi orang terpercaya memegang rahsia Rasulullah. Dia sentiasa diangkat beliau menjadi pemimpin (ketua) delegasi atau pasukan yang dikirim Rasulullah s.a.w. Dia ditunjuki beliau memerintah kota Madinah menggantikan beliau apabila beliau bepergian ke luar kota, untuk berperang dan sebagainya.

Kalau Zaid mencintai Rasulullah melebihi cintanya kepada ibu-bapanya, maka Rasulullah juga sangat mencintainya. Dia tinggal di rumah tangga Rasulullah, berbaur dengan keluarga dan anak-anak beliau. Apabila Zaid sedang tiada, beliau rindu kepadanya. Dan apabila Zaid tiba, beliau tampak gembira dengan kedatangannya. Rasulullah mendidik dan mengajarinya dengan pendidikan dan pengajaran yang tidak seorang pun beruntung memperolehnya seperti Zaid.

Dengarkanlah kesaksian 'Aisyah r.a menggambarkan kepada kita bagaimana gembira dan mesranya Rasulullah s.a.w menyambut kedatangan Zaid, ketika dia baru tiba, dari suatu perjalanan. Kata 'Aisyah, "Pada suatu hari, Zaid tiba di Madinah, ketika itu Rasulullah s.a.w sedang berada di rumahku. Zaid mengetuk pintu. Rasulullah bergegas ke pintu dengan hanya memakai kain untuk menutupi auratnya antara pusat dan lutut sambil menarik baju untuk dikenakannya. Lalu Rasulullah memeluk dan menciumi Zaid. Demi Allah! Tidak pernah saya melihat beliau seperti itu sebelum dan sesudahnya."

Memang, kasih saying Rasulullah kepada Zaid terkenal dan sudah menjadi pengetahuan umum di kalangan kaum muslimin. Sehingga kerananya, kaum muslimin menggelari Zaid dengan panggilan 'Zaid Ibnu Al Hib' (Zaid anak kesayangan dari anak kesayangan Rasulullah). Dan kemudian anak Zaid yang bernama Usamah, digelari mereka pula dengan 'Hib Ibnu Hib' (anak kesayangan dari anak kesayangan Rasulullah). Gelaran-gelaran ini masyhur dalam masyarakat muslimin ketika itu.

Tahun kedelapan hijrah, Allah yang Maha Tinggi Kebijaksanaan-Nya berkehendak untuk menguji hamba-hamba-Nya dengan memisahkan orang yang sayang menyayangi itu.

Rasulullah mengutus Haritsh bin 'Umair Al Azdy dengan sepucuk surat dari beliau kepada Raja Bushra, mengajaknya masuk Islam. Sampai di Mu’tah, sebelah timur Jordan, seorang pembesar Bani Ghassan, iaitu Syurhabil bin 'Amr menangkap Haritsh, lalu Haritsh dibunuhnya. Rasulullah sangat marah, kerana sesungguhnya seorang utusan tidak boleh dibunuh.

Maka beliau siapkan tiga ribu tentera untuk memerangi Mu'tah. Beliau mengangkat anak kesayangannya Zaid bin Haritsah menjadi komandan pasukan tersebut.

Kata beliau, "Jika Zaid gugur, maka pimpinan harus digantikan oleh Ja'far bin Abu Thalib. Jika Ja'far gugur pula, pimpinan harus diambil alih oleh Abdullah bin Rawahah. Jika Abdullah gugur pula, maka pimpinan dipilih oleh kaum muslimin seorang di antara mereka."

bersambung...

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 8:38 PM

 

~ Wednesday, March 24, 2004


Syria

Bismillaahirrahmaanirraheem...

10 Wasiat Hassan Al Banna

1)Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan.

Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat...Juga di medan perang. Walaupun...Di saat genting dan cemas.

2)Wahai kawanku, Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupun sedikit Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan Sesungguhnya al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu Sumber hidayah kepada anda dan saya Bacalah al-Quran, kelak ia memberi syafaat. Sentiasalah membaca, menghafal dan...Cuba hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir!!! Di sini ada ketenteraman Di sini ada kedamaian Di sini ada kesalaman Jadilah hamba yang sejahtera.

