~Eratkan Ukhuwah Gerakkan Islah~

 

~ Saturday, April 03, 2004


Ayah dan Ibu - Alarm Me

Namamu menyerlahkan seri di wajahmu
Kelembutanmu tiada bandingannya
Engkaulah insan yang sangat aku sayang
Kehadiranku kerna pengorbananmu

Dan harapanku
Agar engkau merestui
Perjuanganku ke arah kebenaran
Kerana engkau laksana awan di langit
Ibarat memayungi setiap insan

Demi cintaku ini
Aku kan berjanji berbakti padamu
Walau kutahu tak mungkin dapat membalas jasamu

Demi kasih dan sayang aku rela berkorban apa saja
Kerna kini ku tahu syurga di tapak kaki ibu
Kau umpama permata di hatiku
Memberikanku sinaran cahaya cintamu yang suci
Kau bak mutiara di samudera
Tetapkan berharga untuk selama-lama

Semenjak kita lahir ke dunia ini
Kita dibelai dan dimanja
Kerana itu janganlah menderhaka
Pada dua insan bernama
Ayah dan Ibu

Oh Tuhan
Ampunilah dosa-dosaku
Dan dosa kedua orang tuaku
Kasihi mereka sebagaimana mereka mengasihiku sewaktu dahulu

Demi kasih dan sayang aku rela berkorban apa saja
Kerna kini kutahu syurga di tapak kaki ibu

Semenjak kita lahir ke dunia ini
Kita dibelai dan dimanja
Kerana itu janganlah menderhaka
Pada dua insan bernama

Semenjak kita lahir ke dunia ini
Kita dibelai dan dimanja
Kerana itu janganlah menderhaka
Pada dua insan bernama

Semenjak kita lahir ke dunia ini
Kita dibelai dan dimanja
Kerana itu janganlah menderhaka
Pada dua insan bernama

Ayah dan Ibu...

-------------------------------------------------

Actually lagu ni ditujukan buat ayah aku.Besday dia ari ni.Try cari lagu pasal ayah.Tak jumpa plak.Selamat Hari Lahir yg ke 46 buat abah.Semangat 46!!!...huhuhu.Tak sempat nak letak lagu ni kat weblog.Esok la kot.

posted by scouser at 6:47 PM


Bismillaahirrahmaanirraheem...

Alhamdulillah,segala puji bagi Allah kerana limpah kurniaNya aku masih lagi dikurniakan saki baki umo utk meneruskan idup ini.Paling penting sekali dua nikmat yg telah Allah kurniakan padaku iaitu nikmat iman dan Islam.Berckp pasal idup ni,teringat aku pada kisah seorg pelajar dari sekolah agama di Seremban yg meninggal dunia kerana dibelasah oleh senior di sekolahnya.

Maha Suci Allah,Allahyarham Mohd Farid Ibrahim ni sebenarnya rapat dgn ahli keluarga aku.Allahyarham dulu bersekolah rendah di sekolah lamaku iaitu Sek Ren Islam As Saidiyyah,Seremban.Actually arwah sebaya dgn adik aku.Tp since adik aku lompat setahun,so adik aku kira awal setahun dari dia.Nak tunjukkan Allah tu Maha Berkuasa,adik dia plak satu batch ngan adik bongsu aku yg skrg ni dlm darjah 4 di As Saidiyyah gak.

Mak aku ngan arwah ni agak rapat gak la.Pertamanya sbb arwah ni dulu naik bas sekolah yg mak aku uruskan.Kebetulan plak mak aku diamanahkan oleh pentadbiran sekolah menguruskan kantin sekolah tu.So arwah ni selalu la makan kat kantin tu.Masa urusan jenazah arwah pun,famili aku ada pegi ziarah keluarga dia.

Cuma aku tak bernasib baik tak sempat berkenalan ngan arwah sbb aku duduk asrama.So aku tak berapa kenal sangat member2 adik aku ni.Ikut apa yg mak aku ckp,arwah ni anak keempat daripada 5 adik beradik.Dia anak laki sulong dlm famili tu.Mmg anak harapan keluarga dia.Mak aku kata arwah ni mmg wara' dan tawadhu'.Actually sume produk As Saidiyyah cam tu,kecuali aku je sbb hati aku gelap sket.Tapi apa yg aku ckp ni mmg betul,mostly produk dari sekolah tu mmg menjadi.Mungkin sistem tarbiah sekolah tu mantap.Sepanjang ingatan aku kat sekolah tu dulu,mmg terasa bezanya ngan sekolah lain.In fact biah (suasana) di KISAS pun tak se'islamic' di As Saidiyyah tu.Tapi nak buat cam mana,sekolah tu masih kekurangan bantuan kewangan dan tenaga pengajar.So time aku dulu,cuma ada sekolah rendah je.Nak masuk sekolah menengah kena pindah sekolah lain.Recently baru la derang berkemampuan buat sekolah menengah.

Ikut laporan newspaper,arwah ni bercita-cita nak jd ahli falak.Mak aku kata antara sbb dia pindah ke sekolah agama lain tu sbb sek As Saidiyyah tu takde peruntukan yg cukup utk pelajar lepasan PMR.Tapi kalau ikut laporan paper katanya dia pindah ke sekolah lain sbb keluarga dia tak mampu nak bayar yuran kat As Saidiyyah.Mungkin juga ada benarnya sbb As Saidiyyah tu sekolah swasta.Skrg aku nak citer hal sebenarnya cam mane kisah arwah ni kena pukul.Citer ni adalah daripada perbualan aku ngan mak aku yg berbual ngan mak arwah.Mak arwah ada la jumpa kengkawan arwah ni utk tanya citer sebenar.Pastu pak cik aku plak ada kengkawan dia yg keja di Jabatan Pendidikan NS.So kes ni mmg org2 di jabatan pendidikan tau la sbb laporan diserahkan ke sana gak.

Arwah ni dah lama kena buli,since dia mula2 masuk dia dah kena buli dah.So satu hari ni senior dia kejutkan dia pukul 3 pagi nak pinjam cerek letrik dia.Ikut apa yg mak aku ckp,dia tanak kasi sbb cerek tu mak dia belikan.Sayang tul arwah ngan pemberian mak dia ni.Kerana sayangkan mak nyawa tergadai.Reason lain derang pukul arwah ni sbb derang jeles si arwah ni ramai cikgu sayang.Arwah ni ada la wakil sekolah dlm beberapa pertandingan dan selalu jd imam waktu solat berjamaah di surau.So senior ni bengang la arwah ni fames.Cikgu sket2 sebut nama arwah.Derang berbulu la.Zalim betul senior2 yg pukul arwah tu.Tapi kalau cerek tu dia tak kasi pinjam pun aku leh paham.Biasala senior2 ni,kalau pinjam barang mmg akan jd milik derang terus la.So pada pagi weekend tu ada aktiviti ko kurikulum.Mak aku kata senior2 tu join kadet.Lepas je abis aktiviti tu,dlm pukul 10 pagi derang panggil arwah ni dan belasah dia ramai2.Sblm dia dibelasah,kaki dan tangannya diikat.Maknanya dia tak leh nak cover badan dia daripada dipukul langsung.Mmg kena pukul open la.Tak leh nak self protect langsung.Masing2 still pakai but kadet.Korang bayangkanlah kalau kena belasah dgn but keras.Mmg sakit gile la.Tak heran la pundi dia leh pecah.Yg paling beraninya senior2 ni derang belasah depan junior2 lain.Maknanya derang bukan belasah sorok2.Cam time aku kat sekolah dulu,derang pi kat bilik kosong pastu belasah budak tu reramai.Tapi kes ni dia belasah kat depan org ramai.Tp budak2 ni tak berani nak tolong sbb senior2 tu gangster gile.Warden plak takde masa tu.Mmg bermaharajalela lah senior2 tu.Mak aku kata dua baldi pecah sbb digunakan utk belasah arwah tu

