~Eratkan Ukhuwah Gerakkan Islah~

 

~ Saturday, October 09, 2004



"Opocot omak den terkelepet...apo tetibo candid gambar den ni?...den saman kang"

Bismillahirrahmaanirraheem...

Wanita Mengikut Perspektif Islam

MENGIKUT perspektif Islam, wanita adalah pelengkap kepada lelaki dan sekali gus memelihara keseimbangan ciptaan Allah. Malah Rasulullah memartabatkan
kaum wanita pada kaca mata Islam sebagai perhiasan dunia yang paling indah
dan unik.

Ini sebagaimana sabda Baginda bermaksud: "Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah." (Riwayat Muslim)

Hadis ini jelas menunjukkan betapa Islam memandang tinggi kedudukan wanita
dalam kehidupan global.

Jika ditelusuri dalam lembaran al-Quran, wanita digambarkan dengan tiga fungsi penting.

Pertamanya, wanita dianggap sebagai fitnah dan musuh andainya dia tidak dididik dan diasuh serta dibentuk menurut acuan Islam.

Keduanya, wanita juga ujian bagi seseorang lelaki dalam menerajui bahtera kehidupan ke arah kebahagiaan dan kesejahteraan hidup.

Akhirnya, wanita adalah anugerah Ilahi yang istimewa kepada lelaki yang mendambakan kemesraan dan kebahagiaan hidup.

Sejarah Islam sebenarnya melahirkan ratusan personaliti wanita terbilang yang menjadi teladan kepada warga Muslimah dewasa ini.

Mereka adalah wanita contoh yang menempa tinta emas yang mewarnai sejarah
kegemilangan dan keunggulan Islam. Sehubungan itu, Baginda Rasulullah bersabda yang bermaksud:

"Ada empat wanita mulia yang juga penghulu segala wanita di dunia; mereka itu ialah Asiah binti Muzahim, isteri Firaun; Maryam binti Imran, ibunda Isa; Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah saw dan Fatimah binti Muhammad, puteri kesayangan Baginda." (Riwayat Bukhari)

Asiah adalah simbol teladan bagi wanita beriman yang tetap mempertahankan keimanannya kepada Allah, meskipun hidup sebumbung bersama suaminya, Firaun yang tidak beriman kepada Allah.

Maryam pula adalah simbol wanita dalam ibadahnya dan ketinggian darjat ketakwaannya kepada Allah serta mampu memelihara kesucian diri dan kehormatannya ketika mengabdikan dirinya kepada Allah.

Manakala Khadijah pula adalah simbol kepada isteri yang setia tanpa mengenal penat lelah mendampingi suaminya menegakkan panji-panji kebenaran Islam, berkorban jiwa raga dan segala harta bendanya serta rela menanggung pelbagai risiko dan cabaran dalam menyebarkan risalah Islam yang diamanahkan pada bahu Rasulullah.

Akhirnya Fatimah pula adalah simbol pelbagai dimensi wanita yang solehah; anak yang soleh dan taat di hadapan ayahandanya; isteri yang setia dan taat di hadapan suaminya serta ibu yang bijaksana di hadapan putera puterinya.

Dialah pemuka segala wanita dan juga seorang wanita mithali yang setiap detik kehidupan yang dilaluinya, sewajarnya dijadikan ikutan Muslimah.

Demikianlah antara beberapa profil wanita Muslimah contoh yang mewarnai pentas kehidupan dengan ketenangan, kemesraan dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.

Islam menganjurkan setiap Muslim yang bakal melangkah alam perkahwinan agar berhati-hati memilih calon isteri.

Kriteria calon isteri penting dalam kehidupan berkeluarga kerana ia adalah antara ciri kesolehan isteri yang dituntut Islam di samping bakal menjamin kerukunan dan kebahagiaan rumah tangga.

Dalam hal ini, Rasulullah bersabda maksudnya: "Janganlah kamu nikahi wanita kerana kecantikannya, kelak kecantikannya itu akan membinasakannya; janganlah kamu nikahi wanita kerana hartanya, boleh jadi hartanya akan menyebabkan kederhakaanmu; sebaliknya nikahilah wanita yang beragama. Sesungguhnya wanita yang tidak berhidung dan tuli tetapi beragama, itu adalah lebih baik bagimu." (Riwayat Abdullah ibn Humaid).

Jelas di sini, bahawa aspek keagamaan dalam diri seseorang isteri adalah penentu hala tuju sesebuah rumah tangga yang dibina dan dibentuk.