3)Wahai kawanku, Dorongkanlah diri untuk menguasai Bahasa al-Quran Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan Sebenarnya anda telah lama bermula Iaitu sejak anda solat setiap hari Sebut dulu walaupun tak faham. Antara mala petaka pertama menimpa umat kita... Ialah kecuaian menguasai bahasa agamanya. Juga mengutamakan bahasa pasar, Ayuh !!! Apa tunggu lagi?????? Bukalah ruang walaupun seminit !!!

4)Wahai kawanku, Usahlah bertarung idea tanpa adabnya!!! Berdebatlah jika kiranya berbuahkan kebaikan Awasilah pertengkaran Kerana di sana ada unsur lain membisikkan? Syaitannnn namanya !!!

5)Wahai kawanku, Senyumlah selalu tapi bersederhanalah dalam ketawa !!! Rasulullah s. a. w adalah yang paling banyak senyum Beliau ketawa kena pada tempatnya Tapi berpada-pada sahaja, wahai kawan ! Plato juga berharap agar pementasan hiburan... Yang tidak bermutu terlalu banyak ketawa bodoh Hanyalah disaksikan oleh golongan abdi Dan orang upahan asing! Begitu juga Aristotle berpendapat Supaya golongan belia ditegah daripada menyaksikan hiburan-hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan. supaya tidak menular. Keburukan dalam diri!!!

6)Wahai kawanku, Seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan Tanpa serius, hilanglah kesungguhan !!! Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan Kata seorang penyair : Berikan kerehatan pada jiwamu Yang sibuk dengan berfikir Ubati dengan bergurau Tapi, Kalau mengubatinya dengan bergurau Mestilah dalam batas Seperti kau masukkan garam ke dalam gulai.

7)Wahai kawanku, Kawallah nada suaramu Setakat yang diperlukan oleh pendengar di depanmu Janganlah jadi seperti orang bodoh. Bahkan menyakit hati orang lain pula!!! Luqman El-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya. Itulah katanya suara keldai!!! Surah al-Isra' memberi tip kepada kita...Jangan keraskan suramu dalam solat Tapi jangan pula merendahkannya Carilah jalan tengah di antara keduanya.

8)Wahai kawanku, Usahlah umpat mengumpat Usahlah merendah-rendahkan pertubuhan lain Bercakaplah jika ada unsur kebajikan Ayuh!!! Hindarilah... mengumpat! Tidak sekali mencabuli jemaah-jemaah lain!!! Perkatakanlah kebaikan demi kebajikan bersama. Sukakah anda memakan daging pasti anda suka!! Tapi sukakah anda memakan daging kawan anda yang telah mati?? Sekali-kali tidak!!! Begitulah dosa orang yang mengumpat. Bertaubatlah jika anda mengumpat Tapi mesti minta ampun terhadap orang umpatanmu bersama!!! Boleh mengumpat...apabila ada tujuan syarie.
* untuk menuntut keadilan apabila dizalimi
* untuk menghapuskan kemungkaran
* kerana memberi amaran kepada Muslim tentang kejahatan
* kerana mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.

9)Wahai kawanku, Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia Sekalipun mereka tidak diminta berbuat demikian!!! Salam kasih sayang adalah untuk semua Salam kemesraan adalah untuk sejagat. Hulurkanlah, hulurkanlah salam perkenalan...! Lihatlah pensyariatan ibadah haji. Pelbagai bangsa datang berkunjung!!! Pelbagai lapisan datang berkunjung!!! Pelbagai darjat datang berkunjung!!! Sama-sama menjunjung obor suci Tidak mengenali tapi tak sepi.

10)Wahai kawanku, Maksimumkanlah faedah waktu anda dan Tolonglah orang lain supaya manfaatkan masa. Hadkanlah masa penunaiannya. Biasakan hidup berjadual di hadapan. Bijaksanakanlah menggunakan waktu anda! Bersegeralah, kerana... Sabda Nabi s. a. w bermaksud : "Bertindak segeralah melakukan amal..." (Diulang 7 kali..) Sayanglah masa saudaramu!!! Hormatilah waktu mereka!!! Usahlah berbicara meleret-leret... Tanpa haluan dan noktahnya..