Lepas arwah ni kena pukul derang letak arwah ni bawah katil.Kira cam nak sorokkan la jgn kasi warden nampak masa warden dah balik.Lepas senior2 tukar baju sume,arwah ni still tak bermaya lagi.Derang biarkan je.Member2 arwah ni la yg letak minyak gamat kat kesan lebam2 di badan arwah ni.Yang paling menyedihkan,masa dia buang air kecil kuar darah.Kesian gile aku dgr.Member2 dia kena papah dia dari bilik air ke dorm.Memandangkan arwah ni still tak bermaya,senior2ni dah mula panik.Derang tukarkan baju si arwah ni dan angkat dia letak di bilik air.Pastu derang terus pi jumpa warden dan repot kata arwah terjatuh di bilik air.Keji betul.Dahla belasah anak org,pastu menipu lagi.Peracangan syaitan,biasa la.Tgk je la kisah Habil dan Qabil cam mane.Bijak sungguh syaitan ni.Banyak lagi kisah2 cam ni yg diriwayatkan dlm buku2 sirah.Kisah2 wali yg ditipu syaitan melambak gile.So kita sambung balik.Jadi warden ni tak risau sangat la sbb ingatkan jatuh biasa je.So warden ni bawa arwah ke bahagian pesakit luar dlm tgh hari gitu la.Bayangkanlah after a few hours kena belasah baru nak bawa ke spital. Hanya Allah je tau apa yg arwah ni rasa time tu.

Bila doktor check,tgk2 ada banyak kesan lebam.Lebam yg teruk2 plak tu.Doktor tak caya arwah ni jatuh kat tandas.Terus doktor tanya warden apa hal yg sebenar.Warden kata la dia jatuh kat tandas.Tapi bila doktor kata kalau jatuh takde la kesannya teruk cam tu.Doktor terus scan otak dan badan dia.Mmg teruk gak la.Tempurung otak dia retak or pecah.Pundi kencing pecah.Ish tak sanggup aku nak citer lagi.Byk sangat organ yg rosak.Tapi Allah lebih sayangkan arwah dulu.Tak sempat doktor nak rawat dia,dia dah dijemput dulu.Ikut apa yg mak aku ckp,yg belasah tu mmg 8 org je.Lagi 6 org tu tolong cover line kot2 ada cikgu atau warden dekat2 situ.Yg ketua gangster plak budak dari KL ngan Selangor ni.No offense pada org dari Lembah Klang.Aku cuma citer apa yg mak aku dgr je.Sbb budak2 lain tu budak2 kg dari N9.Budak2 kg ni ikut pengamatan aku derang ni tak berani nak mencuba berbanding budak Bandar.So kalau ada org start,dia akan jump in je.Seriously aku takde niat nak offend budak2 Lembah Klang.Ada je budak2 Lembah Klang yg baik dan wara'.Alhamdulillah bagus2 je.Cuma point aku budak2 dari bandar ni akhlak derang kurang molek sket la.

Kesian gak aku tgk famili si arwah ni.Mmg derang still dlm kesedihan.Si ayah plak mmg bermati-matian nak saman pihak sekolah dan jabatan pendidikan.Aku rasa tindakan tu wajar gak sbg pengajaran utk kita.Bkn ape,aku dulu duduk asrama gak.Alhamdulillah mujur aku tak penah kena pukul je.Tapi apa yg aku perasan,kes pukul ni masih berterusan sbb warden dan pihak sekolah tak penah tanya masalah kat junior2 ni.Plus that warden kurang bagi protection pada junior kalau derang repot kes cam ni.

Aku penah gak tgk batch aku belasah junior.Tapi takde la teruk sampai tahap tak sedar diri atau tak bermaya.Aku pun tak tau cam mane derang ni boleh sampai tahap cam tu sekali.Mmg betul2 dah dikuasai syaitan jiwa derang kot masa tu.Ikut apa yg mak aku ckp,rata2 masyarakat mesia mmg setuju kalau 8 org senior tu dihukum bunuh.Sbb apa yg derang buat tu tak berperikemanusiaan langsung.Ikut apa yg aku belajar dlm Islam pun kalau seseorg tu dah baligh,dia mmg layak dihukum ikut apa yg Islam gariskan.Tak kira la masih juvana ke tak.

Mmg mudah kita ckp bersabar la dgn apa yg Allah dah tentukan.Tapi kalau anak kita dibunuh dgn begitu kejam,kita pun akan rasa hukluman bunuh tu wajar utk derang jugak.Korang bayangkanlah kalau sume rakyat mesia pun rasa hukuman tu wajar utk mereka berlapan,takkan kita masih ada rasa impati pada derang.Hanya keluarga si mati je berhak maafkan pembunuh2 tu.Itu pun Allah beri kebenaran ahli keluarga si mati utk balas bunuh balik.Ini mmg benar menunjukkan pembunuhan adalah kesalahan yg susah utk dimaafkan.Itulah 'qisas' namanya.Suatu tindakan itu dibalas dgn tindakan yg sama.Sungguhpun aku tak kenal arwah,aku harap benar aku dpt kenal dia di alam yg lain.Aku rasa rugi benar tak sempat berkenalan ngan arwah.Moga Allah perkenankan permintaanku.Aku teringin sangat nak jumpa ngan org yg baik2 cam arwah ni.Moga arwah ditempatkan di syurga bersama2 dgn para anbiya',org2 soleh dan para mujahid yg syahid.Ameen.Al fatihah...

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 11:41 AM

 

~ Friday, April 02, 2004


Bismillaahirrahmaanirraheem...

40 HADIS TENTANG PERISTIWA AKHIR ZAMAN

sambungan...

Hadis 5

UMAT ISLAM MENGIKUTI LANGKAH-LANGKAH YAHUDI DAN NASRANI
Ertinya:
Daripada Abu Sa'id Al-Khudri ra. berkata, Bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, "Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka." Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nashrani yang kau maksudkan?" Nabi saw. menjawab, "Siapa lagi kalau bukan mereka".
H.R. Muslim

Keterangan
Umat Islam akan mengikut jejak langkah ataupun "cara hidup" orang-orang Yahudi dan Nashrani, hinggalah dalam urusan yang kecil dan perkara-perkara yang tidak menasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nashrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekali pun, orang Islam akan terus mengikuti mereka.
Zaman sekarang ini kita dapat melihat kenyataan sabdaan Rasulullah saw. ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mereka banyak meniru “carahidup” Yahudi dan Nashrani samada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nashrani dan ramai pula orang yang menjadi alat dan tali barut mereka.
Ya Allah! Selamatkanlah kami daripada mereka.