Ini kerana agamanya yang bertapak kukuh dalam jiwa sanubarinya, dia pasti akan taat kepada suaminya pada semua perkara yang tidak bertentangan dengan perintah Allah dan tidak mendatangkan mudarat kepadanya.

Isteri yang solehah juga akan bersifat amanah terhadap harta benda suaminya, di samping menjaga maruahnya. Sewaktu ketiadaan suaminya, seorang isteri solehah memelihara dirinya dan maruahnya seperti tidak boleh keluar rumah tanpa izinnya, tidak boleh menerima tetamu yang tidak dikenali dan sebagainya.

Ketaatan dan sifat beramanah seorang isteri solehah ini banyak dipengaruhi oleh firman Allah yang bermaksud: "...perempuan yang solehah mestilah taat dan memelihara kehormatan dirinya ketika ketiadaan suaminya dengan perlindungan Allah..." (Surah an-Nisa, ayat 34)

Malah isteri yang solehah ingatannya sentiasa segar dengan pesanan Baginda yang bermaksud: "Jika seseorang wanita menunaikan solat lima waktu, berpuasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya, mentaati suaminya, nescaya dia dapat masuk ke mana-mana saja pintu syurga menurut kehendaknya." (Riwayat Imam Ahmad)

Isteri solehah juga adalah isteri yang sentiasa menyempurnakan keperluan suaminya, di samping memelihara keredaannya pada setiap masa dan keadaan.
Ini kerana keredaan suami adalah anak kunci utama yang melayakkannya menjadi penghuni syurga penuh kenikmatan.

Sabda Rasulullah bermaksud: "Mana-mana isteri yang meninggal dunia, sedangkan suaminya reda kepadanya, nescaya isterinya akan masuk syurga."
(Riwayat Al Hakim dan Tirmizi)

Apa yang paling penting ialah isteri solehah adalah pendidik dan pengasuh terbaik kepada anaknya yang juga penyejuk hati ibu bapa dan saham akhirat yang pahalanya berkekalan, biarpun ibu bapanya lama meninggal dunia. Dengan
agamanya itu, seseorang ibu akan mewariskan segala ilmu agamanya kepada
anaknya agar mereka kelak akan menjadi anak soleh dan taat, bukan saja
kepada ibu bapa, bahkan taat kepada Allah.

Agama inilah ramuan terbaik yang boleh melenturkan peribadi anak, perhiasan
akhlak terpuji, mengisi minda dan hati anak dengan keimanan dan ketakwaan
serta membimbing kehidupan ke arah keredaan Ilahi.

Demikianlah betapa besarnya fungsi seorang wanita yang bertindak sekali gus
sebagai isteri dan ibu solehah dalam sesebuah institusi keluarga. Justeru, Allah menganugerahkan ganjaran syurga bagi wanita solehah yang beriman dan benar- benar melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dan ibu
dalam kehidupan sehariannya.

Akhirnya, Rasulullah pernah bersabda maksudnya: "Sebaik-baik wanita itu ialah wanita yang melahirkan anak, yang penyayang, yang memelihara kehormatannya, yang mulia pada kaca mata ahli keluarganya, yang menghormati suaminya, menghiaskan dirinya hanya untuk suaminya tercinta, memelihara diri daripada pandangan orang lain, yang mendengar kata-kata suaminya dan mentaati segala perintahnya.

Apabila bersama suaminya, dia memberikan apa saja yang diperlukan suaminya dan dia tidak pula menolak ajakannya serta tidak merendah-rendahkan atau menghina kedudukan suaminya di hadapan orang lain." (Riwayat Al Tausi)

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 6:51 PM

 

~ Friday, October 08, 2004



"Weh,jgnla robohkan mainan aku...ko ni cam Abu Jahal la"
"Ko kenal tak Abu Jahal tu sape?"
"Ntah,mak aku selalu ckp aku ni cam Abu Jahal kalau aku nakal,so aku pun ckp la ko nakal cam Abu Jahal gak"
"Kalau nak tau Abu Jahal tu sape,jom baca artikel bawah ni..."


Bismillahirrahmaanirraheem...

ABU JAHAL TIDAK SELAMANYA KEBAL Oleh DR. MARZUKI OMAR

Abu Jahal adalah suatu nama yang sudah tidak asing lagi apabila membincangkan tentang sirah perjuangan Rasulullah s.a.w. Nama Abu Jahal sebenarnya merupakan gelaran yang diberikan oleh orang-orang Islam kepadanya dengan maksud 'bapa kejahilan'.