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 10:14 PM

 

~ Tuesday, March 23, 2004


Bismillaahirrahmaanirraheem...

Pemuda Islam & Amanah Dakwah

"Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk" (Surah al-Kahfi 18: 13)

Kaum muda merupakan lapisan masyarakat yang paling kritis. Mereka memiliki wawasan ke depan dan tidak pernah puas dengan kondisi yang ada. Sikap pemuda sentiasa idealis, penuh cita-cita dan harapan. Baik terhadap sesuatu yang baik ataupun yang buruk.

Lantaran itu pula anak-anak remaja, bakal pemuda, menjadi sasaran orang-orang yang ingin merubah kondisi suatu masyarakat menjadi buruk. Mereka dihidangkan dengan kebatilan yang menjadikan mereka jauh dari agama ALLAH. Mereka diberikan racun melalui media massa, berupa televisyen, radio, majalah, filem-filem, komik, novel dan sebagainya. Itulah racun sekularisme, pembaratan (Westernisasi), serta penurunan moral dengan berbagai bentuknya.

Maka lihatlah anak-anak remaja yang membuat masalah di tengah-tengah masyarakat. Mereka hidup untuk mengganggu orang lain, bermabuk-mabukan, berpesta dan berdisko, berpeleseran di waktu malam tanpa tujuan dan lain-lain. Keadaan ini disedari atau tidak merupakan hasil perusakan terhadap generasi muda melalui media massa yang terancang. Yang lebih berbahaya adalah perusakan pola fikir melalui orang-orang yang mengaku dirinya intelek, yang rata-rata lulusan barat yang canggih dengan ilmu dan pengetahuan serta falsafah yang membingungkan. Dan sasaran mereka ini pun adalah para pemuda, kerana mereka pun ingin diikuti oleh para pemuda. Mereka itu sebenarnya generasi muda yang berpotensi. Hanya saja situasi lingkungan yang buruk dan menyesatkan, membuatkan mereka hanyut dibawa program syaitan dan iblis.

Dakwah Islam dan Pemuda

Perubahan masyarakat dari buruk menjadi baik, dari jahiliyyah menjadi Islam merupakan sasaran dakwah Islam. Islam merupakan agama yang mengajak umatnya berfikir dinamis, kritis dan kreatif… tapi bukan untuk merusak. Islam tidak menyetujui sikap jumud (statik) dalam segala hal. Kerana sifat dakwah Islam seperti di atas, maka dakwah ini mudah diterima dan dicerna oleh kalangan muda...tidak membingungkan dan meragukan.

Semangat dan cita-cita yang tinggi para pemuda hanya dapat ditampung dan disalurkan oleh Islam. Sebab Islam adalah ajaran ALLAH yang sempurna, tanpa cacat dan cela. Islam adalah agama yang mengajak manusia kepada kebaikan di dunia dan akhirat.

Ajaran Islam mengarahkan dan membimbing pemuda untuk beribadah, mengabdi, dan berbakti kepada Dzat yang Maha Tinggi, Agung dan Mulia... iaitu ALLAH SWT. Islam melatih mereka agar selalu menghubungkan diri kepada Penguasa Tunggal alam semesta. Dengan ini, mereka menjadi orang-orang yang akan menyebarluaskan rahmat dan kasih sayang ALLAH ke tengah-tengah umat manusia. Islam tidak rela para pemuda yang berpotensi itu terjerumus dalam kebejatan moral yang akan membuat mereka menjadi musuh ALLAH dan sampah masyarakat.

Tidak menghairankan, ketika Islam muncul, para pendukungnya kebanyakkan terdiri dari kaum muda yang haus akan kebenaran dan keadilan. Rasulullah SAW selama 13 tahun pertama berdakwah di Makkah tidak banyak menghasilkan jumlah pengikut. Kerana penduduk Makkah kebanyakan orang-orang tua yang sangat kuat memegang tradisi dan adat istiadat jahiliyyah.