HADIS 6

GOLONGAN ANTI HADITH
Ertinya:
Daripada Miqdam bin Ma'dikariba r.a. berkata: Bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, "Hampir tiba suatu masa di mana seorang lelaki yang sedang duduk bersandar di atas katilnya, lalu disampaikan orang kepadanya sebuah hadis daripada hadisku maka ia berkata : "Pegangan kami dan kamu hanyalah kitabullah (al-Quran) sahaja. Apa yang di halalkan oleh al-Quran kami halalkan. Dan apa yang ia haramkan kami haramkan". (Kemudian Nabi saw. melanjutkan sabdanya, "Padahal apa yang diharamkan oleh Rasulullah saw. samalah hukumnya dengan apa yang diharamkan oleh Allah swt."
H.R. Abu Daud

Keterangan
Lelaki yang dimaksudkan di dalam hadis ini adalah seorang yang mengingkari kedudukan Hadis sebagai sumber hukum yang kedua selepas al-Quran. Ia hanya percaya kepada alQuran sahaja. Baginya, hadis tidak perlu untuk dijadikan sumber hukum dan tempat rujukan. Golongan ini tidak syak lagi telah terkeluar dari ikatan Agama Islam dan pada realitinya seseorang itu tidak akan dapat memahani al-Quran jika tidak merujuk kepada hadis Nabi saw.. AI-Quran banyak menerangkan hal-hal yang besar dan garis panduan umum. Maka Hadislah yang berfungsi untuk memperincikan isi dan kandungan serta kehendak ayat-ayatnya serta menghuraikan dan menerangkan yang musykil. OIeh kerana itu, syariat tidak akan sempurna kalau hanya dengan al-Quran sahaja, tetapi ia mesti disertai dengan hadis Nabi saw.

bersambung...

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 9:57 PM

 

~ Thursday, April 01, 2004


Bismillaahirrahmaanirraheem...

40 HADIS TENTANG PERISTIWA AKHIR ZAMAN

sambungan...

HADIS 3

SELURUH DUNIA DATANG MENGERUMUNI DUNIA ISLAM
Ertinya:
Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dun seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orangorang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw. menjawab, "Bahkan kanu pada hart itu banyak sekali, tetapi kanu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.
Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita nenjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".
H.R. Abu Daud

Keterangan
Memang benar apa yang disabdakan oleh Rasulullah saw. Keadaan umat Islam pada hari ini, menggarnbarkan kebenaran apa yang disabdakan oleh Rasulullah saw. Umat Islam walaupun mereka mernpunyai bilangan yang banyak, iaitu 1,000 juta (1/5 penduduk dunia), tetapi mereka selalu dipersendakan dan menjadi alat permainan bangsa-bangsa lain. Mereka ditindas, diinjak-injak, disakiti, dibunuh dan sebagainya. Bangsa-bangsa dari seluruh dunia walau pun berbeza-beza agama, mereka bersatu untuk melawan dan melumpuhkan kekuatannya. Sebenarnya, segala kekalahan kaum Muslimin adalah berpunca dari dalam diri kaum muslimin itu sendiri, iaitu dari penyakit 'wahan" yang merupakan penyakit campuran dari dua unsur yang selalu wujud dalarn bentuk kembar dua, iaitu “cinta dunia” dan 'ttakut mati". Kedua-dua penyakit ini tidak dapat dipisahkan. "Cinta dunia" bermakna tamak, rakus, bakhil danti dak mahu mendermakan harta di jalan Allah swt. Manakala “takut mati" pula bermakna leka dengan kehidupan dunia dan tidak membuat persiapan untuk menghadapi negeri akhirat dan tidak ada perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan agarna Allah swt. Kita berdoa agar Allah swt. menurunkan mushrahNya kepada kaurn muslimin dan memberikan kepada mereka kejayaan di dunia dan di akhirat.

HADIS 4

ILMU AGAMA AKAN BERANSUR-ANSUR HILANG
Ertinya:
Daripada Abdullah bin Amr bin 'ash r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Bahawasanya Allah swt. tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah swt. menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain."
H.R. Muslim

Keterangan
Sekarang ini alim-ulama sudah berkurangan. Satu demi satu pergi meninggalkan kita. Kalau peribahasa Melayu mengatakan, "patah tumbuh, hilang berganti", peribahasa ini tidak tepat herlaku kepada alim ulama. Mereka patah payah tumbuh dan hilang payah berganti. Sampailah suatu saat nanti permukaan bumi ini akan kosong dari Ulama. Maka pada masa itu sudah tidak bererti lagi kehidupan di dunia ini. Alam penuh dengan kesesatan. Manusia telah kehilangan nilai dan pegangan hidup. Scbenarnya, alim ulamalah yang memberikan makna dan erti pada kehidupan manusia di permukaan bumi ini. Maka apabila telah pupus alim ulama, hilanglah segala sesuatu yang bernilai.
Di ahir-akhir ini kita telah melihat gejala-gejala yang menunjukkan hampirnya zaman yang dinyatakan oleh Rasulullah saw. tadi. Di mana bilangan alim ulama hanya tinggal sedikit dan usaha untuk melahirkannya pula tidak mendapat perhatian yang sewajarnya. Pondok-pondok dan sekolah-sekolah agama kurang mendapat perhatian daripada cerdik pandai. Mereka banyak mengutamakan pengajian-pengajian di bidang urusan keduniaan yang dapat meraih keuntungan harta benda dunia. Ini lah realiti masyarakat kita di hari ini. Oleh itu, perlulah kita memikirkan hal ini dan mencari jalan untuk menyelesaikannya.

posted by scouser at 9:48 PM

 

~ Wednesday, March 31, 2004


Bismillaahirrahmaanirraheem...

40 HADIS TENTANG PERISTIWA AKHIR ZAMAN

Hari kiamat pasti akan terjadi.
Di saat itu, langit akan pecah, gunung ganang akan berterbangan, bumi dan seisinya akan hancur lebur.......
Sebelum itu banyak peristiwa yang akan mendahuluinya, sebagai petanda hampir tiba saatnya................

Kemerosotan umat Islam, para ulama berkurangan, ujian berat terhadap iman, kemungkaran berleluasa di tengah-tengah masyarakat, keruntuhan moral, gempa bumi demi gempa bumi, peperangan demi peperangan...

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

1. Hari yang menggemparkan,
2. Apa dia hari yang menggemparkan itu?

3. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari yang menggemparkan itu? -

4. Hari itu ialah: hari kiamat), hari manusia menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran,

5. Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu yang dibusar berterbangan.

6. Setelah berlaku demikian, maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing); adapun orang yang berat timbangan amal baiknya, -

7. Maka ia berada dalam kehidupan yang senang lenang.

8. Sebaliknya orang yang ringan timbangan amal baiknya, -

9. Maka tempat kembalinya ialah "Haawiyah"

10.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui, apa dia "Haawiyah" itu?

