~Eratkan Ukhuwah Gerakkan Islah~

 

~ Saturday, September 18, 2004



Bismillaahirrahmaanirraheem...

CABARAN KELUARGA DAKWAH DALAM ERA GLOBALISASI (part 2) by Ustaz Alias Othman

3.6.Cabaran Membentuk Fikrah Pewaris.

Para du'at bertanggungjawab memastikan keluarga memainkan peranan berkesan dalam membentuk fikrah genarasi pewaris. Ini dapat di lakukan dalam berbagai bentuk. Namun yang paling penting ialah qudwah hasanah.

Ketua keluarga ( suami dan isteri) mestilah menjadi qudwah sebagai aktivis dakwah kepada pewaris. Mereka mesti menjadi contoh amali kepada pewaris. Ini adalah cabaran kepada ketua keluarga supaya sentiasa dapat menunjukkan penglibatan serius mereka dalam kerja-kerja dakwah. Kata pepatah Melayu:

"Ke mana tumpah kuah kalau tidak ke nasi".
"Bapa borek anak rintik".
"Mana mungkin ketam mengajar anaknya berjalan betul".
"Bapa kencing berdiri anak kencing berlari".
Kata pepatah Arab:

"Bahasa buat lebih fasih (mudah difahami) dari bahasa cakap."

"Yang tidak milik apa-apa tidak dapat beri apa-apa".

"Setiap orang akan membelanjakan apa yang ia ada".

Ketua keluarga yang gagal menjadi contoh sukar berjaya membentuk keluarga du'at dan sekali gus gagal membentuk genarasi pewaris.

3.7.Cabaran Hidupkan Suasana Dakwah.

Keluarga du'at tercabar untuk memastikan suasana dakwah sentiasa hidup dalam keluarga. Sebolehnya suasana yang mendominasi keluarga ialah suasana dakwah. Seluruh konsep, nilai dan neraca dalam keluarga mesti sejajar dengan nilai, konsep dan neraca dakwah. Cita-cita, cinta, bacaan, keutamaan-keutamaan dalam keluarga, rutin hidup harian, usaha mencari rezeki dan kekayaan, perbelanjaan, perbualan, aktiviti, hubungan-hubungan, hiburan, rekreasi, tetamu dan lain-lain semestinya tidak terpisah daripada dakwah. Kesemua ini secara natural akan berpindah kepada pewaris dalam keadaan yang cukup tabi'ie dan akan mendarah daging.

4.0. Realiti kita.

Setakat ini, realitinya, walau pun kita mampu mempertahankan yang wajib tetapi secara umum kita banyak menurun dalam banyak aspek. Malah dalam sesetengah perkara ada di antara kita yang telah jauh terbabas dari landasan.

4.1. Kehidupan Keluarga.

Daripada sudut kehidupan material secara rawak keluarga kita paling kurang telah mencapai tahap sederhana, malah ada yang kaya.

Daripada sudut pencapaian keluarga bahagia saya rasa majoriti keluarga kita dapat memastikan kebahagiaan berkeluarga. Tetapi tidak dapat dinafikan ada keluarga yang menghadapi masalah. Banyak kes-kes yang sampai kepengetahuan kami.

Daripada sudut pemeliharaan adab dan tata susila Islam kita masih dapat mempertahankan yang wajib-wajib. Tetapi dalam perkara fadzail dan warak kita telah banyak menurun. Dulu kita pakai furdah, sekarang kita pakai tudung tiga segi. Dulu kita pakai jubah, sekarang kita pakai seluar dan kemeja labuh atau pakai stail Hindi.

4.2. Pemeliharaan al-'afaf.

Daripada sudut pemeliharaan al-'afaf golongan bapa dan ibu saya yakin sebilangan besar kita dapat memeliharanya dengan baik dalam hubungan suami isteri dan dengan orang lain. Namun ada kes cinta warga tua di kalangan kita. Ia sampai membawa kepada perpecahan. Ia bukan hanya berlaku kepada orang kecil dalam dakwah, tetapi berlaku kepada orang-orang besar juga.

Perkahwinan kedua ikhwah tidak mengurangkan bilangan akhawat yang belum bersuami.

Di kalangan anak-anak, setakat yang saya tahu kita belum berjaya memastikan anak-anak memilih pasangan berdasarkan perjuangan dakwah. Kita belum berjaya memastikan percintaan mereka didasarkan di atas fikrah islamiah. Percintaan mereka masih sama dengan anak-anak orang biasa. Mungkin ada satu dua kes sahaja.

4.3.Menjajarkan Rumahtangga Dengan Dakwah.

Saya tidak banyak berjalan menziarahi rumah-rumah ikhwah dan akhawat. Jadi, saya tidak dapat satu gambaran jelas mengenai penjajaran kehidupan keluarga kita dengan kehidupan dakwah. Tetapi apa yang dapat kita saksikan, jemaah kita tidak semewah keluarga kita. Dakwah kita tidak mendapat perhatian daripada semua ahli sebagai mana rumah kita mendapat perhatian daripada semua kita.

Fenomena tidak berlaku pertambahan ahli, piramid keahlian yang terbalik, aktivis yang sama di semua program dan di semua peringkat, kelembapan tarbiah adalah petunjuk-petunjuk jelas kepada penjajaran yang tidak sempurna ini.

4.5.Membina Fikrah Pewaris.

Setakat ini mungkin bilangan anak-anak kita telah mencecah ribu. Sudah ada anak kita yang berusia 26 tahun. Alhamdulillah , telah ada di kalangan mereka yang aktif dalam dakwah. Namun bilangannya amat menyedihkan, terlalu amat sedikit. Yang sedikit itu pun belum mencapai kualiti yang sepatutnya. Belum ada di antara mereka yang layak di serahkan tugas yang lebih bermakna dalam sebuah harakah islamiah. Sedangkan anda dahulu, dalam usia mereka, telah mencapai satu tahap yang boleh diserahkan mas uliyah.

Bukan hanya setakat tidak cukup kualiti, tidak terlibat dalam kegiatan dakwah, malah ada anak-anak kita yang terbabas. Yang tidak berminat dengan amal dakwah mewakili majoriti anak-anak kita.

4.0. Penutup.

Sudah ada antara lita meredah kerja dakwah melebihi 30 tahun
Sudah banyak pahit maung dirasai
Sudah banyak pengalaman ditimba
Sudah ada antara kita yang menjengkau usia tua

Anak-anak sudah ramai yang meningkat usia remaja
Telah ada yang mencapai usia matang dan dewasa
Malah telah ada yang menimang cahaya mata
Tetapi, semuakah mereka berada dalam saf dakwah?.

Pernahkah kita bertanya pada diri
Sudahkah anak-anak terjamin akan mewarisi ?.
Ataukah sebenarnya mereka telah jauh sesat diri
Ataukah kita sendiri yang telah menyesal menjadi da'ie
Dan tidak lagi merestui anak mengikut jalan ini
Atau memang ia kecuaian diri

Anak-anak yang telah remaja,
Dulu kamu dikilik ke hulu ke hilir menghadiri program dakwah
Di dalam dan di luar negara
Kamu tidak tahu apa-apa
Tetapi kini kamu telah mampu menilai
Telah kamu tentukan di saf mana kamu berada

Mari kita renungi bersama,
Mari kita insafi semula
Semoga taufik yang maha esa.

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 9:02 PM

 

~ Friday, September 17, 2004



Bismillaahirrahmaanirraheem...

CABARAN KELUARGA DAKWAH DALAM ERA GLOBALISASI by Ustaz Alias Othman

1.0. Pengantar.

1.0.Idealsme kita.

Dari dulu kita mengharapkan semua keluarga kita akan menjadi keluarga du'at yang dapat dijadikan muntalaq atau pengkalan ledak kepada kebangkitan ummah. Ia diharapkan dapat berfungsi sebagai industri yang akan menjana tenaga dakwah yang mampu memikul dan menggarap tugas menegakkan hakimiyah ilahiyah di bumi Allah ini.

2.0.Keluarga Du'at Dalam Era Globalisasi.