Tetapi ketika Islam di bawa ke Madinah, sambutan meriah dan positif pun mengalir bagai ombak yang bergulung. Penduduk Madinah melihat Islam sebagai atauran hidup yang benar. Hati mereka diterangi cahaya petunjuk ALLAH. Maka dengan ikhlas mereka tinggalkan semua adat kebiasaan jahiliyyah dan merubahnya menjadi Islam. Mereka tukar kekufuran dan kedurhakaan dengan iman dan ketaatan. Hal ini disebabkan penduduk Madinah umumnya terdiri dari kaum muda.

Di sisi lain, Rasulullah SAW pun menjadikan pemuda sebagai anasir taghyir (unsur-unsur perubah). Mereka dilatih dan dibimbing untuk menjadi pemimpin dan juru dakwah. Mereka dibentuk menjadi kader-kader Islam yang tangguh dan cekal. Mereka antara lain Ali bin Abi Talib, Mus’ab bin Umair, Sa’ad bin Abi Waqash, Zaid bin Haritsah, Umar bin Khattab, Usamah bin Zaid, juga kebanyakan para sahabat Nabi.

Sebagai contoh, da'ie dan duta Islam pertama yang diutus Rasulullah SAW di kota Yathrib adalah Mus'ab bin Umair. Dahulunya, dia adalah pemuda yang perwatakan kemas dan selalu berpakaian cantik. Setelah menerima Islam dan dikader Rasulullah SAW, Mus'ab berubah menjadi pemuda sederhana, tetapi aktif di jalan dakwah dan jihad Islam. Sehingga wafatnya Mus'ab, Rasulullah menitiskan air matanya melihat Mus'ab yang dahulunya mewah, hanya dikafani kain yang buruk. Beruntunglah Mus'ab sebagai pemuda dakwah yang telah menjalankan amanahnya.

Kendatipun masih muda belia, prestasi Mus'ab dalam dakwah sangat hebat. Dalam tempoh waktu kurang dari setahun, dia berjaya mengIslamkan kurang lebih 70 orang penduduk Yathrib. Mereka itulah yang datang kepada Rasulullah SAW untuk berbai'ah (berjanji setia sehidup semati) di bukit Aqabah.

Sifat Pemuda Dakwah

Dengan pemuda sebagai hujung tombak untuk dakwah, maka Islam pun meluncur bagai anak panah. Potensi tenaga muda mereka diarahkan untuk hal yang positif dan membangun (jiwa Islam), iaitu menegakkan DinuLLAH. Al-Quran mengambarkan pemuda yang aktif dalam dakwah Islam pada kisah Ashhabul Kahfi.

"Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk; dan Kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri lalu mereka berkata: Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi; kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran". (Surah al-Kahfi 18: 13 – 14)

Dari ayat yang mulia ini dapat kita fahami bahawa para pemuda dakwah memiliki tiga karakter utama yang mendasar, iaitu:

1. Iman kepada RABB mereka (ALLAH)

Mereka merupakan pemuda-pemuda yang meyakini ALLAH, Rasul, Malaikat, Kitab, Hari Akhir dan Qadha dan Qadar. Nilai keimanan pemuda jauh lebih tinggi dari nilai keimanan orang yang sudah tua. Sebab para pemuda beriman di tengah-tengah gejolak nafsu muda yang masih berkobar, sementara orang-orang yang sudah tua melakukan ketaatan tanpa halangan kerana sudah mendekati akhir hayat.

Para pemuda dakwah sentiasa meningkatkan dan mempertahankan iman yang menyala dalam hati mereka. Mereka tidak rela sedikitpun iman itu berubah atau berkurang. Mereka berupaya menghidupkan api iman ini di tengah-tengah masyarakat. Kerana menyedari bahawa manusia tanpa iman tiada nilainya di sisi ALLAH.

2. Selalu mengikuti petunjuk ALLAH

iaitu para pemuda yang tahu arah perjalanan dan sentiasa berjuang menegakkan kebenaran dengan petunjuk bimbingan ALLAH. Mereka selalu berpegang teguh kepada Kitabullah dan Sunnah Rasulullah sebagi hidayah ALLAH yang diyakini akan menyelesaikan segala persoalan dengan adil dan bijaksana. Mereka ingin masyarakat diatur oleh Pencipta alam semesta dan tidak diatur oleh mereka sendiri atau dikendalikan oleh hawa nafsu segolongan manusia tertentu.