Namanya yang sebenar ialah 'Amr bin Hisham. Dia dikenali sebagai seorang yang sangat kuat memusuhi Islam dan banyak menyakiti Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat r.a. Pernah pada suatu ketika semasa Rasulullah s.a.w. sedang solat di Ka'bah manakala Abu Jahal dan beberapa orang rakannya sedang asyik memerhatikan, telah berkata salah seorang daripada mereka, "Siapakah di antara kamu yang sanggup membawa isi perut unta (kepunyaan bani fulan bin fulan) dan meletakkannya di atas belakang Muhammad semasa dia sedang sujud?"

Maka bangunlah seorang yang paling malang di antara mereka dan pergi mendapatkan perut unta tersebut. Dia menunggu sehingga Nabi Muhammad s.a.w. sujud kemudian meletakkannya di antara kedua bahu baginda.
Peristiwa ini telah disaksikan oleh Abdullah bin Mas'ud, tetapi beliau tidak dapat berbuat apa-apa. Mereka yang berada di dalam kumpulan itu mulai ketawa mengilai-ngilai kerana merasakan suasana itu sangat menggelikan hati mereka.

Rasul yang mulia s.a.w. terus berada dalam keadaan sujud dan tidak mengangkat kepalanya sehinggalah Fatimah r.a. datang dan membuang perut unta itu dari belakang baginda. Rasulullah s.a.w. lalu mengangkat kepalanya seraya berkata, "Ya Allah, hukumlah Quraish" dan baginda mengulanginya sebanyak tiga kali. Adalah suatu yang amat berat untuk diterima oleh Abu Jahal dan rakan-rakannya apabila Rasulullah s.a.w. mendo'akan sedemikian ke atas mereka kerana mereka berkeyakinan bahawa do'a-do'a di Mekah semuanya dimakbulkan.

Rasulullah s.a.w berdo'a, "Ya Allah, hukumlah Abu Jahal, 'Utba bin Rabi'a, Shaiba bin Rabi'a, Al-Walid bin Utba, Umaiya bin Khalaf dan 'Uqba bin Al-Mu'it (dan seorang lagi yang tidak diingat namanya oleh Abdullah bin Mas'ud).

Pada suatu ketika yang lain, Abu Jahal telah memaki hamun dan mengejek- ngejek Rasulullah s.a.w. dengan teruknya ketika Nabi Muhammad s.a.w. sedang duduk dekat Bukit Safa.Baginda s.a.w. terus duduk berdiam diri dan tidak menjawab walau sepatah kata. Seorang budak hamba perempuan kepunyaan Abdullah Ibn Judah yang menyaksikan kejadian itu telah melaporkan kepada Hamzah bin Abdul Muttalib yang baru pulang dari berburu.

Hamzah berasa sangat marah dan terus meluru ke arah Abu Jahal dan memukul muka Abu Jahal dengan busur panahnya. Hamzah berkata, "Engkau telah menyakiti anak saudaraku. Apakah engkau akan terus menyakitinya apabila aku juga telah mengikut caranya dan mengatakan apa yang dikatakannya? Pukullah aku balik kalau engkau boleh".

Lelaki-lelaki dari Bani Makhzum datang untuk menolong Abu Jahal, tetapi telah ditegah oleh Abu Jahal yang mengakui bahawa dia benar-benar telah menyakiti Nabi Muhammad s.a.w.

Diriwayatkan bahawa Abu Jahal pernah berkata, "Ya Allah, sekiranya ini (Qur'an) adalah betul kebenaran yang datang daripada Engkau, maka turunkanlah ke atas kami hujan batu dari langit, dan datangkanlah kepada kami suatu siksaan yang pedih".

Maka Allah menurunkan ayat yang bermaksud, "Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu (Muhammad s.a.w.) berada di antara mereka. Dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun"(Al-Anfal: 33).

Jauh di lubuk hati Abu Jahal, dia sebenarnya tertarik dengan ajaran yang dibawa oleh Muhammad s.a.w. Ini dibuktikan melalui satu kisah di mana pada suatu malam, Abu Jahal, Abu Sufyan dan al-Akhnas keluar untuk mendengar Rasulullah s.a.w. mengajar di rumah baginda.

Setiap orang di antara mereka tidak mengetahui tentang perancangan atau kehadiran yang lain. Mereka duduk berjaga di sudut-sudut yang berasingan sambil begitu asyik mendengar syarahan Nabi Muhammad s.a.w. serta bacaan ayat-ayat al-Qur'an hinggalah ke waktu subuh.

Masing-masing kemudiannya bergegas untuk pulang ke rumah, tetapi terserempak dengan yang lain di tengah jalan. Maka tahulah setiap orang di antara mereka apa yang telah dibuat oleh yang lain, dan saling menyalahkan tentang perbuatan itu sesama mereka.Mereka akhirnya sama-sama berjanji tidak akan melakukannya lagi kerana takut akan melemahkan semangat orang-orang Quraish sekiranya mereka tahu tentang kejadian itu.