Di era globalisasi keluarga dakwah akan menghadapi keadaan yang lebih mencabar. Berbagai bentuk cabaran. Umumnya cabaran globalisasi menjadikan langit terbuka. Ia tidak mampu dikunci lagi. Maklumat positif dan negatif, hiburan bernilai dan tak bernilai, lucah dan tak lucah, komunikasi silang jantina, silang julat usia, budaya, akhlak, agama, 'asi dan muttaqi tiada kawalannya lagi. Ia sudah sampai ke bilik tidur. Oleh itu di era ini keluarga dakwah mestilah lebih berdaya tahan, ada imuniti kendiri, berdaya maju, mampu mengkondisi diri dengan suasana berasaskan konsep, nilai dan neraca agama.

3.0. Cabaran Keluarga Du'at Dalam Era Globalisasi.

Keluarga du'at dalam era glogalisasi menghadapi cabaran-cabaran berikut:

3.1.Cabaran Memastikan Keluarga Sentiasa Bahagia.

Keluarga yang tidak bahagia, apa lagi yang perak peranda tidak akan mampu menjadi keluarga du'at yang efektif dalam era globalisasi. Oleh adalah menjadi cabaran kepada keluarga duat merealisasikan prinsip-prinsip keluarga Islam dan rukun keluarga bahagia.

Keluarga du'at mestilah sebuah keluarga yang mengamalkan nilai-nilai rabbani, bermusyawarah, mengamalkan persamaan hak dan adil. Ia mestilah keluarga yang penuh ketenangan, (sakinah) kasih sayang, (mawaddah) dan timbang rasa (rahmah). Keluarga du'at mestilah mengamalkan komunikasi yang baik dan mampu menyelesaikan masalah dengan baik.

3.2.Cabaran Memelihara Adab dan Tatasusila Islam.

Keluarga du'at menghadapi cabaran untuk memastikan ia sentiasa ber'aurah dengan menjaga karamahnya, memelihara hukum halal haram, tatacara hidup Muslim, adab-adab Islam dalam semua aspek seperti pergaulan, perhiasan, hiburan, budaya, sederhana dan lainnya.

3.3. Cabaran Mempengaruhi Ahli Keluarga Menerima Ajaran Islam

Ketua keluarga du'at menghadapi cabaran untuk dia mampu mempengaruhi isi keluarganya supaya menerima ajaran Islam yang syumul serta mengamalkannya. Dia juga sepatutnya mampu mendorong ahli keluarga menghormati fikrah Islam yang sahih dalam proses pengislahan masyarakat. Seterusnya dia harus mampu membawa mereka ke dalam kancah perjuangan dakwah.

3.4.Cabaran Mengamalkan Prinsip al-'Afaf.

'Afaf bererti enggan atau mengelak diri daripada melakukan sesuatu yang haram atau sesuatu yang dilihat tidak baik, tidak bermaruah dan tidak bermoral. Ringkasnya, menjaga kehormatan diri daripada sesuatu yang menghinakan dan menjatuhkan maruah..

'Afaf adalah salah satu dari tiga perkara yang terawal diperintahkan Rasulullah s.a.w. kepada para sahabat :

" Kata Abu Sufian: Baginda memerintahkan kami solat, bersikap benar dan 'afaf".

Mengambil berat terhadap 'afaf dapat dilihat dalam tegahan-tegahan dari perbuatan-perbuatan yang menjatuhkan maruah seperti zina, khalwat, memelihara kehormatan wanita, pendedahan aurat dan tabarruj. Rasulullah berkali-kali berwasiat tentang wanita; baik dalam bentuk berawas terhadap fitnah wanita, penjagaan sewajarnya ke atas wanita dan lainnya.

Ini bukan bererti wanitalah punca kejahatan, tetapi ia menjelaskan satu hakikat dalam masyarakat ( dulu dan kini ) bahawa hubungan seks dan cinta antara lelaki dan wanita merupakan titik mula kepada penyelewengan, malah kegelinciran, sekiranya ia berlaku menurut nilai jahiliyah. Lebih ketara jika kita kembali kepada fitrah asli lelaki terhadap wanita; dia mahu menguasai wanita sebanyak yang termampu. Soalnya bukan kemampuan, tetapi 'afaf dan kesan tidak menjaga 'afaf ke atas keluarga dan seterusnya kesan ke atas dakwah.

Dalam konteks dakwah penilaian yang jelas terhadap persoalan ini amat penting, baik bagi genarasi du`at bapa, lebih-lebih lagi generasi pewaris.

Sekiranya seks dan cinta konsep jahiliah yang mendominasi keluarga dakwah dan masyarakat ia akan mempengaruhi kelancaran dakwah. Kerana dalam masyarakat yang seperti ini gulungan du'at atau mereka yang kuat berpegang dengan Islam yang tidak searus dengan masyarakat akan menghadapi dua keadaan:-

1.Mereka diajak sama mengamalkan seks dan cinta masyarakat jahiliyah. Jika enggan, mereka akan difitnahkan. Kisah Juraij dengan pelacur contoh paling tepat. Mungkin ada contoh semasa. Mungkin pengendali Raudah Sakinah banyak contoh.
2.Masyarakat jahiliyah akan mentafsirkan seks dan cinta dengan satu tafsiran yang bercanggah dengan hakikat seks dan cinta itu sendiri. Mereka akan terus menganggap tafsiran yang tidak sealiran dengan mereka ada kelemahan atau luar biasa, padahal merekalah yang luar biasa.

Selain perkara di atas seks dan cinta punya daya kekuatan untuk berkembang dengan cepat, kerana ia didorong oleh kekuatan daya syahwat, sedangkan syahwat itu sendiri sebahagian dari naluri manusia.

Oleh itu, prinsip 'afaf yang dijuruskan kepada persoalan seks dan cinta perlu dikendali dengan baik dalam keluarga. Nilai seks dan cinta hakiki perlu diterap dalam keluarga, terutama kepada pewaris. Pewaris dan ketua keluarga yang terjebak dalam seks dan cinta jahiliyah tidak akan efektif mewarisi dan mewariskan dakwah.

Keluarga yang berjaya memastikan prinsip 'afaf akan mampu mengendalikan hubungan seks dan cinta antara suami isteri (terutama yang telah senior) dan antara anak-anak dan pasangan mereka dengan baik.

Kejayaan mengamalkan prinsip a'faf ini berkait rapat dengan kejayaan dakwah, sebab itulah sewaktu mendengar perintah Rasulullah s.a.w. yang disampaikan Abu Sufian, maharaja Rum terus faham dan berkata:
"kalaulah apa yang beliau katakan itu benar,beliau akan memiliki tempat berpijakku ini".

Dalam era globalisasi ini cabaran memelihara prinsip al-afaf ini amat mencabar. Mudahnya mendapat bahan-bahan seks, mudahnya komunikasi maya menjadi pemangkin yang berkesan ke arah terkuburnya prinsip al-afaf . Kita ada pengalaman dan kesah benar.

3.5.Cabaran Menjajarkan Rumahtangga Dengan Dakwah.

Penjajaran ini bermaksud menyesuaikan kehidupan dalam rumahtangga supaya selari dengan perkembangan dakwah organisasi ( dalam perbincangan ini ialah JIM dan ISMA Begitu jugalah organisasi lain ) dalam semua aspek.

Penjajaran ini penting dalam membentuk keluarga du'at yang efektif, kerana penjajaran inilah yang akan membentuk konsep, nilai, prihatin, keutamaan-keutamaan dalam hidup, komitmen dan tanggungjawabnya terhadap dakwah. Kegagalan ketua keluarga menjajarkan kehidupan keluarganya dengan dakwah organisasi akan menimbulkan kekeliruan pewaris terhadap hal-hal di atas. Kekeliruan ini akan menatijahkan sikap negatif mereka terhadap aktiviti dakwah.

Penjajaran ini boleh dilakukan melalui dua perkara terpenting; tajarrud dan kafalah.

3.5.1.Tajarrud.