3. Bersikap Furqan
Para pemuda dakwah mampu membedakan mana yang haq (benar) dan mana yang batil (salah). Mereka mengerti betul, mana yang membawa keimanan dan Islam dan mana yang membawa kekufuran dan kesesatan. Setelah itu, mereka menolak segala hal yang membawa kepada kekufuran dan menerima keimanan dengan penerimaan yang total. Sikap furqan merupakan pancaran keimanan dan kefahaman terhadap TauhiduLLAH yang diajarkan Islam. Mereka meyakini bahawa ALLAH adalah satu-satunya sumber hidup yang harus ditaati dan sumber ilmu agar diri tidak merasa sombong serta dijadikan tujuan akhir. Beserta itu, mereka menolak hak ALLAH ini diberikan pada selain ALLAH.

"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa) mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (Surah al-Anfaal 8: 29)

Selain itu, beberapa karakter yang lain juga menjadikan para pemuda mampu untuk mengemban tugas dakwah. Di antaranya:

4. Bersikap kritis menghadapi masyarakat

Para pemuda dakwah mengerti betul kondisi masyarakat yang menjadi medan dakwahnya. Mereka tahu bagaimana menghadapi situasi itu secara benar dan kritis. Kekritisan mereka tidak menjadikan mereka anarkis atau membuat mereka ekstrim. Mereka memahami jalan menuju perubahan umat dan bekerja untuk itu secara hati-hati dan teliti.

5. Berbeda dalam prinsip dan sikap hidup, tetapi bergabung di tengah-tengah kehidupan bermasyarakat

Para pemuda dakwah menyedari kekeliruan yang ada pada masyarakat dan sanggup untuk menghindarkan diri mereka dari kekeliruan tersebut. Sementara mereka tetap hidup dan bercampur di tengah-tengah masyarakat itu dengan prinsip dan akhlaq yang berbeda. Mereka tidak tertipu dengan kondisi masyarakat yang membuat-buat kedustaan terhadap agama ALLAH. Hal ini tampak dalam kenyataan mereka di ayat berikut:

"Kaum kami ini telah menjadikan selain Dia sebagai tuhan-tuhan (untuk di sembah). Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka?) Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah? "(Surah al-Kahfi 18: 15)

Akhirul kalam, Imam As-Syahid Hassan al-Banna pernah menyatakan bahawa umat Islam dewasa ini tidak ada lagi mempunyai kekuatan. Sumber alam yang ada di bumi umat Islam semuanya habis terkuras oleh tangan-tangan asing. Kualiti umat Islam bagaikan buih-buih di lautan walaupun mereka ramai. Tapi ingatlah, bahawa ada satu kekuatan tersembunyi dari tubuh umat Islam iaitu para pemuda (as-Syabab). Bangunlah wahai pemuda! Dakwah amat memerlukan jiwa-jiwa yang cekal untuk mengembannnya. Kamu amat diperlukan untuk mengembalikan umat Islam dari kehinaan kepada kemuliaan! Jadilah junduLLAH yang akan memperjuangkan agama ALLAH hingga akhir hayatmu seperti Mus'ab bin Umair atau Zaid bin Harithah...

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 8:45 PM

 

~ Monday, March 22, 2004


Bismillaahirrahmaanirraheem...

Shaykh Abdulfattah Abu Ghuddah (rahimahullah ta'ala) (1917 - 1997)

Shaykh Abu Ghuddah was one of the few best Islamic Scholars known in this era. He is known all over the world from Brunei to North America for his outstanding achievements in Hadith and Islamic Law (Shari'ah).

Youth

Shaykh Abdul Fattah bin Muhammad bin Bashir bin Hasan Abu Ghuddah (ra) was born in the city of Aleppo in the north of Syria in the year 1917 (CE). His father, Muhammad, was well known for his piety and adherence to Islam. He was in textile business, something that he had inherited from his father, Bashir, one of the biggest traders of textiles in Aleppo. The lineage of the Shaykh goes back to the great Sahabi, Khalid bin Walid RA).