11. (Haawiyah itu ialah): api yang panas membakar.
-SURAH AL'QAARIAH


HADIS 1

TAKWA DAN PERPADUAN ASAS KESELAMATAN DI AKHIR ZAMAN
Ertinya:
Daripada Abi Nijih 'Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, "Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami." Lalu baginda pun bersabda, "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang meminpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat."
H.R. Abu Daud dan Tirmizi

Keterangan
Hadis diatas mengandungi pesanan-pesanan yang sangat berharga daripada Rasulullah saw. bagi umatnya, terutama bila mereka berhadapan dengan zaman yang penuh dengan kacau bilau dan perselisihan iaitu seperti zaman yang sedang kita hadapi sekarang ini. Oleh itu sesiapa yang mahu selamat maka hendaklah ia mengikuti tunjuk ajar yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw. dalam hadis, iaitu:
Pertama: Hendaklah ia menlazimi takwa kepada Allah dalam keadaan apa jua dengan mengerjakan segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya.
Kedua: Mentaati perintah pihak yang menguruskan hal ehwal kaum muslimin walaupun seandainya mereka terdiri daripada golongan hamba, selama mereka berpegang dengan Al Quran dan sunnah Nabi saw. dan sunnah-surmah kulafa Ar Rasyidin, kerana patuh kepada penguasa yang mempunyai sifat-sifat ini bererti patuh kepada Al Quran dan Hadis Nabi saw.
Ketiga: Berpegang teguh kepada sunnah Nabi saw. dan sunnah para kulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Abu Bakar, 0mar, Osman dan Ali r.a.) yang mana mereka telah mendapat petunjuk daripada Allah Taala, iaitulah berpegang kepada fahaman dan amalan ahli sunnah waljamaah yang mana hanya penganut fahaman ini sahaja yang mendapat jaminan selamat daripada api neraka dan yang bertuah mendapatkan syurga pada hari kiamat nanti.
Keempat: Menjauhi perkara-perkara bid'ah dholalah, iaitu apa jua fahaman dan amalan yang ditambah kepada agama Islam yang sempurna ini, pada hal tidak ada dalil atau asal dan contoh dari agama. Sekiranya ada asal atau dalil, maka tidaklah perkara-perkara yang baru itu dikatakan bid'ah menurut pengertian syarak (bukan bid'ah dholalah) tetapi hanya dinamakan bid'ah menurut pengertian loghat atau bahasa sahaja (jaitulab bid'ah hasanah).

HADIS 2

KENAPA DUNIA ISLAM MENJADI SASARAN PEMUSNAHAN
Ertinya:
Daripada Ummul Mu'minin , Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah saw.) ,beliau berkata," (Pada suatu hari) Rasulullah saw. masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cernas sambil bersabda, La ilaha illallah, celaka (binasa) bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka) yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini telah terbuka dari dinding Ya'juj dan Ma'juj seperti ini", dan Baginda menemukan ujung jari dan ujung jari yang sebe!ahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyararkan seperti bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya: "Ya Rasulullah! Apakah kami akan binasa sedangkan dikalangan kami masih ada orangorang yang shaleh?" Lalu Nabi saw. bersabda "Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak".
H.R. Bukhari Muslimi

Keterangan
Hadis di atas rnenerangkan bahawa apabila di suatu tempat atau negeri sudah terlarnpau banyak kejahatan, kemungkaran dan kefasiqan, maka kebinasaan akan menimpa semua orang yang berada di tempat itu. Tidak hanya kepada orang jahat sahaja, tetapi orang-orang yang shaleh juga akan dibinasakan, walaupun masing-masing pada hari qiamat akan diperhitungkan mengikut amalan yang telah dilakukan.
Oleh itu, segala macam kemungkaran dan kefasiqan hendaklah segera dibasmikan dan segala kemaksiatan hendaklah segera dimusnahkan, supaya tidak terjadi malapetaka yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang melakukan kemungkaran dan kejahatan tersebut, tetapi ianya menimpa semua penduduk yang berada di tempat itu.
Dalarn hadis di atas, walaupun disebutkan secara khusus tentang bangsa Arab tetapi yang dimaksudkan adalah seluruh bangsa yang ada di dunia ini. Tujuan disebutkan bangsa Arab secara khusus adalah kerana Nabi kita saw. sendiri dari kalangan mereka, dan yang menerima Islam pada masa permulaan penyebarannya adalah kebanyakannya dari kalangan bangsa Arab dan sedikit sekali dari bangsa yang lain . Begitu pula halnya dalam masalah yang berkaitan dengan maju-mundurnya Umat Islam adalah banyak bergantung kepada maju-mundurnya bangsa Arab itu sendiri. Selain daripada itu, bahasa rasmi Islam adalah bahasa Arab.
Kemudian Ya'juj dan Ma'juj pula adalah dua bangsa (dari keturunan Nabi Adam as.) yang dahulunya banyak membuat kerosakan di permukaan bumi ini, lalu batas daerah dan kediaman mereka ditutup oleh Zul Qarnain dan pengikut-pengikutnya dengan campuran besi dan tembaga, maka dengan itu mereka tidak dapat keluar, sehinggalah hampir tibanya hari qiamat. Maka pada masa itu dinding yang kuat tadi akan hancur dan keluarlah kedua-dua bangsa ini dari kediaman mereka lalu kembali membuat kerosakan dipermukaan bumi ini. Apabila ini telah terjadi, ia menandakan bahawa hari qiamat sudah dekat sekali tibanya.

bersambung...

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 8:17 PM

 

~ Tuesday, March 30, 2004


Bismillaahirrahmaanirraheem...

Golongan muda penyokong kuat perjuangan Islam

PEMUDA dan pemudi memegang peranan penting dalam hampir setiap perjuangan meraih cita-cita seperti revolusi Perancis yang menumbangkan kekuasaan monarki, digerakkan oleh pemuda dan pemudi. Perjuangan pro demokrasi di Republik Rakyat China (RRC) serta di Burma juga digerakkan oleh pemuda dan pemudi.

Medan Tiananmen di Beijing, China, boleh menjadi saksi bagaimana keberanian pemuda-pemudi menyongsong desingan peluru demi cita-cita demokrasi yang diidamkan. Bahkan foto yang merakamkan keberanian seorang pemuda pro-demokrasi menyongsong iringan kereta kebal menjadi foto jurnalistik terbaik sedunia ketika itu.

Pengikut setia Lenin dan Stalin pada awal kemenangan komunis di Russia kebanyakannya adalah pemuda.

Seorang pemuda, Michail Gorbachev ketika berusia 18 tahun menulis, 'Lenin adalah ayahku, guruku dan Tuhanku'.

Begitu juga dalam sejarah dakwah Islam, pemuda-pemudi memegang peranan penting dan nabi serta Rasul yang diutus Allah untuk meyampaikan ajaran agama juga terpilih daripada kalangan pemuda berusia 40 tahun.

Berkata Ibnu Abbas: "Tidak ada seorang nabipun yang diutus Allah melainkan ia (dipilih) daripada kalangan pemuda saja (antara 30-40 tahun). Begitu juga tidak seorang alim pun yang di beri ilmu melainkan (hanya) daripada kalangan pemuda saja." – (Tafsir Ibn Katsir III/63).

Dalam al-Quran ada banyak kisah pemuda menegakkan kebenaran seperti Ashabul Kahfi, pemuda bernama Musa, pemuda bernama Yusuf dan keberanian seorang pemuda iaitu Nabi Ibrahim yang kisahnya diceritakan dalam firman Allah bermaksud: "Mereka berkata: Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim." – (Surah Al-Anbiyaayat, ayat 60).