Tajarrud menyerah atau mewaqafkan diri untuk dakwah. Dalam konteks keluarga du'at tajarrud tidak harus dibatasi kepada pengertian mewaqafkan diri sahaja, malah ia mesti diluaskan kepada pengertian: kesanggupan untuk mengorbankan diri, keluarga dan apa yang dimiliki untuk tujuan dakwah dan sanggup bersabar menanggung kehilangannya.

Dalam konteks keluarga du'at ia bermaksud seseorang mempunyai harta, isteri dan zuriat yang dikasihi. Tajarrud bererti dia sanggup mengorbankan kehidupan bersama mereka jika keadaan dakwah memerlukan pengorbanan itu, malah mengorbankan isteri dan zuriatnya sendiri. Kisah yang berlaku ke atas Nabi Ibrahim dan Ismail, Nabi Ayub kehilangan isteri, perkahwinan Nabi Musa di saat-saat kegentingan dakwahnya begitu juga seluruh kehidupan keluarga Rasulullah s.a.w. adalah contoh jelas konsep tajarrud keluarga dakwah. Contoh semasa juga banyak.

Oleh itu kehidupan keluarga du'at yang mahu efektif mesti dijajarkan dengan fasa-fasa perjuangan dakwah supaya tajarrudnya sejajar dengan keperluan fasa terbabit. Ini akan dapat memastikan pewaris dapat memahami keadaan dan dapat menyesuaikan diri, walaupun mungkin sesetengah situasi itu belum mampu difahami pewaris dalam lingkungan umur tertentu.

3.5.2..Kafalah.

Kafalah ertinya jaminan. Di sini ia bermaksud jaminan organisasi ke atas keselamatan dan kesejahteraan keluarga du`at, sama ada dalam bentuk kafalah maliyah (wang ringgit), nafsiyah (moral) yang akan membawa ketenangan kepada da'ie. Termasuklah sistem sokongan, jaminan terhadap anak isteri yang akan ditinggalkan. Jika ia ditakdirkan di penjara atau syahid, dia yakin pasti akan ada orang yang akan ambil tahu atau mengahwini isteri yang ditinggalkan untuk menjadi pelindung kepada anak-anaknya. Dan banyak lagi yang lain.

Sejarah dakwah Rasulullah s.a.w. dan organisasi-organisasi dakwah dahulu dan kini banyak yang boleh dijadikan contoh.

Apa pun, kafalah Ilahi mesti menjadi pegangan para da'ie.

Era-era mendatang menunjukkan keperluan kepada kafalah ini semakin ketara. Kita mesti bersedia menghadapi cabaran ini kalau mahu dakwah kita efektif.

bersambung...

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 10:33 PM

 

~ Thursday, September 16, 2004



Bismillaahirrahmaanirraheem...

Alkhirat Itu Dekat

Seorang tabi'in agung. Tahun kelahirannya tidak diketahui secara pasti. Dari keturunan Bani Syaj' dari Bani Laits bin Abdi Manaf. Beliau hidup di bawah Khalifah Bani Umayyah dan Bani Abbasiyah.

Seorang yang terkenal dengan ilmunya yang luas serta mempunyai murid yang ramai. Bukan sedikit para tabi'in yang mengambil riwayat darinya seperti Sufyan bin 'Uyainah, Sufyan Atsauri, Sa'id bin Musayyib dan ramai lagi. Sebagai seorang penidik, dia sering menasihati muridnya untuk tetap teguh berjalan di atas kemuliaan dan menjaga akhlak. Melalui keduanya inilah ilmu itu terjaga kebersihannya.

Pada suatu ketika beliau berkata : "Sesungguhnya engkau tidak akan mampu menjadi orang yang berilmu kecuali jika memiliki tiga sifat ini. Pertama, tidak sombong kepada orang yang lebih tinggi di atasmu. Kedua, tidak menghina orang yang lebih rendah darimu. Dan ketiga, engkau tidak mencari dengan ilmumu itu kesenangan dunia."

Beliau juga pernah menasihati anaknya, dengan ungkapan : "Wahai anakku, ikutilah orang yang takut kepada Allah dalam bersendirian, menjaga diri dari perbuatan yang tercela. Yang berbuat baik sewaktu muda dan tidak menundanya hingga usia senja. Anakku, setiap matahari terbit, datang hari baru. Setiap itu dalam diri manusia bertarung antara ilmunya dan hawa nafsunya. Jika ilmunya menang, beruntunglah dia. Tapi jika hawa nafsu menang, celakalah dia."

Ketaatan setiap saat

Qanaah dan zuhud merupakan salah satu sifat beliau yang menonjol. Dengan begitu yakin beliau berkata : "Sesungguhnya dunia itu ada dua bahagian. Sebahagian untuk aku dan sebahagian lagi untuk orang lain. Apa yang untuk orang lain tidak akan mampu aku perolehi walau dengan apa cara sekali pun. Sesungguhnya rezeki orang lain tidak akan atang paaku, sebagaimana rezekiku tidak akan lari ke tangan orang lain."

Pada waktu yang lain beliau pernah mengungkapkan: "Aku hanya memiliki ua harta. Tsiqah (percaya sepenuhnya) kepada Allah dan tidak mengharap apa yang ada di tangan orang lain. Jika apa yang sederhana dari dunia ini tiak mampu mencukupi engkau, maka tiak ada sesuatu di dunia ini mampu memuaskan hatimu.

Suatu hari ketika musim sejuk tiba, isteri beliau dengan hormat menyampaikan bahawa mereka perlu menyiapkan pakaian, makanan, kayu bakar dan keperluan lain untuk menghadapi musim sejuk yang semakin hampir. Namun beliau menasihati isterinya : "Apa yang kau minta itu sebahagiannya memang perlu. Tetapi jangan lupa siapkanlah untuk sesuatu yang pasti terjadi. Iaitu kematian, kemudian hari kebangkitan, seterusnya berdiri di hadapan Allah, seterusnya syurga atau neraka..."

Ketaatannya pula menyebabkan orang yang melihatnya menjadi hairan. Malah ada yang menganggap ketaatannya itu suatu yang terlalu berlebih-lebihan. Ketika mendengar komen yang sedemikian rupa, beliau menjelaskan : "Bagaimana aku tidak beramal seperti ini, seangkan aku diintai oleh 14 jenis musuh. Empat di antaranya adalah syaitan yang memperdayakan, mukmin yang dengki, orang kafir yang ingin membunuh dan munafik yang benci. Manakala yang sepuluh lagi adalah kelaparan, kehausan, kepanasan, kedinginan, kekurangan pakaian, tua, kemiskinan, kematian dan satu lagi yang namun yang paling mengerikan, neraka. Aku tidak mungkin melawan semua itu kecuali dengan senjata yang baik. Dan aku tidak melihat senjata itu kecuali taqwa kepada Allah SWT." Tambah beliau lagi : "Jika engkau dibenci oleh seorang muslim, lebih baik bagimu daripada dicintai orang yang fasik."

Beliau sering membersihkan dirinya dari segala penyakit hati, seperti ujub, takabbur dan sebagainya. Beliau menyedari bahawa semua amalnya akan menjai sia-sia dengan setitik nila yang menguasai dirinya. Beliau mengungkapkan kata-kata tentang perkara ini : "Sesungguhnya ada orang yang berbuat baik namun merasa sombong dan yakin amalnya iterima Allah. Sementara ada orang yang melakukan kesalahan, tetapi hatinya terseksa kerana takut kepada Allah. Padahal boleh jai Allah membinasakan amal orang yang pertama dan mewafatkan orang keua dalam keadaan bertaubat kepaa Nya."

Inilah asas-asas utama yang digunakan beliau untuk menata hatinya. Betapa ia sangat takut kalau amal-amal yang ilakukannya tidak iterima Allah SWT.

Memandang Dunia

Beliau pernah mengatakan : "Sesungguhnya urusan agama dan dunia amat berat. Urusan agama, engkau menanggungnya sendiri. Sedang urusan dunia, setiap kali tanganmu hendak mencapainya, sudah ramai orang yang mendahuluinya." Meskipun demikian, dia tetap meletakkan segalanya di atas neraca yang benar.