Walau bagaimanapun, pada malam keesokannya, mereka terasa bagaikan ada satu kuasa yang menarik mereka untuk mendengar lagi apa yang hendak diajar oleh Rasulullah s.a.w. dan bacaan ayat-ayat suci Al-Qur'an.
Maka sekali lagi mereka bertemu dalam perjalanan pulang setelah terbit fajar dan saling menuduh di antara satu sama lain. Perkara yang sama berlaku pada malam yang ketiga.

Akhirnya mereka menyedari kelemahan diri mereka dan betapa hati mereka tertarik dengan apa yang dibawa oleh Muhammad s.a.w. Kali ini mereka berjanji dengan bersungguh-sungguh untuk tidak kembali lagi ke situ
Meskipun begitu, apa yang mereka telah dengar daripada Nabi Muhammad s.a.w. pada malam-malam yang tersebut telah meninggalkan kesan yang mendalam di dalam hati mereka masing-masing.

Di dalam peperangan Badar, seorang anak muda bernama Mu'adh bin 'Amr bin al-Jamuh telah berjaya menyerang Abu Jahal sehingga dia jatuh ke tanah. Dia kemudiannya diserang pula oleh Mu'awwidh, adik kepada Mu'adh sehingga hampir mati.

Setelah peperangan reda, umumnya menyangka yang Abu Jahal telah mati dan Rasulullah s.a.w. telah memerintahkan agar mayat Abu Jahal dicari. Dia ialah musuh Islam yang tidak boleh dibiarkan hidup.
Abdullah bin Mas'ud telah mengambil tugas itu dan pergi semula ke medan perang untuk mencari Abu Jahal. Dia Berjaya menjumpai Abu Jahal yang masih lagi bernyawa dan masih mampu mengenali Abdullah. Abdullah bin Mas'ud ialah orang pertama yang pernah membaca al-Qur'an secara terang-terangan di hadapan Ka'bah dan pernah dipukul oleh Abu Jahal sehingga berdarah mukanya.

Abdullah memijakkan kakinya ke atas leher Abu Jahal, lalu Abu Jahal berkata sebagai mengejeknya, "Kamu telah memanjat tinggi wahai pengembala kambing". Abu Jahal kemudiannya menanyakan tentang kepada siapakah nasib telah menyebelahi di dalam peperangan pada hari itu (dengan maksud untuk mengatakan bahawa pada masa akan datang nasib akan menyebelahi pihaknya pula).

Abdullah dengan ringkas menjawab, "Allah dan Rasul-Nya telah menang", dan memenggal kepala Abu Jahal serta membawanya kepada Rasulullah s.a.w. Begitulah kesudahan hidup seorang pembesar dan pemimpin yang berpengaruh, tetapi kerana sifat dengki dan angkuh, serta sayangkan kedudukan, menjadikan dia memusuhi Islam dan kebenaran sehingga ke akhir hayatnya.

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 9:46 PM

 

~ Thursday, October 07, 2004



"Ngantuk plak kepalo den...krooohhhh"

The Muslim Personality

*He meets his brother with a smiling face*

The Prophet said: "Do not think little of any good deed even if it is just greeting your brother with a cheerful countenance [face] {MUSLIM}

The Prophet said: "Your smiling at your brother is an act of charity {sadaqah}" {al-TIRMIDHI who said it is hasan gharib}

The Muslim should always be pure of heart and should have a cheerful and friendly face. He should meet his brother with warmth and smiles. There's no excuse--Prophet Muhammad (PBUH) always had a warm smile on his face even though he went through hardships, torture, and suffering in this life.

* He Restrains from anger and is forgiving*

"... [those] who restrain anger and pardon {all} men- for Allah loves those who do good." [Translation of the Qu'ran-Al-Imran 3:134]

The true Muslim restrains his anger and is forgiving. He does not see any shame in doing so, rather he sees it as a good deed which will bring him closer to Allah (SWT).

*He has a good attitude towards others and treats them well*

Anas (RA) said : "I served the Messenger of Allah (Saws) for ten years, and he never said to me 'UFF!'. If I did something, he never said, "Why did you do that?" And if I did not do something, he never said , "Why did you not do such-and-such? [Agreed Upon]

The Prophet said: "Among the best of you are those who have the best attitude (towards others)". [Agreed upon]

He (SAWS) also said: "Nothing will weigh more heavily in the balance of the believing servant on the Day of Resurrection than a good attitude (towards others). Verily Allah hates those who utter vile words and obscene speech." [al-Tirmidhi, hasan sahih hadith]

The true Muslim has a good attitude. He is humble and soft and gentle in his speech. He does not use bad language or insult others. He is patient, gentle, forgiving, tolerant, cheerful, and sincere towards others.