His Search for Knowledge

The Shaykh studied at the Islamic Arab Institue in Aleppo, and then at the Khesrevia Madrassah (now known as Shari'ah Secondary school). He graduated in 1942. He continued his pursuit of knowledge at Al-Azhar, in Cairo, in the school of Shari'ah between 1944 and 1948 in psychology and principles of education, faculty of Arabic language, and graduated from Al-Azhar in 1950.

His Teachers

In Syria:

Among the most prominent of his teachers, were: Shaykh Raghib Al-Tabakh, Shaykh Ahmad Al-Zarqa, Shaykh Eisa Bayanuni, Shaykh Muhammad Al-Hakeem, Shaykh Asad Abji Shaykh Ahmad Kurdi, Shaykh Najib Sirajuddin and Shaykh Mustafa Al-Zarqa.

In Egypt:

Shaykh Muhammad Al-Khidr Husayn, Shaykh Abdul Majid Daraz, Shaykh Abdul Halim Mahmud, Shaykh Mahmud Shaltut [all Shaykhs of al-Azhar at one time]. He also met Shaykh Mustafa Sabri (Shaykh of the Ottoman Khilafa), Shaykh Muhammad Zahid Al-Kawthari, and Imam Hasan Al-Banna greatly benefiting and learning from them.

His Travels

Shaykh Abu Ghuddah travelled to most Arab countries and to Turkey, India, Pakistan, Indonesia, Malaysia and Brunei, meeting and learning from scholars of these countries, as well as they benefiting from his knowledge.

As a result of his numerous visits to India and Pakistan, he was able to bring much of the knowledge of the Indian subcontinent to Arabia. He produced numerous tracts and books and was responsible for spreading these among scholars. Among the prominent scholars that he met in those countries were: Shaykh Muhammad Shafi' Mufti of Pakistan, Mufti Atiqur Rahman of Delhi, Shaykh Mohammad Zakaria Kandahlawi, Shaykh Muhammad Elias Kandahlawi, Shaykh Mohammad Yusuf Banwori, Shaykh Muhammad Latif, Shaykh Abul Wafa Al-Afghani, Shaykh Abul A'la Maududi and Shaykh Abul Hasan Ali Nadwi.

His Academic work

After he had completed his studies in Egypt, Shaykh Abu Ghuddah returned to Syria in 1951 where he was chosen as the leading teacher in Islamic Education, winning first prize. He taught Islamic Studies for eleven years in Aleppo, wrote text books in this field and also taught in Madrassah Sha'baniyah, a Shari'ah school specializing in producing scholars and orators. He then transferred to the College of Shari'ah in the University of Damascus, where he taught Usul Al-Fiqh, Hanafi Fiqh and Comparative Fiqh for three years.

After that he directed the production of an Encyclopaedia on Islamic Fiqh in the College of Shari'ah in Damascus for about two years, during which he also completed a Dictionary of Fiqh Al-Muhalla of Ibn Hazm which had been started by some of his colleagues. This was produced by the University of Damascus in two large volumes.

Political Career

In 1962, the Shaykh was elected as a member of Parliament for Aleppo City, despite the fierce opposition he faced from other contenders. He used this position to help and promote the interests of Islam and Muslims in Syria. The Shaykh was imprisoned in 1966 and spent eleven months in prison with other scholars before being released in June 1967.

Move to Saudi

After his release, he returned to Aleppo, but eventually moved to Saudi Arabia. There he taught at Imam Muhammad Ibn Saud University in Riyadh during the years 1965-1988. He also helped to develop and plan courses and programs at the University.

He was invited as a visiting Professor at Um Durman Islamic University in Sudan. He also participated in many seminars and conferences and also worked for a period in King Saud University in Riyadh.

In recognition of his scholarly achivement, Muslim scholars nominated the Shaykh in 1995 for the Prize of Sultan Brunei for Islamic Studies. The prize was offered to the Shaykh by the Oxford Centre for Islamic studies, in a ceremony in London attended personally by the Sultan and other dignilaries and scholars.

His Character

The Shaykh exemplified a distinct, noble character, the character of a Scholar and a Mujahid. His knowledge and intelligence were vast. His love and concern for the Muslim Ummah and humanity was great. He showed great insight in his grasp of the problems afflicting Muslims. He was polite and gentle in his speech and touched the hearts of those whom he communicated with. He was smart, and quick witted in his response and people's hearts would turn towards him with love, respect and trust. He was far from extremism and would not be reactive or easily provoked. He would always judge matters in the light of the Shari'ah and taught his students to do the same.