Suatu hari, Abdur Rahman bin Zaid datang menemui beliau dan meminta nasihat tentang keadaan hatinya yang terlalu cinta kepada dunia. Setelah mengetahui maksud rakannya itu, beliau berkata, "Saudaraku, soal suka kepada dunia, aku sendiri tidak mampu untuk mencelanya. Hatiku juga telah dijadikan Allah suka kepada sebahagian arinya. Namun mudah-mudahan bukan kerana fitrah ini menggugat diri kita. Yang penting, rasa suka itu jangan sampai menjadikan kita melakukan perkara yang dimurkai Allah. Sebagaimana pula keengganan kita kepada dunia, jangan sampai menjadikan kita menolak apa-apa yang disukai Allah. Jika kita mampu menata hati kita sedemikian rupa, nescaya rasa suka kita kepada dunia tidak akan memberi mudharat apa-apa kepada kita."

Sesungguhnya inilah sikap yang mulia. Dengan berbekalkan sikap inilah manusia akan mampu menemui bahtera yang menyelamatkan dirinya dalam mengharungi lautan ombak dan badai kehidupan dunia yang fana ini.

Walau pun mencintai dunia di atas neraca yang benar dibolehkan, beliau tetap meyakini bahawa dunia adalah godaan yang begitu mudah memungkinkan manusia itu tergelincir dari landasan yang betul.

"Banyak perkara-perkara kecil dari urusan dunia yang boleh melalaikan urusan-urusan besar di akhirat," katanya. Oleh itu, di luar keperluan normal, beliau tetap memandang dunia sebagai sesuatu yang yang tidak seberapa berbanding kehidupan akhirat. Perhatikanlah kata-katanya ini : "Apalah ertinya dunia ini, yang telah berlalu adalah mimpi. Dan yang tersisa adalah khayalan dan harapan."

Dalam menghadapi hidup yang penuh dengan kekejian dan kotor ini, beliau telah menunjukkan suatu rumusan ringkas yang berbunyi: "Apa yang kau lihat akan membawa kepad kebaikan, lakukanlah. Walau pun orang lain memandang itu buruk. Dan apa saja yang kau lihat akan membawa kamu kepada kebinasaan, tinggalkanlah. Meskipun orang lain memandangnya suatu kebaikan."

Pada ketika lain beliau juga pernah mengatakan : "Ada dua langkah mudah untuk mencapai kebaikan di dunia dan di akhirat. Lakukanlah apa yang kau benci jika hal itu adalah sesuatu yang disukai oleh Allah. Dan tinggalkanlah apa yang kau sukai jika hal itu adalah sesuatu yang dibenci oleh Allah."

Nikmat yang dianugerahkan Allah kepada manusia tidak selamanya bererti menjai tanda cinta Allah kepadanya. Demikian juga musibah dan bencana yang ditimpakan Nya kepada para hamba, belum tentu menjadi bukti kebencian Nya kepaa hamba tersebut. Hanya seorang mukmin yang beriman dengan sebenarnya, yang mampu merasakan bahawa segala yang ditetapkan Allah atas dirinya adalah yang terbaik bagi dirinya.

Oleh itu, beliau telah memberi nasihat kepada kita akan pentingnya mensyukuri nikmat dan kurnia Allah. Meyakini bahawa apa yang diberikan oleh Allah adalah kebaikan yang tidak terkira jika dibandingkan dengan kesulitan yang di alami manusia. Pesan beliau : "Barangsiapa mengetahui hakikat dunia, tidak akan terlalu gembira dengan nikmat dunia dan tidak akan berdukacita dengan musibahnya."

Sikap Beliau Terhadap Penguasa

Beliau meyakini bahawa terlalu hampir dengan penguasa pada zamannya boleh meerosakkan agama. Oleh itu beliau terkenal dengan ketegasan dan kekerasan sikapnya terhaap para penguasa. Malah beliau benci kepaa para ulamak yang mengakrabkan diri dengan para penguasa. Kadang-kadang sikap beliau ini dipandang "aneh" pada pandangan ulamak lain. Namun dengan tegas dan tegar beliau berkata: "Sebaik-baik penguasa adalah yang mencintai ulamak. Dan seburuk-buruk ulamak adalah yang mencintai penguasa."

Pada suatu ketika beliau telah diminta oleh Sulaiman bin Abdul Malik (salah seorang pemerintah Bani Umayyah) untuk menasihati diri Sulaiman. Peluang dan kesempatan keemasan ini tidak beliau sia-siakan. Begitu panjang lebar beliau menyampaikan nasihat, di antaranya : "Wahai Amirul Mukminin, kita takut kepada kematian, kerana kita memakmurkan dunia dan menggersangkan akhirat. Akhirnya, kita pun enggan meninggalkan tempat yang makmur menuju tempat yang gersang tadi. Sesungguhnya orang-orang yang soleh ketika mengadap kepada Allah adalah bagaikan orang yang pulang kepada keluarganya dengan penuh kerinduan kerana telah musafir begitu jauh. Adapun orang yang tidak baik ketika kembali mengadap Allah adalah bagaikan seorang hamba yang melarikan diri dari Tuannya, lalu ditangkap dan diheret pulang."

Nasihat yang begitu menyentuh hati itu menyebabkan Sulaiman tidak mampu menahan deraian dan esakan tangisnya. Semakin lama tangisan itu semakin kuat. Ketika itu beliau menambah lagi nasihatnya : " "Wahai Amirul Mukminin, orang yang paling mulia adalah yang paling bertaqwa. Orang yang berakal adalah orang yang taat kepada Allah, beramal dan mengajak orang kepada ketaatan itu. Manakala orang yang paling bodoh adalah orang yang zalim lagi tenggelam dalam hawa nafsunya. Ia rela menjual akhiratnya dengan hawa nafsunya."

Kembali Mengadap Ilahi

Jiwa yang mulia ini telah mengisi peranan usianya dengan berjaya dan cemerlang. Akhirat yang dekat menjadikannya beliau sentiasa mengingati kematian setiap saat. Pernah suatu hari beliau berkata penuh tawadhu' kepada muridnya Abu Dawud Addhorir : " Kita ini tidak mahu mati sebelum bertaubat. Padahal kita tidak mahu bertaubat kecuali setelah kematian itu datang. Ketahuilah, kematian orang seperti kita ini tidak akan menggoncangkan keadaan. Sesungguhnya diri kita itu kecil, maka kenalilah dirimu baik-baik."

Begitulah, teladan agung itu mengakhiri hidupnya. Meninggalkan suri teladan harum mewangi sepanjang zaman. Ketika ajalnya menjemput, Mutharrif, yang menunggunya sempat bertanya: "Bagaimana keadaan engkau wahai saudaraku?" Dengan tenang beliau menjawab, "Aku dalam keadaan baik. Penuh pengharapan kepada Allah, berbaik sangka kepada Nya. Demi Allah, tidaklah sama orang-orang yang pergi pagi pulang petang demi menyiapkan kampung akhiratnya dengan orang yang pergi pagi pulang petang hanya demi kemakmuran dunianya."

Pada tahun 140 Hijriah, beliau pergi menemui Kekasihnya. Kembali kepada Tuannya menanti balasan segala jerih payahnya yang tidak akan sia-sia. Diri yang mulia ini adalah Salamah bin Dinar atau lebih dikenali sebagai Abu Hazim...

mihwaronline.com

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 9:22 PM

 

~ Wednesday, September 15, 2004



Bismillaahirrahmaanirraheem...

Inginkan Hidup Rabbani

Saya ingin masuk syurga. Saya ingin mujahadah terhadap diri.Saya ingin mencium tangan ibu saya setiap hari. Saya ingin menjauh diri dari hawa dan syaitan.Saya ingin digelar oleh Allah pada hari akhirat dengan peribadi Rabbani insya AllahSaya suka untuk mengasihi rakan-rakan saya yang lain.Saya berhasrat agar iman saya sentiasa meningkat.Apakah yang sepatutnya saya lakukan?