*He avoids cursing and foul language*

The Prophet (SAWS) said: "The believer is not a person who hurts others with words, or curses, or swears, or is foul-mouthed." [Al- Bukhari]

Anas (RA) said: "The Prophet (SAWS) never used foul language or cursed, or swore. When he wanted to rebuke someone, he would say , 'What is wrong with him? May his forehead be covered with dust!" [Al-Bukhari]

Note: May his forehead be covered with dust means 'may he perform many sujud [prostrations in prayer]

The True Muslim's tongue will refrain from uttering curses or foul language. He does not swear, curse, or use bad language; he also does not bear to hear such words.

*He has shyness [hayaa]*

Abu Sa'id al Khudri said: "The Messenger of allah was more shy than the virgin hiding away in her own room. If he saw something that he disliked, we would know it only from his facial statement. [Agreed upon]

The prophet (SAWS) said: "Shyness brings nothing but good" [Agreed upon]

A true Muslim is shy, polite, gentle, and sensitive to the feelings of others He never does any bad deed that may harm others. The attitude of shyness protects him from many errors, not only because he feels shy in front of people, but because he also feels shy before Allah (SWT).

*He has a sense of humor*

The Sahabah said to the Prophet (SAWS) : "You are joking with us." The Prophet said: "But I never say anything but the truth". [Al- Bukhari]

The Muslim has a sense of humor, as the prophet (SAWS) did. This makes people like him. He jokes around with hem when it is appropriate, without going to extremes. Similarly, when he is serious, he does not go to extremes of harshness and strictness.

*Avoids Arguing , making hurtful jokes, and breaking promises*

The Prophet (SAW) said: "Do not argue with your brother, do not joke excessively with him, do not make a promise to him then break it" [BUKHARI]

Among the good manners of a true Muslim are: he does not exhaust his brothers and friends with arguments, he does not annoy them with hurtful jokes, and he does not break a promise that he has made to them.

ARGUING: NO BENEFITS; HURTFUL JOKES: LEADS TO HATRED AND LOSS OF RESPECT, BREAKING PROMISES: UPSETS PEOPLE AND DESTROYS LOVE. The true Muslim should be above all of that.

*He is compassionate and Merciful*

The Prophet (SAWS) said: "Compassion is not taken away except from the one who is doomed." [Bukhari]

He also has been reported to have said: "Have compassion on those who are on earth so that the One Who is in heaven will have mercy on you." [Tabarani; its men are rijal al-sahih]

The true muslim is compassionate and merciful. He knows that the compassion of people on earth will cause the mercy of heaven to be showered on him.

*He keeps promises*

"O you who believer! Fulfill (all) obligations" [Al-Ma'idah 5:1]

"O you who believe! Why say you that which you do not? Grievously odious is it in the sight of Allah that you say that which you do not." [Al-Saff 61-2-3]

The true Muslim keeps his promises faithfully. Breaking promises is one of the 'odious' or horrible sins that Allah (SWT) hates in his believing servants.

*He is truthful*

The Prophet (SAWS) said: "Truthfulness leads to piety [birr[, and piety leads to Paradise. A man continues to speak the truth until he is recorded in the sight of Allah as a sincere lover of truth [siddiq]. Falsehood leads to iniquity and iniquity leads to Hell. A man will continue to speak falsehood until he is recorded in the sight of Allah as a liar."

"The Hypocrites will be in the lowest depths of the Fire: no helper will you find for them." [Qur'an 4:145]

A true Muslim should be truthful with all people. He sincerely loves truth and strives to be true in word and deed.

*He is sincere*

The Prophet said: "Religion is sincerity." We asked, "To whom?" He said, "To Allah; to His Book; to His Prophet; to the rulers of the Muslims; and to their common folk" [Al-Bukhari and Muslim]

The Prophet also said: "None of you truly believes until he likes for his brother what he likes for himself [Agreed upon].

The Prophet said: "The believer is the mirror of his brother. If he sees any fault in him he corrects it" [Bukhari]

A true Muslim should be sincere towards Allah; obeying him, and to the Prophet , respecting him and following him, he should be sincere to his brothers and not cheat them or mislead them.