Ibrahim sememangnya menentang keras kebiasaan kaumnya menyembah sesuatu selain Allah dan mencela patung sembahan mereka yang sama sekali tidak memberi manfaat dan hanya mendatangkan mudarat.

Dalam surah Asy-Syu'ara, ayat 72, diceritakan bagaimana pemuda bernama Ibrahim berdebat mengenai cara kaumnya berfikir. Berkata Ibrahim: "Apakah berhala-berhala itu mendengar sewaktu kamu berdoa kepadanya? Atau (dapatkah) mereka memberi manfaat kepadamu atau memberi mudarat?" Mereka menjawab, 'Sebenarnya kami mendapati nenek moyang kami berbuat demikian."

Jelaslah bahawa mereka menyembah berhala itu kerana taqlid buta semata-mata, tanpa ilmu. Ibrahim lantas menjelaskan siapa yang sesungguhnya berhak disembah.

Berkata Ibrahim: "Kerana sesungguhnya apa yang kamu sembah itu adalah musuhku, kecuali Tuhan semesta alam. Yang telah menciptakan aku, maka Dialah yang menunjukkan aku dan Tuhanku yang Dialah memberi makan dan minum kepadaku, dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkanku".

Bukan hanya berdebat, malahan Ibrahim juga bertindak seperti yang diceritakan dalam surah Al-Anbiya, ayat 65 yang bermaksud: "Maka Ibrahim membuat berhala-berhala itu hancur, kecuali yang terbesar dari patung-patung yang lain, agar mereka (kaum itu) kembali bertanya kepadanya." Ketika mereka menangkap Ibrahim dan menuduhnya merosakkan berhala itu, Ibrahim meminta mereka untuk bertanya kepada berhala besar yang masih tertegak itu. Sudah tentu mereka tidak mahu melakukan kerana mereka tahu bahawa berhala itu tidak dapat berbicara. "Kemudian mereka tertunduk (lalu berkata): "Sesungguhnya kamu Ibrahim telah mengetahui bahawa berhala-berhala itu tidak dapat berbicara." – (ayat 65).

Nabi Muhammad ketika diangkat menjadi Rasul berumur 40 tahun sementara pengikutnya adalah generasi pertama, kebanyakan golongan pemuda-pemudi dan ada yang masih kanak-kanak.

Mereka dibimbing oleh Rasulullah setiap hari di Darul Arqam antaranya Ali bin Abi Talib dan Zubair bin Awwam, kedua-duanya berumur 8 tahun; Thalhah bin Ubaidillah (11); Al-Arqam bin Abi Al-Arqam (12); Abdullah bin Mas'ud (14); Saad bin Abi Waqqash (17); Jaafar bin Abi Thalib (18); Zaid bin Haritsah (20); Mush'ab bin Umair (24); Umar bin Khattab (26); Abu Bakar as-Siddiq (37); Hamzah bin Abdul Muthalib (42) dan Ubaidah bin Al-Harits yang paling tua diantara sahabat, berusia 50 tahun.

Ada puluhan ribu pemuda-pemudi lain terbabit secara aktif dalam dakwah menegakkan panji Islam pada zaman Rasulullah dan umumnya, mereka memainkan peranan besar memperjuangkan agama.

Contohnya, Usamah bin Zaid, ketika berusia 18 tahun, diangkat Rasulullah sebagai komander pasukan Islam ketika menyerbu Syam sedangkan masih ada sahabat yang lebih dewasa seperti Abu Bakar, Umar al-Khatab dan Abdullah bin Umar.

Ramai juga di kalangan pemudi menjadi teras perjuangan pada peringkat awal dakwah Rasulullah seperti isteri nabi, Siti Khadijah dan Siti Aisyah; Fatimah, adik kepada Umar al-Khattab serta Sumayyah binti Khayyat.

Pemuda-pemudi gagah berani, sanggup memikul beban dakwah dan bersedia berkoran menghadapi ujian Allah semata-mata mencapai kejayaan dan kemuliaan Islam mendapat kebaikan, keampunan daripada Allah dan syurga yang tidak terkira nikmatnya.

Mereka itulah yang disebut sebagai orang muflihun (beruntung) seperti firman Allah bermaksud: "Tetapi Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya, mereka berjihad dengan harta dan diri mereka. Dan mereka itulah orang-orang yang memperolehi bermacam-macam kebaikan dan mereka itulah orang-orang yang beruntung." – (Surah At-Taubah, ayat 88).

Firman Allah lagi bermaksud: "Maka orang-orang yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disakiti pada jalan-Ku (kerana mengembangkan dakwah Islam) yang berperang dan yang dibunuh, pasti akan Aku hapuskan kesalahan mereka dan pasti Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya. Sebagai pahala di sisi Allah. Dan di sisi Allahlah terdapat pahala yang baik." – (Surah Ali-Imran, ayat 195).

Berdasarkan dalil yang kuat, diyakini Islam akan melingkupi seluruh dunia pada masa depan sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Dialah yang mengutuskan rasul-Nya (dengan membawa ) petunjuk yang benar dan agama yang hak untuk dimenangkan-Nya di atas seluruh agama walaupun orang-orang musyrik membencinya." – (Surah At-Taubah, ayat 33).

Kejayaan Islam pada masa lalu muncul akibat dakwah yang banyak ditunjangi pemuda-pemudi Islam yang memiliki sifat dan sikap perjuangan gigih, tanpa mengira siang atau malam.

Pemuda-pemudi Islam sekarang hidup dalam suasana globalisasi tanpa sempadan yang sungguh mencabar kerana globalisasi menyebabkan banyak kekeliruan antara pertentangan nilai kehidupan fahaman Barat dengan nilai idealisme Islam.

Dari satu sudut, mereka tetap muslim tetapi dari sudut lain, pemikiran, perasaan, tingkah laku dalam berpakaian, bergaul, banyak dicemari oleh pemikiran kebudayaan Barat.

Ramai hilang jati diri dan semangat patriotik disebabkan racun yang mengelirukan dan menyesatkan (westoxciation), yang membelokkan pemahaman ka-um Muslimin terutamanya golongan muda daripada nilai Islam yang murni.

Oleh itu, kaum muda dan remaja perlu di dekati dan dibangkitkan jiwa dengan suntikan kesedaran kemuliaan Islam serta jati diri Muslim sejati menggunakan pendekatan mesra remaja dan kasih sayang.

Jika kita menginginkan kejayaan Islam, kita perlu kepada pemuda dan pemudi berkualiti, memiliki komitmen tauhid yang lurus serta keberanian yang tidak boleh dijual beli.

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 9:50 PM

 

~ Monday, March 29, 2004


Libya

Bismillaahirrahmaanirraheem...

Suhayl Ibn Amr

At the Battle of Badr, when Suhayl fell into the hands of the Muslims as a prisoner, Umar ibn al-Khattab came up to the Prophet and said: "Messenger of God! Let me pull out the two middle incisors of Suhayl ibn Amr so that he would not stand up and be able to speak out against you after this day."

"Certainly not, Umar," cautioned the Prophet. "I would not mutilate anyone lest God mutilate me even though I am a Prophet." And calling Umar closer to him, the blessed Prophet said:

"Umar, perhaps Suhayl will do something in the future which will please you."