Persoalan yang dikemukakan itu menunjukkan kestabilan dan kemurnian fitrah, hasrat yang besar untuk mencapai ketinggian dan merupakan hasrat besar untuk mencapai iman. Kata Sufian at-Thauri ertinya : "Iman itu bukan dengan angan-angan dan cita-cita tetapi ia adalah sesuatu yang terpacak kukuh di dalam hati dan dibenarkan oleh amal". Dari noktah ini kita akan sama-sama meneroka persoalan iman, kepentingannya untuk sampai ke tahap Rabbani, merealisasikan keredhaan dan birrul walidain serta mencapai syurga Ilahi.

Sesiapa yang menuntut ketinggian, maka hendaklah berjaga malam seperti kata penyair.

Kadangkala hati mukmin itu diselubungi oleh awan maksiat...

Beruntunglah sesiapa yang matanya berjaga malam..
Bermalam dalam keresahan demi cintakan Tuhan,
Berdiri meraikan bintang malam sendirian,
Merinduinya sedang ia dijaga pandangan Tuhan.

Syeikh Fudhail bin Iyad menyatakan: "Haram ke atas hati kamu merasai kemanisan iman sehinggalah kamu zuhud terhadap dunia". Katanya juga: "Apabila anda tidak mampu qiamullail dan berpuasa di siang hari, ketahuilah bahawa anda adalah orang yang diharamkan (dari kemanisan iman)".

Pendakwah yang benar itu sentiasa membawa hati yang membara seperti kayu api. Inilah yang diriwayatkan oleh al-Hakim di dalam kitab al-mustadrak dan at-Tobrani di dalam mu'jam hadithnya dengan sandaran yang sahih bahawa Nabi s.a.w telah bersabda:

"Sesungguhnya iman itu diciptakan di dalam jiwa seseorang kamu sebagaimana diciptakan pakaian, pohonlah kamu kepada Allah agar diperbaharui iman di dalam hati kamu". Maknanya, bahawa iman itu lusuh di dalam hati sebagaimana pakaian lusuh apabila telah lama.

Kadangkala hati mukmin itu diselubungi oleh awan maksiat. Gambaran ini pernah diceritakan oleh Rasulullah s.a.w, ertinya: "Tidak ada satu hatipun di kalangan hati-hati manusia melainkan ada padanya selubungan awan seumpama selubungan awan terhadap bulan, apabila tinggi awannya maka ia akan gelap dan apabila ia beredar, terang akan kembali menerangi".

Hadith diriwayatkan oleh Tobrani dan ditashihkan oleh Albani. Begitu juga kadangkala hati mukmin ini diselubungi oleh awan hitam yang langsung menutupi cahayanya. Apabila mukmin itu berusaha menambah kekuatan imannya dan berdoa kepada Allah, awan hitam itu akan beransur pergi sehingga sinar hati kembali menerangi. Oleh kerana itu sesetengah salaf pernah mengungkapkan: "Antara feqh perhambaan diri adalah berjanji kepada imannya dan tidak menguranginya". "Hendaklah tahu godaan-godaan syaitan agar ia tidak mendatangnya".

Mestilah kembali kepada iman. Apabila anda kembali kepada iman serta tuntutannya, apa yang anda inginkan itu akan dapat direalisasikan. Di hadapan kita ada kaedah yang boleh menunjukkan adanya iman atau tidak. Kata Imam Ibnu Jauzi: "Wahai polan yang dihalau dari pintu rumah, wahai mereka yang dihalang dari bertemu kekasih.. apabila kalian ingin tahu kedudukan kalian di sisi Raja, maka lihatlah pada apa kalian dipertugaskan dan pada pekerjaan apa yang menyibukkan kalian. Berapa ramai mereka yang berdiri tercegap dipintu istana namun yang dapat memasukinya hanyalah yang diberikan perhatian. Tidak semua hati dapat mendekati dan tidak semua dada membawa kasih sayang dan tidak semua bayu menyamai bayu di waktu sahur".

Apabila seseorang ingin mengetahui dimanakah kedudukannya di sisi Allah dan dimanakah kedudukannya dengan perintah dan larangan Allah maka lihatlah keadaan dirinya. Apakah yang telah menyibukkan dirinya. Jika beliau sibuk dengan dakwah dan segala urusannya, sibuk menyelamatkan manusia dari api neraka, sibuk bekerja demi untuk meraih syurga, sibuk membantu dhuafa' dan mereka yang memerlukan, sibuk berbuat baik untuk ibubapa maka bergembiralah... Sesungguhnya Allah tidak merestui kebaikan melainkan kepada orang yang dikasihinya.

Jika beliau berpaling dari dakwah, memarahi pendakwah, sibuk dengan dunia dan segala penghasilannya, cakap banyak dengan amal yang sedikit, mengikut syahwat dan nafsunya dan seumpamanya, maka ketahuilah bahawa peribadi itu adalah jauh dari Allah. Sesungguhnya Allah mengharamkannya dari perkara-perkara yang boleh mendekatkan diri ke syurga. Allah berfirman di dalam al-Quran, ertinya: "Sesiapa yang menghendaki dunia, maka kami segerakan baginya di dunia apa-apa yang Kami kehendaki kepada sesiapa yang jugaKami kehendaki. Kemudian Kami jadikan untuknya Neraka jahanam. Dia masuk kedalamnya dalam keadaan tercela dan terusir. Sesiapa yang menghendakki akhirat dan mengusahakan amalan untuk akhirat itu sedang dia seorang yang beriman, maka usahanya itu diterima (Tuhan)".

Apabila anda ingin meraih martabat terkehadapan di dalam segala bentuk kebaikan, termasuk menjadi hamba yang rabbani, pelaku ehsan kepada ibubapa dan pencari syurga, maka hendaklah anda memenuhi perkara-perkara berikut:

Hendaklah menghidup dan membangkitkan iman di dalam diri kerana iman itulah penghubung terbaik kepada apa yang diharapkan oleh seorang muslim di dunia dan di akhirat. Seorang lelaki beriman adalah kunci kepada segala kebaikan dan penutup segala kejahatan. Wasilah membangkitkan dan mengukuhkan iman di dalam diri itu banyak dan berbagai. Antaranya adalah memperbanyakkan kerja-kerja taat dan amalan-amalan soleh.

Anda menerima Allah dengan penuh kejujuran. Tersebut di dalam sebuah athar : "Apabila hambaku mengadapku dengan hati dan anggotanya, maka aku mengadap kepadanya dengan hati-hati hambaKu yang penuh mawaddah dan rahmah". Hendaklah menjadikan Allah azzawajalla matlamat dan objektif tertinggi kehidupan kita. "Tidak aku jadikan manusia dan jin melainkan untuk mengabdikan diri kepada Ku".

Hendaklah sentiasa mengejar kedudukan tertinggi dan menjadikan objektif kehidupan adalah keredhaan Allah. Beramal agar dapat meraih kemenangan di Syurga. Berusaha bersungguh-sungguh sekemampuan yang ada untuk mencapai matlamat suci ini.

Berusaha mencontohi kehidupan para sahabat Rasulullah s.a.w di dalam sejarah Islam, para tabien dan juga salafus soleh. Merebut setiap detik, masa dan degupan jantung untuk menambah nilai keimanan. Bersahabat dengan orang soleh.

Rasulullah s.a.w bersabda: ertinya: "Seseorang itu berada di atas agama teman rapatnya, oleh itu lihat siapakah yang menemaninya". HR Abu Daud dan Tirmizi . Persahabatan yang baik adalah penolong terbaik terhadap perkara ketaatan dan penjarak dari kemaksiatan, kekejian dan dari terjatuh di dalam kesalahan.

Perbanyakkan amalan-amalan soleh yang dapat merealisasikan kebahagiaan dunia dan akhirat.
Qiamullail dan berdoa ketika di waktu sahur. Kedua kaki Rasulullah s.a.w bengkak-bengkak lantaran ingin menjadi hamba yang bersyukur sekalipun baginda telah diampunkan dosa-dosa terdahulu dan akan datang.