*He spreads the greeting of salaam [peace]*

"A man asked the Prophet (SAWS), 'Which type of Islam is the best?' He said, 'To feed people, and to say salaam to those you know and those you do not know" [Agreed upon]

"The Messenger of Allah (SAWS) commanded us to do seven things: to visit the sick, to attend funerals, to bless someone when he sneezes, to support the weak, to help the one who is oppressed, to spread salaam, and to help people fulfill their oaths." [Agreed upon]

This is an distinctive aspect of the Muslim's social conduct. Salaam has effects in spreading brotherly love and is a means of uniting.

*He is Patient*

"And Allah loves the patient." (Qur'an 3:146)

The true Muslim is patient and not in the habit of complaining much. He is patient in this life; he is patient with the non-believers; he is patient with his friends; he is patient with his children; he is patient with his parents--for he knows that the next life is much better than this one.

*He Prays for his brothers in their absence*

"The quickest prayer to be answered is a man's supplication for his brother in his absence." [Bukhari]

A sincere Muslim who truly likes his brother that which he likes for himself doesn't forget to pray for his brother in his absence.

*He is Gentle, Kind and Faithful*

Allah (swt) describes the believers as being "...lowly [or humble] with the believers, mighty against the kafirun..." {AL-QURAN, Al- Ma'idah 5:54}

The Prophet said: " A man should help his brother whether he is a wrong-doer or is wronged. If he is a wrongdoer then he should stop him, and if he is wronged, then he should defend him" [MUSLIM]

The Prophet said: "There is no kindness in a thing but it adds beauty to it, and there is no absence of kindness but it disfigures a thing" {MUSLIM}

The prophet (Saws) said: "Verily Allah is kind and does kindness in all affairs [Agreed upon]

The Prophet (SAWS) said: "Make things easy, not difficult, and be cheerful, not threatening." [Agreed upon]

The true Muslim is kind to his brothers and is good-natured and easy going and helpful towards them. He should be gentle, faithful, and modest with them. He is gentle and kind towards people.

*Act Justly Between People*

"Be just, that is nearer to piety; and fear Allah." (Qur'an 5:8)

This is a characteristic of one who has TAQWAH {an all-encompassing, inner consciousness of one's duty towards god and the awareness of one's accountability toward Him}. He does not allow his personal feelings to hamper justice.

* He Loves his brother for the sake of Allah (swt)*

See: Love for the sake of Allah

*He does not gossip*

Allah (swt) says in the Holy Qur'an: "...Nor speak ill of each other behind their backs. Would any of you like to eat the flesh of his dead brother? Nay, you would abhor it. But fear Allah: for Allah is

Oft-Returning, Most Merciful." ( Al-Hujurat 49:12)

A Muslim does not talk behind his brother's back. He does not say anything that his brother would not like. A Muslim is straightforward and is not two-faced.

* Iman : Faith in Allah (swt)*

{ It is not fitting for a believer , man or woman, when a matter has been decided by Allah and His messenger to have any option about their decision: if anyone disobeys Allah and His messenger he is indeed on a clearly wrong path. (Al-Ahzab, 33:36}

The Breaking Of Ties

Anas bin Malik (May Allah be pleased with him) said: The Messenger of Allah (PBUH) said,

"Do not desert (stop talking to) one another, do not nurse hatred towards one another, do not be jealous of one another, and become as fellow brothers and slaves of Allah. It is not lawful for a Muslim to stop talking to his brother (Muslim) for more than three days.'' [Al-Bukhari and Muslim]

Abu Ayyub Al-Ansari (May Allah be pleased with him) said: The Messenger of Allah (PBUH) said,

"It is not lawful for a Muslim to desert (stop talking to) his brother beyond three nights, the one turning one way and the other turning to the other way when they meet, the better of the two is one who is the first to greet the other.'' [Al-Bukhari and Muslim].

Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) said: The Messenger of Allah (PBUH) said,

"People's deeds are presented before Allah on Mondays and Thursdays, and then every slave (of Allah) is granted forgiveness (of minor sins) if he does not associate anything with Allah in worship. But the person in whose heart there is rancour against his brother, will not be pardoned. With regard to them, it is said twice: `Hold these two until they are reconciled'.'' [Muslim].

Jabir (May Allah be pleased with him) said: I heard the Messenger of Allah (PBUH) as saying,

"The Satan has despaired of being worshipped by those who engage in prayer in the Arabian Peninsula but (has not lost hope) in creating dissension among them.'' [Muslim].

The Messenger of Allah (PBUH) said,

"It is not lawful for a Muslim to forsake his (Muslim) brother beyond three days; and whosoever does so for more than three days, and then dies, will certainly enter the Hell.''