Suhayl ibn Amr was a prominent person among the Quraysh. He was clever and articulate and his opinion carried weight among his people. He was known as the khatib or spokesman and orator of the Quraysh. He was to play a major role in concluding the famous truce of Hudaybiyyah.

Towards the end of the sixth year after the Hijrah, the Prophet and about fifteen hundred of his Sahabah left Madinah for Makkah to perform Umrah. To make it known that they were coming in peace, the Muslims were not armed for battle and carried only their travellers swords. They also took with them animals for sacrifice to let it be known that they were really coming on pilgrimage.

The Quraysh learnt of their approach and immediately prepared to do battle with them. They vowed to themselves that they would never allow the Muslims to enter Makkah. Khalid ibn al-Walid was despatched at the head of a Quraysh cavalry force to cut off the approaching Muslims. Khalids army stood waiting for them at a place called Kara al-Ghamim.

The Prophet learnt in advance of Khalid's position. Although committed to the struggle against them, he was keen not to have any encounter then with the Quraysh forces. He asked: "Is there any man who could take us (to Makkah) on a different route to avoid the Quraysh?"

A man from the Aslam tribe said he could and took the Muslims through the difficult terrain of Warah and then on fairly easy marches, finally approaching Makkah from the south. Khalid realized what the Muslims had done and returned frustrated to Makkah.

The Prophet camped near Hudaybiyyah and indicated that if the Quraysh would give any hint of a truce out of veneration for the sacred time and place, he would respond. The Quraysh sent Badil ibn Warqa with a group of men from the Khuzaah tribe to find out why the Muslims had come. Badil met the Prophet and when he returned to the Quraysh and informed them of the peaceful intentions of the Prophet and his companions, they did not believe him because they said he was from the Khuzaah who were allies of Muhammad. "Does Muhammad intend," they asked, "to come upon us with his soldiers (in the guise of) performing Umrah? The Arabs would hear that he moved against us and entered Makkah by force white a state of war existed between us. By God this will never happen with our approval."

The Quraysh then sent Halis ibn Alqamah, the chieftain of the Ahabish who were allies of the Quraysh. When the Prophet, peace be on him, saw Halis he said, "This man is from a people who think greatly of animal sacrifice. Drive the sacrificial animals in full view of him so that he can see them. This was done and Halis was greeted by the Muslims chanting the talbiyyah: "Labbayk Allahumma Labbayk." On his return, Halis exclaimed: "Subhana Allah - Glory be to God. These people should not be prevented from entering Makkah. Can lepers and donkeys perform the Hajj while the son of alMuttaIib (Muhammad) be prevented from (visiting) the House of God? By the Lord of the Kabah, may the Quraysh be destroyed. These people have come to perform Umrah."

When the Quraysh heard these words, they scoffed at him: "Sit down! You are only a nomad Arab. You have no knowledge of plots and intrigues."

Urwah ibn Masud, the Thaqafi chieftain from Tail, was then sent out to assess the situation. He said to the Prophet: "O Muhammad! You have gathered all these people and have come back to your birthplace. The Quraysh have come out and pledged to God that you would not enter Makkah against them by force. By God, all these people might well desert you." At that Abu Bakr went up to Urwah and said with disdain: "We desert him (Muhammad)? Woe to you."

As Urwah was speaking, he touched the Prophet's

beard and Mughirah ibn Shubah rapped his hand saying, "Take away your hand," and Urwah retorted: "Woe to you! How crude and coarse you are." The Prophet smiled. "Who is this man, O Muhammad?" asked Urwah. "This is your cousin, Al-Mughirah ibn Shubah." "What perfidy!" Urwah hissed at Al-Mughirah and continued to insult him.

Urwah then surveyed the companions of the Prophet. He saw that whenever he gave them an order, they hastened to carry it out. When he made ablutions they vied with one another to help him. When they spoke in his presence, they lowered their voices, and they did not look him in the eye out of respect for him.

Back with the Quraysh, Urwah showed that he was obviously impressed: "By God, O people of the Quraysh, I have been to Chosroes in his kingdom and I have seen Caesar the Byzantine emperor in the plenitude of his power, but never have I seen a king among his people like Muhammad among his companions. I have seen a people who would not abandon him for anything. Reconsider your position. He is presenting you with right guidance. Accept what he has presented to you. I advise you sincerely... I fear that you will never gain victory over him."

"Don't speak like that," said the Quraysh. "We will have him go back this year and he can return in the future." Meanwhile, the Prophet summoned Uthman ibn Affan and sent him to the Quraysh leaders to inform them of his purpose in coming to Makkah and to ask their permission for the MusIims to visit their relatives. Uthman was also to cheer up the Mustadafin among the Muslims who still lived in Makkah and inform them that liberation would not be long in coming...

Uthman delivered the Prophet's message to the Quraysh and they repeated their determination not to allow the Prophet to enter Makkah. They suggested that Uthman could make tawaf around the Kabah but he replied that he would not make tawaf while the Messenger of God was prevented from doing so. They then took Uthman into custody and a rumor spread that he was killed. When the Prophet heard this, his attitude changed.

"We shall not depart," he said, "until we fight." He summoned the Muslims to take bayah, an oath of allegiance, to fight. The herald cried out: "O people, al-bayah, al-bayah." They flocked to the Prophet as he sat under a tree and swore allegiance to him that they would fight. Soon after however, the Prophet ascertained that the rumor was false.

It was at this point that the Quraysh sent Suhayl ibn Amr to the Messenger of God with the brief to negotiate and persuade the Prophet to return to Madinah without entering Makkah. Suhayl was chosen no doubt because of his persuasiveness, his toughness and his alertness major qualities of a good negotiator. When the Prophet saw Suhayl approaching, he immediately guessed the change in the position of the Quraysh. "The people want reconciliation. That's why they have sent this man."

The talks between the Prophet and Suhayl continued for long until finally agreement was reached in principle. Umar and others were very upset with the terms of the agreement which they considered to be harmful to the cause of Islam and a defeat for the Muslims. The Prophet assured them that this was not the case and that he would never go against the command of God and that God would not neglect him. He then called Ali ibn Abi Talib to write down the terms of the treaty: "Write: Bismillahi-r Rahmani-r Rahim." "I don't know this (phrase)", interjected Suhayl. "Write instead 'Bismika Allahumma - In Your name, O Allah."

The Prophet conceded and instructed Ali to write 'Bismika Allahumma.' He then said: "Write: 'This is what has been agreed between Muhammad the Messenger of God and Suhayl ibn Amr..." Suhayl objected: "If I had testified that you were indeed the Messenger of God, I would not be fighting you. Write instead you name and the name of your father." So the Prophet again conceded this and instructed Ali to write: 'This is what has been agreed upon by Muhammad the son of Abdullah and Suhayl ibn Amr. They have agreed to suspend war for ten years in which people would enjoy security and would refrain from (harming) one another. Also, that whoever from among the Quraysh should come to Muhammad without the permission of his wali (legal guardian), Muhammad would send him back to them and that if any who is with Muhammad should come to the Quraysh, they would not send him back to him.

Suhayl had managed to save the Makkans face. He had attempted to and got as much as possible for the Quraysh in the negotiations. Of course he was assisted in this by the noble tolerance of the Prophet.