Berterusan dengan wirid al-Quran, wirid tafakur serta mentadabbut rahsia-rahsia al-Quran.
Mengembangkan ajaran dakwah Allah dan berusaha sunguh-sungguh mengikut kemampuan.
Selain sepuluh wasiat yang di atas, seorang ulama Syeikh Ali juga menambah agar kita dapat mencapai hasrat hati kita itu. Hendaklah kita menjadi seperti yang disarankan oleh Allah di dalam al-Quran ertinya: "Katakanlah bawasanya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah untuk Allah rab sekelian alam".

Rabbaniyah itu adalah sandaran kepada Rabb. Sandaran tidak akan terealisasi melainkan menerusi pelaksanaan kita terhadap ayat ini. Iaitu kita menjadikan seluruh keadaan diri kita adalah untuk Allah, Rabb sekelian alam.

Rabbaniyah itu tidak akan datang dengan sempurna melainkan dengan cara ini. Ia tidak akan datang melainkan dengan pemahaman yang syumul terhadap ibadat. Iaitu dengan menjadikan hidup, mati, gerakan dan diam kita adalah untuk Allah. Kita tidak bercakap kecuali dengan ungkapan yang diredhai Allah. Kita tidak beramal kecuali dengan amalan yang diredhai Allah. Kita tidak halakan niat-niat kita di dalam amalan dan perkataan melainkan kerana Allah. Ibadah kita bukan hanya sekadar mengangkat dan menundukkan kepala pada waktu-waktu tertentu, atau mengeluarkan beberapa sen tertentu pada masa tertentu, atau puasa hari-hari tertentu pada setiap tahun atau menggerakkan lidah kita lantaran menyebut beberapa kalimah atau zikir.

Amalan-amalan yang boleh membawa kepada martabat rabbaniyah ini adalah tidak terhingga dan tidak terhitung banyaknya. Ia bercabang-cabang mengikut seluruh cabang hidup kita dan tempat di manasahaja kita berada. Inilah kelebihan yang Allah berikan kepada kita dan manusia seluruhnya. Dimana sahaja anda berada dan pada ketika mana sahaja maka seluruh perbuatan, percakapan, niat yang diredhai oleh Allah maka itulah Rabbani.

mihwaronline.com

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 8:36 PM

 

~ Tuesday, September 14, 2004



Bismillaahirrahmaanirraheem...

HQ AT TAGHAABUN 64 : 14-18

[14] O ye who believe! Truly, among your wives and your children are (some that are) enemies to yourselves: so beware of them! But if ye forgive and overlook, and cover up (their faults), verily Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.

[15] Your riches and your children may be but a trial: but in the Presence of Allah is the highest Reward.

[16] So fear Allah as much as ye can; listen and obey; and spend in charity for the benefit of your own souls. And those saved from the covetousness of their own souls; they are the ones that achieve prosperity.

[17] If ye loan to Allah a beautiful loan, He will double it to your (credit), and He will grant you Forgiveness: for Allah is Most Ready to appreciate (service), Most Forbearing,

[18] Knower of what is hidden and what is open, Exalted in Might, Full of Wisdom.

HQ AT TAUBAH 9:24

[24] Say: If it be that your fathers, your sons, your brothers, your mates, or your kindred; the wealth that ye have gained; the commerce in which ye fear a decline; or the dwellings in which ye delight - are dearer to you than Allah, Or His Messenger, or the striving in His cause - then wait until Allah brings about His decision: and Allah guides not the rebellious.

HQ AL BAQARAH 2:155-157

[155] Be sure We shall test you with something of fear and hunger, some loss in goods or lives or the fruits (of your toil), but give glad tidings to those who patiently persevere.


[156] Who say, when afflicted with calamity: "To Allah we belong, and to Him is our return"


[157] They are those on whom (descend) blessings from their Lord, and Mercy, and they are the ones that receive guidance.


Governor on the list of poor people

Umar bin Khattab planed to replace the governor of Syam - Muawiyah. He wanted Said bin Amir Al Jumahi took over that position. "I want give you amanah [trust] to be a governor" said Umar to Said. Said said "Don’t drag [throw] me into the slander [life], ya Amirul Mukminin. You necklace that trust around my neck and then you would leave me". Heard that answer, Umar thought perhaps Said wanted big salary, and then Umar said, "In that case, we will give you salary." "Allah already gives me enough bounties even more than what I asked", answered Said.

Said had tries to refuse that offer neatly, but Umar keep insisted to trust him that position. Therefore, because of his obedient to the leader, eventually Said accept it.

Said brought all his family to Syam and started his new duties as a governor. Until one-day, Said got economic problems, and he didn’t have money to solve his matters.

In the same times, Ummar accepted some guests from Syam. They came to report some their necessity and some matters as people whom living under Umar’s authority. Umar said "Write name of poor people who living your regions". Then they wrote name all poor people who need help from the khalifah. They gave that list to Umar. Umar was surprise found a name, "is this Said your governor?" asked Umar wondering. "Yes, that is Said our governor." "Is he on the list of poor people?" asked Umar again to convince what he saw, "yes." They answered.

Umar then took a bag made from clothe [its tip was tied], "Give this to your governor," asked Umar while he giving that bag to them.

Those people went back to Syam. When they arrived there, they did what Umar told them giving that bag to their governor. Without know what inside that bag, Said brought that bag home. He opened that bag without the present of his wife. He was surprised because it’s contain thousand dinnar, indeed that’s very big numbers. "Innalillahi wainna ilaihi Rojiun [To Allah we belong, and to Him is our return]," whispered Said. His wife accidentally heard that sentence, "did Aminrul Mukminin [Umar bin Khattab] die?" asked his wife. "No, but it’s worse than that," said Said." "Would you like to help me?" asked Said. "Of course," answered his wife. "The world already infiltrated me and destroying my hereafter," said Said.

In the next morning, Said called his trusted people to give that money to widows, orphans and any poor people who need it. Now his wife understand with Said words "The world already infiltrated me and destroying my hereafter,"

That’s it. Said tried to make anything he had in this "world" to buy "hereafter life".

When one day his wife asked money that Umar gave him [because they need it], Said couldn’t say anything, in fact Said had given all money to others. That demand made him felt uncomfortable, he tried to avoid his wife for few days and always back home in the night [to avoid hear his wife complains]. Until then his wife found if actually Said had given all money to other freely. His wife cried, and then Said said "Dear, at the past time I had friends but now they had left me [die]. I don’t want after their leaving I live in the lab of luxury. Then if The hoor [angle] of heaven came to the earth’s sky and their noor [light] will lighten all people in this world and her light will turn off the light of the sun and the moon. The fashion she wears better than the world and anything that live there. So that, I prefer choose you as my angle in the hereafter later." Those beautiful words make his wife please...

As the governor, Said always share what he had. Anyone who visited his house would notice he didn’t have anything nor spend his people’s money. He had very simple life, zuhud.


Until one day, Umar came to Syam for kind of sudden inspection. At time Umar arrived in Himsa, umar gathered all the people and asked them "Oh Hisam people how you find your governor?" their answers really grasp Umar " We complain 4 matters, fist he always come up to late to meet us [when the sun has been raising] " said them. "It’s bad," Umar said. "Then what else?" asked Umar

"The second, he didn’t want to serve anyone who comes to meet him in the night".

"This is also very serious matter, then what else?" asked Umar.

"Third, there is one day each month he doesn’t come out at all to meet us."

"Oh this is really bad, then what the last one?" said Umar.

"He sometimes got unconscious [faint] when he with us."

Listen all those complains, Umar couldn’t help to meet Said sooner. He need to take any necessary steps as the follow up those complains. Umar thinks that indeed hard matter between leader and his people. As someone that responsible to his people, Umar made a big meeting between the governor and the people to judge him for all those complains.

"Ya Allah don’t disappoint me for what I thought about him so far [my positive think toward Said]" said Umar when he’s opening that gathering.

"Ok now tell him what’s your complains?"

"Fist he always come up to late to meet us [when the sun had been raising]"

Hear that complain Said answered, " Walillah [swear by the name of Allah], actually I don’t like to answer this. I don’t have servant [slaves] so that I have to make bread mixture myself then I have to wait it bloom and I have to bake it until it become bread, then I take wudhu [abolition], after I have finished all then I come out to meet people."