Shaykh Abu Ghuddah with Shaykh Muhammad Nazim Adil al-Haqqani, Shaykh Hisham Kabbani, Shaykh Adnan Kabbani and other delegate scholars at the Grand Reopening of the Imam Bukhari Madarasa in Bukhara.

His Da'wah

In the 1940's the Shaykh met with Hasan Al-Banna, leader of the Muslim Brotherhood in Egypt. When he returned to Syria he was very active in the work of da'wah both generally and with the brotherhood, as his character was highly trusted and he possessed distinctive leadership qualities.

He became a leader and guide for Islamic work in Syria and was eventually chosen to be in-charge of the Syrian group of activists. During his stay in Syria, he was like a living, moving school that taught more than three generations of du'at and activists, all of whom were proud to benefit from his vast sea of knowledge. Apart from the weekly Jumu'ah khutbas that he used to deliver, he also had three lessons per week as follows:

1) Questions and Answers session: held after Jumu'ah, dealing with everyday matters. He would give his fatwas with evidences and with full consideration of the contemporary situation in which people lived.

2) Fiqh classes on Mondays: In which he would follow a comparative approach to Fiqh.

3) Hadith classes on Thursdays.

His Struggle

In the mid 1960s the Shaykh worked to rally scholars and bring unity among Muslims, to show their strength and stand up for their concerns. Despite the weakness of Muslims, he persevered in his efforts, undeterred by the sometimes lukewarm response of the Muslims, buried in their worldly concerns. In Kheservia Mosque, where thousands of people would gather every week, the Shaykh would raise contemporary issues and used to speak against the tide of secularism. For this he was often threatened from every direction, but stood firm in the face of this, replying with his famous couplet: "I do not care when I am killed as a Muslim, whichever side of me takes the mortal wound for Allah."

The Shaykh passed away in the early hours of Sunday 9th Shawwal 1417 / 16th February 1997. He was buried in Jannat al-Baqi' in Madinat al-munawwara. May Allah shower his mercy on Shaykh Abdul Fattah Abu Ghuddah. May He reward him abundantly, widen his grave and make it a part of the gardens of Paradise. May He assign him with the Prophets and righteous people. May Allah grant him the best rewards. Surely our Lord is the one Who listens and Answers prayers and All praise is due to Him.

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 7:39 PM

 

~ Sunday, March 21, 2004



(CNN) -- Hamas founder and spiritual leader Sheikh Ahmed Yassin was killed in an apparent airstrike by Israeli forces Monday morning as he was leaving a mosque, Hamas and Palestinian security sources told CNN.

Five others were killed in the strike, sources said. According to hospital officials, two of Yassin's sons were wounded in the attack.

Yassin's car and the cars carrying his bodyguards were hit by three rockets as the group left the mosque after prayers.

The Israeli newspaper Haaretz reported that thousands of angry Palestinians had gathered around Yassin minutes after the attack.

Hamas gunmen fired weapons into the air, promising revenge against Israel.

Yassin founded Hamas in 1987, during the Palestinian intifada. Hamas is an Islamic fundamentalist organization whose military wing, Izzedine al Qassam, has carried out attacks on Israeli civilian and military targets. The U.S. State Department and Israel consider Hamas a terrorist organization.

An Israeli court convicted Yassin in 1989 of ordering Hamas members to kidnap and kill two Israeli soldiers.

He was sentenced to life in prison but was freed in 1997 under the terms of a deal arranged by King Hussein of Jordan, who asked Israel to release Yassin in exchange for two Israeli Mossad agents who had attempted to kill Khalid Mishaal, a Hamas leader, in Jordan.

The Palestinian Authority had placed Yassin under house arrest on a number of occasions since his release, most recently in December 2001, after a series of terror attacks that killed 25 Israelis.

That detention triggered demonstrations and clashes with Palestinian police.

Yassin was born in 1938 in what was then the British mandate of Palestine. His family became refugees in Gaza during the violence that followed Israel's creation in 1948.