Two years of the Hudaybiyyah treaty elapsed during which the Muslims enjoyed a respite from the Quraysh and were freed to concentrate on other matters. In the eighth year after the Hijrah however the Quraysh broke the terms of the treaty by supporting the Banu Bakr in a bloody aggression against the Khuzaah who had chosen to be allies of the Prophet.

The Prophet took the opportunity to march on Makkah but his object was not revenge. Ten thousand Muslims converged on Makkah reaching there in the month of Ramadan. The Quraysh realized that there was no hope of resisting let alone of defeating the Muslim forces. They were completely at the mercy of the Prophet. What was to be their fate, they who had harried and persecuted the Muslims, tortured and boycotted them, driven them out of their hearths and homes, stirred up others against them, made war on them?

The city surrendered to the Prophet. He received the leaders of the Quraysh in a spirit of tolerance and magnanimity. In a voice full of compassion and tenderness he asked: "O people of the Quraysh! What do you think I will do with you?" Thereupon, the adversary of Islam of yesterday, Suhayl ibn Amr, replied: "We think (you will treat us) well, noble brother, son of a noble brother. ". "A radiant smile flashed across the lips of the beloved of God as he said: "Idhhabu... wa antum at-tulaqaa. Go, for you are free."

At this moment of unsurpassed compassion, nobility and greatness, all the emotions of Suhayl ibn Amr were shaken and he announced his Islam or submission to Allah, the Lord of all the worlds. His acceptance of Islam at that particular time was not the Islam of a defeated man passively giving himself up to his fate. It was instead, as his later life was to demonstrate, the Islam of a man whom the greatness of Muhammad and the greatness of the religion he proclaimed had captivated.

Those who became Muslims on the day Makkah was liberated were given the name "At-Tulaqaa" or the free ones. They realized how fortunate they were and many dedicated themselves in sincere worship and sacrifice to the service of the religion which they had resisted for years. Among the most prominent of these was Suhayl ibn Amr.

Islam moulded him anew. Ali his earlier talents were now burnished to a fine excellence. To these he added new talents and placed them all in the service of truth, goodness and faith. The qualities and practices for which he became known can be described in a few words: kindness, generosity, frequent Salat, fasting, recitation of the Quran, weeping for the fear of God. This was the greatness of Suhayl. In spite of his late acceptance of Islam, he was transformed into a selfless worshipper and a fighting fidai in the path of God.

When the Prophet, may God bless him and grant him peace, passed away, the news quickly reached Makkah, where Suhayl was still resident. The Muslims were plunged into a state of confusion and dismay just as in Madinah. In Madinah, Abu Bakr, may God be pleased with him, quelled the confusion with his decisive words: "Whoever worships Muhammad, Muhammad is dead. And whoever worships Allah, Allah is indeed Living and will never die."

In Makkah Suhayl performed the same role in dispelling the vain ideas some Muslims may have had and directing them to the eternal truths of Islam. He called the Muslims together and in his brilliant and salutary style, he affirmed to them that Muhammad was indeed the Messenger of Allah and that he did not die until he had discharged his trust and propagated the message and that it was the duty of all believers after his death to apply themselves assiduously to following his example and way of life.

On this day more than others, the prophetic words of the Messenger shone forth. Did not the Prophet say to Umar when the latter sought permission to pull out Suhayls teeth at Badr: "Leave them, for one day perhaps they would bring you joy"?

When the news of Suhayl's stand in Makkah reached the Muslims of Madinah and they heard of his persuasive speech strengthening the faith in the hearts of the believers, Umar ibn al-Khattab remembered the words of the Prophet. The day had come when Islam benefitted from the two middle incisors of Suhayl which Umar had wanted to pull out.

When Suhayl became a Muslim he made a vow to himself which could be summarized in these words: to exert himself and spend in the cause of Islam at least in the same measure as he had done for the mushrikin. With the mushrikin, he had spent long hours before their idols. Now he stood for long periods with the believers in the presence of the one and only God, praying and fasting.

Before he had stood by the mushrikin and participated in many acts of aggression and war against Islam. Now he took his place in the ranks of the Muslim army, fighting courageously, pitting himself against the fire of Persia and the injustice and oppression of the Byzantine empire.

In this spirit he left for Syria with the Muslim armies and participated in the Battle of Yarmuk against the Byzantines, a battle that was singularly ferocious in its intensity.

Suhayl was someone who loved his birthplace dearly. In spite of that, he refused to return to Makkah after the victory of the MusIims in Syria. He said: "I heard the Messenger of God, peace be on him, say: 'The going forth of anyone of you in the path of God for an hour is better for him than his life's works in his household.' "He vowed: "I shall be a murabit in the path of God till I die and I shall not return to Makkah."

For the rest of his life, Suhayl remained true to his pledge. He died in Palestine in the small village of 'Amawas near Jerusalem.

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 9:27 PM

 

~ Sunday, March 28, 2004


Ayuh Bangun Semula - Alarm Me

Terpaksa merana
Jiwaku gelodak meronta
Derita insan teraniaya yang tak berdosa

Pilu melihat dirimu dirundung sengsara
Sayu kau hadapi ujian kehidupan

Suara itu semakin hilang
Ia tak lagi kedengaran
Cahaya harapan hanya khayalan
Di manakah keadilan

Ayuh bersama kita lenyapkan
Hapuskanlah segala penderitaan
Kembalikanlah kemanusiaan
Demi masa hadapan

Kita melangkah seiring bersama
Hentikan kezaliman di bumi tercinta
Janji teguhkan tersemat di jiwa
Yang benar pasti berjaya

Percayakah akan
Tertutup mata hatiku
Jiwaku meronta kerna kebatilan yang nyata

Ku menuturkan usah berduka
Menadah tangan pada yang Kuasa
Gapai tanganku bersama yakin
Kitakan bangkit semula

Ayuh bersama kita lenyapkan
Hapuskanlah segala penderitaan
Kembalikanlah kemanusiaan
Demi masa hadapan

Kita melangkah seiring bersama
Hentikan kezaliman di bumi tercinta
Janji teguhkan tersemat di jiwa
Yang benar pasti berjaya

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bismillaahirrahmaanirraheem...

Alhamdulillah segala puji bagi Allah,Tuhan sekalian alam kerana limpah kurnia dan inayahNya masih lagi dpt ku kecapi dua nikmat yg terbesar;iman dan Islam.Pejam celik dah seminggu rupanya pilihan raya yg ke 11 berlalu.It was a shocked and suprising election results ever in the history.Apa taknya,PAS dan keADILan kalah teruk dlm pilihan raya kali ni.PAS hanya menang 7 kerusi parlimen dan keADILan plak hanya menang satu je.Mujur kelantan tak jatuh ke tangan BN sekali.Daripada pemerhatian yg aku buat ada beberapa punca yg mendorong kepada kekalahan pembangkang pada kali ni.Mmg aku dah duga pembangkang takkan dpt kuasai parlimen pada pilihan raya kali ni.Sungguhpun begitu,aku tak sangka yg derang akan kalah teruk cam tu sekali.Jangkaan aku at least ada peningkatan dlm bilangan kerusi parlimen walaupun derang kalah.Yela,kemenangan mana boleh dicipta dlm sekelip mata.Even Rasulullah pun amik masa 23 tahun utk laksanakan tugasnya as utusan Allah.