"Then what the next complain?"

"The second, he didn’t want to serve anyone who comes to meet him in the night".

"What your answer ya Said?"

"Actually I don’t like to answer this. I spend my day for them and I want to spend all my night only for Allah Azza Wajallah only"

"Then what the next complain"

"Third, there is one day each month he doesn’t come out at all to meet us."

"What your answer Said?"

"I don’t have servant who wash my clothes. In other hand, I also don’t have other clothes. So that I wash my clothes myself and I have to wait until it dry, then I come up to meet them but it’s already late afternoon."

"Then what next?"

"Said often fall unconsciously".

"Why ya Said? "

"I witnessed how Khubaib Al-Ansori death in Mecca. His death was so tragic in the hand of Quraisy people. They sliced his body and then crucified his body on date tree. Those Quraisy mocked him "Khubaib, Do you please if Muhmmad now replace your position to be tortured?" Khubaib answered " Walillah, even if I live comfortably with my family and my children and then Muhammad pricked by a thorn, really I would not let it." At that time, I was still a kafeer [disbeliever] and watching Khubaib had torture that hardly. I couldn’t help him. Anytime I remember that, I am worry Allah will never forgive me forever. If I remember that, I fell unconsciously."

Umar said " Alhamdulillah [praise upon Allah] who no disappointed my positive thinking about you."


Moral of the story

It's really moving story [for me personally]. There are so many things that we could learn. How many people nowadays "refuse" become "ruler". Very few. The otherwise people would sell their hereafter life for gain such mortal things, by any kind ways. When they have been elected,...then It would be a big party... very big party. It sound they just got the keys of the world [money, power, prestige, ect ]. No wonder just in very short times, evidently they have betrayed the trust , or be a tyrant, be a corruptor, etc

Rasulullah SAW used to say "Jihad" [struggle to gives the best efforts to do things earnestly, to give the best] against "nafs" [desires] is the hardest Jihad, especially if "temptations" and "chances" are around. We should be very careful to detest anyone... perhaps we are still in our health sense "now" because we were not in his/her positions, because the condition not set us to have "chance" involve in such "terrible" kind of life style or "horrible" way of "thought"... Perhaps we are still "PURE' [or thought as the most perfect creature on earth] because we are living in "heaven" environmental…

Simply life [zuhud] is Said bin Amir personal choice. He was given chance to be a ruler, if he wanted he could enrich himself and had comfort life. But He chose life "lightly"; "light" responsibility in next hereafter life, "light" steps to pass the judgment in hereafter, "light" step to enter the jannah [heaven] later. Because poor people will enter the jannah [heaven] first than rich ones [Rich people have to wait until Allah judge about their treasures].

The wrong viewpoint about worldly life could lead to the destruction. The best viewpoint is like what Said had. Said considered anything that he had in this world to "buy" the jannah life [hereafter], not the otherwise, sacrifice the hereafter life only to gain mortal worldly pleasure.

"Be zuhud for whatever before Allah then Allah will love you and be zuhud for human's treasure, then human will love you" that what Rasulullah sallahu alaihiwassallam said.

It's not forbidden to be rich. Some people have talent to be rich... Just like Abdurrahman bin Auf... even if how generous he was... he always found the way to be "rich" because of talent as a merchant.

Said also had balance life. He spent his days for the world and his night for Allah SWT. Allah SWT always come closer in the night to the earth [every day], he didnt want to miss that chance even if how busy he is. He realize to never leave the "The highest goal" that he wants to reach in this world. The closeness to Allah SWT is like the soul of life.


HQ AL MUNAAFIQUUN 63: 9 -10

[9] O ye who believe! Let not your riches or your children divert you from the remembrance of Allah. If any act thus, the loss is their own.

[10] And spend something (in charity) out of the substance which We have bestowed on you, before Death should come to any of you and he should say, "O my Lord! Why didst Thou not give me respite for a little while? I should then have given (largely) in charity, and I should have been one of the doers of good."

HQ AL BAQARAH 2:195

[195] And spend of your substance in the cause of Allah, and make not your own hands contribute to (your) destruction; but do good; for Allah loveth those who do good.

HQ AL BAQARAH 2:177

[177] It is not righteousness that ye turn your faces towards East or West; but it is righteousness to believe in Allah and the Last Day, and the Angels, and the Book, and the Messengers; to spend of your substance, out of love for Him, for your kin, for orphans, for the needy, for the wayfarer, for those who ask, and for the ransom of slaves; to be steadfast in prayer, and practise regular charity, to fulfil the contracts which ye have made; and to be firm and patient, in pain (or suffering) and adversity, and throughout all periods of panic. Such are the people of truth, the God-fearing.

HR MUSLIM Book 036, Number 6596:

Usama b. Zaid reported that Allah's Messenger (way peace be upon him) said: I stood at the door of Paradise and I found that the overwhelming majority of those who entered therein was that of poor persons and the wealthy persons were detained to get into that. The denizens of Hell were commanded to get into Hell, and I stood upon the door of Fire and the majority amongst them who entered there was that of women.

HR BUKHARI Volume 3, Book 41, Number 573:

Narrated Abu Dhar:

Once, while I was in the company of the Prophet, he saw the mountain of Uhud and said, "I would not like to have this mountain turned into gold for me unless nothing of it, not even a single Dinar remains of it with me for more than three days (i.e. I will spend all of it in Allah's Cause), except that Dinar which I will keep for repaying debts."

Then he said, "Those who are rich in this world would have little reward in the Hereafter except those who spend their money here and there (in Allah's Cause), and they are few in number." Then he ordered me to stay at my place and went not far away. I heard a voice and intended to go to him but I remembered his order, "Stay at your place till I return." On his return I said, "O Allah's Apostle! (What was) that noise which I heard?" He said, "Did you hear anything?" I said, "Yes." He said, "Gabriel came and said to me, 'Whoever amongst your followers dies, worshipping none along with Allah, will enter Paradise.' " I said, "Even if he did such-and-such things (i.e. even if he stole or committed illegal sexual intercourse)" He said, "Yes."

HR. MUSLIM Book 042, Number 7068:

Abu Huraira reported that Allah's Messenger (may peace be upon him) said: When one of you looks at one who stands at a higher level than you in regard to wealth and physical structure he should also see one who stands at a lower level than you in regard to these things (in which he stands) at a hi-her level (as compared to him).

HR. MUSLIM Book 042, Number 7095:

'A'isha reported that Allah's Messenger (may peace be upon him) had died in a state that they could afford to cat two things only: water and dates.

HR. MUSLIM Book 042, Number 7061:

Mutarrif reported on the authority of his father: I came to Allah's Apostle (may peace be upon him) as he was reciting:" Abundance diverts you" (cii. 1). He said: The son of Adam claims: My wealth, my wealth. And he (the Holy Prophet) said: O son of Adam. is there anything as your belonging except that which you consumed, which you utilised, or which you wore and then it was worn out or you gave as charity and sent it forward?

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 6:21 PM

 

~ Monday, September 13, 2004



Bismillaahirrahmaanirraheem...

Meniti Hari-hari Penantian...

Pada hakikatnya kehidupan ini adalah sebuah penantian. Seorang pelajar, menanti selesainya peperiksaan dan pengumuman keputusan dengan penuh debaran. Seorang pesakit, dengan penuh harapan menunggu penyakitnya sembuh. Pasangannya yang sedang bertunang, cemas menantikan saat diijabkabulkan. Ibu yang sarat hamil, tertunggu-tunggu bilakah ketikanya ia akan bersalin. Orang tua yang menunggu anaknya sedang membesar penuh dengan tandatanya, "Apa yang akan terjadi pada anak-anakku apabila dewasa nanti?". Kesimpulannya, semua orang sedang menjalani masa penantian dalam kehidupannya hinggalah nyawanya berpisah dari jasad kelak.