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam


posted by scouser at 10:34 PM

 

~ Wednesday, October 06, 2004


"Nenek,daripada nenek baca majalah Bacaria yg byk gosip ni kan...baik nenek bacakan adik Al Quran"
"Memandai je ko ni,kalau dah buta huruf tu buat cara org buta huruf la...nenek tgh baca riyadhus solihin ni"
"Ehe,kantoi big time plak...sori nenek"




Bismillaahirrahmaanirraheem...

Selekoh-selekoh Bahaya Lidah by Dr Danial Zainal Abidin

"Beruntunglah mereka yang dapat mengawal lebihan dari percakapannya." (Baihaqi)

Lidah boleh diumpamakan seperti jalan yang mempunyai banyak selekoh-selekohnya. Di antara selekoh-selekoh itu, ada yang akan mendatangkan banyak bahaya kepada manusia. Imam al-Ghazali membahagikan selekoh-selekoh bahaya ini kepada 20 bahagian.

1- SELEKOH PERTAMA: Perkataan Yang Sia-sia.

Perkataan yang sia-sia ialah perkataan-perkataan kosong yang tidak mendatangkan sebarang kemanfaatan bagi tuannya, namun tidak pula mendatangkan dosa baginya. Ia boleh diumpamakan seperti seorang yang mempunyai wang modal tetapi dihabiskan wang itu kepada aktiviti yang tidak mendatangkan keuntungan bagi perniagaannya. Dalam hidup kita, masa adalah modal. Orang Islam yang suka membuangkan masa dengan perbualan kosong adalah orang Islam yang tidak berkualiti. Nabi telah menyatakan:

"Di antara tanda keelokan Islam seseorang ialah dia meninggalkan segala apa yang tidak mendatangkan kemanfaatan baginya."(Tarmuzi & Ibn Majah)

Luqman al-Hakim merupakan salah seorang tokoh yang dipuji oleh Allah di dalam surah Luqman. Beliau pernah ditanya:

"Apakah falsafah hidupmu wahai Luqman?" Beliau menjawab: "Aku tidak bertanya tentang perkara-perkara yang pengetahuan tentangnya sudah memadai bagiku dan aku tidak memberatkan diriku untuk melakukan perkara-perkara yang tidak perlu." (Ihya Ulumuddin – Bahaya Lidah)

Penawar yang baik untuk memelihara diri daripada menghabiskan masa pada perkataan yang sia-sia ialah, menyedari bahawa mati sedang menanti di hadapan kita dan kita bertanggung jawab di atas setiap perkataan yang dituturkan. Di sudut praktikal, cara yang baik ialah dengan banyak menyendiri (dengan amalan-amalan khusus atau 'self development') dan melatih diri untuk banyak diam (melainkan pada ketika-ketika yang diperlukan).
(Ihya Ulumuddin – Bahaya Lidah)

2- SELEKOH KEDUA: Perkataan Yang Berlebihan.

Di dalam sesuatu masakan, garam berperanan untuk menyedapkan rasanya. Namun jika berlebihan, kelazatannya akan hilang. Begitulah juga dengan perkataan-perkataan, jika melebihi keperluan ia boleh mendatangkan kemelaratan. Di dalam hidup kita, seringkali berlaku keadaan di mana percakapan yang boleh diringkaskan dipanjangkan; maklumat yang tidak relevan dimasukkan; perkara yang kurang utama diutamakan dan ucapan aluan menjadi ceramah panjang. Hasilnya ialah kebosanan, kejemuan, kegelisahan, serik, atur cara menjadi lintang-pukang dan kurang keberkesanan. Nabi telah bersabda:

"Berbahagialah orang yang dapat menahan lebihan perkataannya dan membelanjakan lebihan hartanya." (Baihaqi)

Jika tidak dikawal, dua lebihan boleh merosakkan manusia. Ibrahim An-Nakh'i telah berkata:

"Manusia (sering) dibinasakan oleh dua keadaan: lebihan harta dan lebihan perkataannya." (Ihya Ulumuddin – Bahaya Lidah)

Penawar kepada perkataan yang berlebihan ialah, menapis perkataan sehingga tidak didahului oleh perkataan yang tidak penting dan tidak utama. (Ihya Ulumuddin, Ibid)

3- SELEKOH KETIGA: Bercakap Kosong Dalam Kebatilan.