Punca pertama yg aku nampak datangnya daripada Suruhanjaya Pilihan Raya(SPR) dan kerajaan BN.Tak dinafikan banyak kelemahan SPR pada pilihan raya kali ni.Contohnya,jumlah undi di salah satu kawasan parlimen tu melebihi jumlah penduduk dalam parlimen tu sendiri.Buktinya boleh la cari kat malaysiakini.Maknanya mmg betul tekaan pembangkang adanya pengundi hantu yg diimport oleh pihak tak bertanggungjawab.Aku tanak salahkan SPR ataupun BN dlm isu pengundi hantu ni sbb aku takde bukti.Kang jd fitnah plak kang payah.PAS dan keADILan tak kalah sebenarnya.Kalau refer pada result pilihan raya,undi yg diterima oleh PAS di kelantan dan terengganu tak banyak berubah.Yang berubahnya undi pada BN.Cam mana dlm masa 5 tahun undi pada BN boleh meningkat sampai dua kali ganda (peningkatan sebanyak 100%) sedangkan peningkatan jumlah penduduk di seluruh Malaysia hanyalah sejak 5 tahun lepas hanya 15%.Serius ada penipuan berlaku kat sini.Tak caya pi la tgk keputusan pilihan raya kat surat khabar yg lepas.Pastu boleh plak turn out pengundi kat kelantan ngan terengganu boleh sampai 90%.Tak logik langsung.Tak kira lagi kes peti undi pecah dan kertas undi dibuang.Ikut laporan malaysiakini,kertas undi tu berjumlah 10 000.No wonder la PAS kalah teruk.

Persempadanan semula pun satu isu yg lawak gak.A few days before election,aku ada la call umah.Tanya pasal perkembangan election.Ayah aku ckp mmg susah pembangkang nak menang sbb persempadanan semula.Byk area yg BN kalah teruk dulu diubah.Area yg mana penyokong BN ramai dibawa masuk ke dlm area yg BN kalah teruk dulu.Even DUN kawasan aku (DUN Paroi) dimasukkan dlm parlimen Rembau.Kalau org seremban mmg tau la paroi ni kat mana.Paroi ni dlm kawasan perbandaran seremban.Bknnya dlm daerah seremban.Mmg dlm bandar seremban.Tapi leh masuk dlm parlimen rembau.Rembau tu dah dlm daerah lain.Bkn tu je,daerah yg terdekat ngan paroi sebenarnya kuala pilah.Takde kaitan ngan rembau langsung.

Skrg kita tgk faktor yg berpunca daripada kerajaan BN plak.Antaranya peranan media yg di'control' oleh BN.Mcm2 propaganda yg derang buat.Abis sume surat khabat,radio,internet,dan tv digunanya.Aku sampai naik muak baca surat khabar mesia ni.Tu tak kira derang sogok 12 pimpinan tertinggi keADILan masuk UMNO.Ini bukan fitnah.Org terdekat ngan antara 12 org tu jadi saksi.Mmg betul derang terima duit dlm lingkungan suku juta ringgit dan pastu terus pergi bercuti.Itulah lumrah pejuang.Mmg sentiasa diuji dgn berbagai cubaan,antaranya wang ringgit.Dlm perkara ni mmg susah nak salahkan 12 org tu semata-mata.Derang join UMNO sbb dah takde sumber kewangan.Hidup derang mmg terjejas sejak join pembangkang.Biasalah,bila dah jd ahli pembangkang ni peluang perniagaan limited.So terpaksala terima offer UMNO nak teruskan hidup.Selain tu,beberapa tokoh ulama yg join UMNO pun jd punca kekalahan pembangkang.Ulama2 yg derang tarik ni bkn calang2 org;ie.Dr Mashitah,Dr Amran Kasimin,Dr Abdullah Md Zin,dan lain2.Secara tak langsung ini menjadi salah satu propaganda Islam Hadhari yg derang war2 kan selama ni.Peribadi Abdullah Badawi yg agak bersih sedikit pun jd faktor kemenangan besar BN kali ni.Mmg jauh beza peribadi Abdullah Badawi dgn Mahathir.In fact Abdullah Badawi ni mmg ada background pengajian agama compare ngan Mahathir.Kalau piki secara logik la,agak mustahil BN boleh menang besar sbb adanya perpecahan dlm komponen parti2 BN.Berebut nak jadi calon la.Tu tak kira kes kena tangkap sbb cuba sogok duit pada calon PAS supaya tarik diri.Pelik tul la

Skrg ni kita tgk faktor kekalahan yg berpunca drpd pembangkang sendiri.Pertamanya terlalu yakin.Mmg tak dinafikan kekuatan pembangkang di pantai timur dan utara agak seimbang dgn parti kerajaan.Tapi penyakit terlalu yakin boleh merosakkan segala-galanya.Hal ni Allah dah ajar kita dlm perang uhud dan perang hunain.Daripada hampir mencapai kemenangan,Allah tukarkan kepada kekalahan.Cuma dlm perang hunian tu tentera Islam bermula dgn kekalahan tp berjaya mencapai kemenangan akhirnya.Selain tu,sikap sambil lewa parti pembangkang di kawasan selatan Malaysia pun jd faktor gak.Kalau di utara dan pantai timur,derang dah start gerak kerja utk hadapi pilihan raya since pilihan raya yg lepas lagi.5 years punya effort continuously,mmg satu contoh yg baik.Sbb tu parti kerajaan pun mula rasa gelisah dan start propaganda dlm media massa.Tapi kat selatan tanah air ni,gerak gempur baru nak mula bila PM umumkan tarikh penamaan calon dan pilihan raya.Dlm masa 8 hari mana la cukup nak cover perjuangan selama 5 tahun lepas.Basically,kelemahan pembangkang berpunca daripada gerak kerja dan organisasi yg tak tersusun.Malah isu yg dimainkan pembangkang pun berkisar salah laku pemimpin negara je.Rakyat zaman skrg materialistik.Sumenye menilai melalui pencapaian kewangan.Tak dinafikan isu pembangunan negara dlm manifesto BA amat menyedihkan.Serius tak leh lawan perancangan ekonomi yg dibuat oleh kerajaan.Byk lagi improvement yg perlu dilakukan oleh BA kalau benar2 serius nak tawan Malaysia.

Apa2 pun kekalahan kali ni tak bermakna kita kalah selama-lamanya.Mungkin ini istidraj pada BN supaya terus lalai dan leka.Mungkin juga ini rahmah pada BA supaya sedar daripada lamunan mereka dan mula bekerja dgn lebih keras lagi.Insya Allah semoga kekalahan kali ini umpama harimau yg baru meningkat dewasa.Lariannya mungkin tak sepantas si kijang.Tapi percayalah,kijang itu akan menjadi mangsanya suatu hari nanti.Malah ngaumannya juga akan menjadi luar biasa drp skrg ini.Percayalah kitakan bangkit semula.Dgn arus gelombang perubahan yg lebih besar dan gagah.Ameen ya rabbal a'laameen.

Terimalah "Ayuh Bangun Semula" by Alarm Me

Maa ashobaka min hasanatin faminallah...wamaa ashobaka min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)

Wallahu a'lam.Wassalam

posted by scouser at 8:56 PM