Bagi seorang gadis pula, ada masa penantian yang seringkali menimbulkan suasana panik iaitu menenti jodoh. Jodoh, maut dan rezeki adalah ketentuan serta kehendak Allah S.W.T semata-mata. Tidak ada sedikit pun hak manusia untuk merampas ketentuan tersebut. Namun telah menjadi tabiat manusia, adakalanya ia terlupa dengan janji Allah. Apatah lagi apabila mereka terus-menerus "diburu" dengan persoalan, "Bila lagi nak makan nasi minyak?". Apa yang hendak dijawab...??? Sedangkan jodoh yang dinantikan tidak juga kunjung tiba.

Seorang wanita itu akan sempurna sifat kewanitaannya apabila ia telah mengalami menstruasi. Islam mencatatkan masa ini sebagai masa awal mukallafnya seorang wanita. Menurut pakar-pakar dalam dunia perubatan, remaja sekarang lebih cepat mencapai peringkat akil baligh berbanding zaman dahulu. Ketika ini ramai gadis yang mencecah baligh ketika berumur 9 hingga 11 tahun lagi. Manakala 20 tahun yang lampau wanita amat jarang mencecah akil baligh kecuali 12 tahun ke atas. Akibatnya kedewasaan wanita terhadap masalah berkaitan naluri perkahwinan akan turut meningkat secara cepat. Apa yang membimbangkan adalah fenomena kejatuhan moral dan gaya hidup bebas seperti di barat yang telah menyebabkan lebih ramai remaja hari ini menadakan hubungan seks tanpa ikatan perkahwinan!

Bagi gadis Muslim yang terikat dengan nilai-nilai Islam yang sempurna, kehidupan seperti ini mungkin pernah terfikirkan malah amat jauh dari bayangan. Keimanan dan ketaqwaan kepada Rabb, Penguasa Alam telah membentengi dirinya dari perkara-perkara yang amat tercela ini. Bukankah ayat Allah dalam surah al-Mukminun (ayat 1-11) dengan jelas menyatakan mengenai sifat-sifat orang mukmin yang beruntung di mana salah satu daripadanya adalah : "..dan orang-orang yang menjaga kemaluannya kecuali terhadap isteri-isteri mereka...".

Namun begitu tanpa disedari, terselit juga tingkah laku yang tidak layak dilakukan oleh wanita Muslim yang komited apabila usia merangkak naik. Apabila calon suami tidak kunjung tiba. Misalnya mereka telah mula menjadi sangat sensitif terhadap majlis atau diskusi mengenai walimah. Ada yang tiba-tiba memberi alasan atau "cita-cita" : ingin kerja dulu, menyara keluarga dulu dan sebagainya baru mahu menikah. Padahal sebenarnya ungkapan-ungkapan ini lahir disebabkan perasaan mereka yang telah penat menanti.

Di samping itu, terdapat pula keadaan di mana muslimah itu mulai luntur nilai yang suatu ketika dulu dipegang kukuh atau cenderung kepada tindak-tanduk yang "over acting". Apabila ia menghadiri suatu majlis atau program yang dihadiri sama lawan sejenisnya ia akan melakukan sesuatu sehingga ia "dilihat atau terlihat". Ia akan berdiskusi dengan kaum lelaki walaupun dalam hal yang remeh atau bersikap "menonjolkan diri" apabila diketahui terdapat lelaki soleh yang belum bernikah malah walaupun lelaki soleh yang telah berkeluarga. Astaghfirullah! Na'uzubillah min zalik.

Ini bukan prasangka buruk tetapi inilah fenomena yang terpapar di hadapan kita. Maka kita perlu melihat jauh ke hadapan supaya masalah-masalah tersirat sebegini mesti segera difikirkan jalan keluarnya. Al-Quran sendiri pernah merakamkan tentang ketidakberdayaannya seorang wanita menghadapi masa penantiannya.

"Dan janganlah kamu seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat, menjadi cerai-berai kembali...". (Surah an-Nahl : 92).

Jabir Asysyaal dalam bukunya, "Qisasu an-Nisaa' Fi al-Quran al-Karim" menerangkan bahawa ayat ini mengisahkan seorang gadis dari Bani Makhzum yang bernama Raithah. Seperi gadis-gadis lain ia juga ingikan kebahagian degan adanya seorang pendamping di sisinya. Keinginan ini semakin menjadi ketika ia melihat satu persatu rakan sebayanya mendirikan rumahtangga. Setiap saat dia menantikan genderang merdu yang akan mengiringi langkah kakinya menuju bahtera rumahtangga. Namun, semakin hari, harapannya semakin pudar. Gadis itu sering mengelamun dan bertanya pada dirinya… apa kekurangan yang ada pada dirinya sedangkan ayahnya juga seorang yang berkedudukan tinggi dan mulia di kalangan kaumnya. Ayah dan ibunya banyak menghabiskan hartanya menyembelih korban kepada berhala atau pergi kepada ahli nujum. Namun hasilnya sia-sia belaka.

Setelah ayah dan ibunya meninggal, Raithah bernikah dengan sepupunya Sukhir, yang kemudian terbukti hanya inginkan kekayaan yang dimilikinya sahaja. Akhirnya dia meninggalkan Raithah seorang diri. Bagi melepaskan kekecewaannya, setiap hari Raithah mengupah gadis-gadis di Mekah untuk memintal benang dan bila waktu malam Raithah akan mengurai benang-benang itu kembali. Demikianlah keadaan Raithah setiap hari sehingga dia meninggal dunia.

Penantian Raithah ternyata berakhir dengan kegagalan. Tentulah terdapat perbezaan yang asasi antara Raithah dengan golongan muslimah yang komited dengan ajaran Islam. Sejak awal lagi mereka ditanamkan kefahaman bahawa Allah S.W.T Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk dirinya. Manakala Raithah tidak pernah mengenalNya. Oleh itu, sikap thiqah (percaya) yang mutlak kepada Allah S.W.T mestilah diusahakan sentiasa secara maksima dalam kehidupan.

Pernikahan sememangnya bukan suatu yang fardhu. Tidak ada dosa atas seseorang yang tidak bernikah selama dia tidak menentang sunnah Rasul ini. Oleh itu, sekarang atau akan datang kita akan menikah bukanlah masalah utama. Namun paling penting yang mesti dilakukan adalah mengisi detik-detik penantian ini dengan aktiviti-aktiviti positif sebagai suatu persiapan menghadapi hari mendatang.

Apa sahaja persiapan yang disediakan mestilah bermula dari hati. Kebersihan hati akan menjadikan seseorang itu tenang ketika melangkah. Istilah "anak dara tua atau andartu atau perawan tua" tidak akan mengganggu gugat perjalanan kehidupannya malah tidak akan sama sekali menjadikan dia berpaling dari medan dakwah. Walaupun tiada jodoh di dunia, yakinlah Allah S.W.T akan menggantikannya diakhirat sesuai dengan tingkatan amal kita.

Kedua orang tua dan keluarga juga perlu dijelaskan agar mereka tidak menyalahkan Islam. Memang terdapat anggapan sesetengah orang tua bahawa menutup aurat akan menjadikan seorang itu lambat mendapat pasangan. Atau terlalu memilih (pilih ikhwah sefikrah) kononnya, akan berakhir dengan tidak terpilih satu pun. Gunakanlah kebijaksanaan dan hikmah dalam menghadapi masalah begini.

Bersabar dan berdoa juga merupakan kunci mutlak untuk menenangkan dan menstabilkan maknawiyah seorang muslimah. Yakinlah bahawa dengan kesabaran, akan ada pintu-pintu yang terbuka di mana hal itu tidak terlihat oleh kita ketika dada sedang sempit. Dengan doa terjalinlah mesra dengan Pemilik Hati dan Jiwa. Mungkin doa-doa kita tidak dikabulkan segera pada saat itu, namun bukankah doa itu adalah ibadah? Oleh itu semakin banyak doa diungkap semakin banyak pula ibadah yang diperolehi.

mihwaronline.com

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 7:32 PM

 

~ Sunday, September 12, 2004



Bismillaahirrahmaanirraheem...

10 AMALAN YANG TERBALIK

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri aruah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga si mati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka.

Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh si mati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis besar2an kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun.

Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri.

Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan.

Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah.

Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaraan agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita.

Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat." (Riwayat Bukhari)

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 8:51 PM