Targeted last year
In September, Yassin, who used a wheelchair, was lightly wounded in an Israeli missile strike in Gaza City. At the time he vowed "jihad will continue."

Thousands of Palestinian Hamas supporters marched through the streets in support of Yassin after the strike last year.


A man raises a sheet and bows his head at the scene of the attack.
The airstrike was part of stepped up operations launched by Israel in the aftermath of a terrorist bus bombing that killed eight people February 22 in Jerusalem. Al Aqsa Martyrs Brigades, a nationalist military offshoot of Palestinian leader Yasser Arafat's Fatah movement, claimed responsibility.

Al Aqsa Brigades has attacked military and civilian targets in Israel, and in Israeli settlements in the West Bank and Gaza. Israel and the U.S. State Department consider it a terrorist organization.

Israel says the operations are meant to target terrorists preparing to take part in attacks on Israelis. Several Palestinians have died in the operations, including civilians.

Last week, twin suicide bombings jointly claimed by Hamas and Al Aqsa Martyrs Brigades killed 10 people in the Israeli port city of Ashdod.

Immediately after the terrorist bombings, Israeli Prime Minister Ariel Sharon canceled a planned meeting with Palestinian Prime Minister Ahmed Qorei.

The scheduled talks were an attempt to revive the so-called "road map" to Mideast peace.

The plan, backed by the United States, European Union, United Nations and Russia, calls for steps by both sides aimed at ending the conflict and establishing an independent Palestinian state by 2005.

Phase one of the plan calls on Palestinians to end their attacks and Israel to freeze settlement activity and dismantle settlements erected since March 2001.

Israel seized Gaza in 1967 during the Six-Day War and began building settlements there soon after the conflict.

In 1994, under the Oslo Accords, Israel ceded most Gaza to the Palestinian Authority but kept control of the coastline, borders and 24 Jewish settlements, where about 7,500 Israelis live in heavily guarded enclaves.

Gaza is separated from Israel by a fence, but Israeli troops remain in the area to guard the settlements.

Palestinians have formal self-rule over 58 percent of Gaza, according to the Palestinian Academic Society for the Study of International Affairs.

posted by scouser at 9:13 PM



Bismillaahirrahmaanirraheem...

During the golden Abbasid period, one of the scholars in Baghdad,the capital of Muslim caliphate at that time, was reputed to hold knowledge in high esteem.

One day an acquaintance met the great scholar and said, "Do you know what I just heard about your friend?"

"Hold on a minute," the scholar replied. "Before telling me anything I'd like you to pass a little test. It's called the Triple Filter Test."

"Triple filter?"

"That's right," the scholar continued. "Before you talk to me about my friend it might be a good idea to take a moment and filter what you're going to say. That's why I call it the triple filter test.

The first filter is Truth. Have you made absolutely sure that what you are about to tell me is true?"

"No," the man said, "actually I just heard about it and.."

"All right," said the scholar. "So you don't really know if it's true or not. Now let's try the second filter, the filter of goodness. Is what you are about to tell me about my friend something good?"

"No, on the contrary..."

"So," the scholar continued, "you want to tell me something bad about him, but you're not certain it's true. You may still pass the test though, because there's one filter left: the filter of usefulness. Is what you want to tell me about my friend going to be useful to me?"

"No, not really."

"Well," concluded the scholar, "if what you want to tell me is neither true nor good nor even useful, why tell it to me at all?"

"O ye who believe! Let not some men among you laugh at others: It may be that the (latter) are better than the (former): Nor let some women laugh at others: It may be that the (latter are better than the (former): Nor defame nor be sarcastic to each other, nor call each other by (offensive) nicknames: Ill-seeming is a name connoting wickedness, (to be used of one) after he has believed: And those who do not desist are (indeed) doing wrong." Hujurat 49.11

"O ye who believe! Avoid suspicion as much (as possible): for suspicion in some cases is a sin: And spy not on each other behind their backs. Would any of you like to eat the flesh of his dead brother? Nay, ye would abhor it...But fear Allah: For Allah is Oft-Returning, Most Merciful." Hujurat 49.12

Praise be to Allah that we are Muslims...

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 8:54 PM