Contohnya ialah, menceritakan tentang kecantikan wanita, memuji arak, menggambarkan tentang keindahan kasino dan tempat-tempat hiburan, menceritakan tentang orang-orang kaya dan kesenangan mereka, mengisahkan tentang peperangan di antara sahabat-sahabat Nabi dengan cara yang meragukan, dan yang seumpamanya. Hukum percakapan yang seperti ini adalah haram di sisi agama. Nabi telah bersabda:

"Dan sesungguhnya seseorang telah berkata-kata dengan perkataan dari kemarahan Allah....., maka Allah menuliskan kemarahanNya kepada orang itu sampai ke hari Kiamat." (Ibn Majah & Tarmuzi. Hadis Hasan lagi Sahih)

Salman Al-Farisi telah berkata: "Manusia yang paling banyak dosanya di hari kiamat ialah yang terbanyak perkataannya pada perkara maksiat terhadap Allah." (Ihya Ulumuddin – bab Bahaya Lidah)

Imam al-Ghazali telah berkata:

"Perkataan-perkataan yang batil itu terlampau banyak dan berbagai-bagai. Justeru itu seseorang itu tidak akan terlepas daripadanya melainkan jika dia meringkaskan perkataannya kepada yang penting sahaja dari aspek agama dan dunia." (Ihya Ulumuddin, Ibid)

4- SELEKOH KEEMPAT: Perbantahan Dan Pertengkaran.

Perbantahan dan pertengkaran merupakan perkara biasa pada hari ini, apatah lagi di alam maya. Dalam perkara agama, isu-isu yang berkaitan dengan mazhab, bidaah dan pentafsiran yang berbeza tentang nas, seringkali menjadi bahan pertengkaran. Pertengkaran ini kadangkala melahirkan kalimat-kalimat yang keji yang terkeluar dari batas-batas akhlak Islam. Semuanya dilakukan, kononnya, demi membela agama dan kebenaran. Nabi telah bersabda:

"Janganlah kamu berbantah-bantahan dengan saudaramu, jangan bergurau (secara berlebihan) dan jangan menjanjikan sesuatu yang kamu tidak akan tunaikan." (Tarmuzi)

Pertengkaran boleh mengeraskan hati dan andai kata ini berterusan ia boleh membawa kepada kesesatan. Nabi telah menegaskan:

"Tidak akan sesat sesuatu golongan selepas mereka mendapat petunjuk Allah, melainkan mereka yang suka bertengkar."(Tarmuzi-Sahih)

Imam Muslim bin Yassar telah berkata: "Jagalah dirimu dari perbantahan, kerana perbantahan merupakan saat bodoh orang-orang yang berilmu. Pada saat itulah syaitan akan berusaha agar dia tergelincir."
(Ihya Ulumuddin bab Bahaya Lidah)

Imam Malik bin Anas pula telah berkata: "Pertengkaran tidak membawa apa-apa makna kepada agama. Ia mengeraskan hati dan mempesakai kedengkian." (Ihya Ulumuddin, Ibid)

Perbantahan dan pertengkaran dicela oleh agama kerana beberapa sebab. Di antaranya ialah ia melahirkan sifat ingin menunjukkan kekurangan orang lain serta memperbodohkannya di samping mengecamnya habis-habisan.

Mengikut Imam Ghazali, penggerak kepada pertengkaran ialah:

"Ingin tinggi dengan melahirkan ilmu pengetahuan dan kelebihan di samping menyerang orang lain dengan menunjukkan kekurangannya. Inilah dua nafsu keinginan yang kuat di dalam diri seseorang."
(Ihya Ulumuddin bab Bahaya Lidah)

Imam Al-Ghazali menyamakan sifat suka bertengkar dan merendahkan orang lain dengan sifat binatang-binatang buas:

"Adapun perbuatan suka merendahkan orang lain (dalam pertengkaran), maka itu termasuk ke dalam golongan binatang-binatang buas yang menghendaki untuk mengoyak-ngoyakkan musuhnya, mematahkannya, memukulnya dan menyakitinya." (Ihya Ulumuddin, Ibid)

Namun perbincangan yang beradab dengan penuh kelembutan dan kesopanan adalah baik, jika ianya bertujuan untuk mencari kebenaran. Ayat Quran yang perlu dijadikan landasan di dalam konteks ini ialah:

"Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan penuh kebijaksanaan dan pengajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang terlebih baik."
(An-Nahl 16:25)

Pendekatan dakwah yang perlu diutamakan ialah pendekatan "kebijaksanaan dan pengajaran (nasihat) yang baik." Jika terpaksa berbantahan, lakukanlah ia dengan cara yang terlebih baik. Perhatikanlah bahawa Allah telah menggunakan kalimat 'hasanah' dengan maksud 'baik' bila berbicara tentang kebijaksanaan dan nasihat, dan Allah telah menggunakan kalimat 'ahsan' dengan maksud 'yang terlebih baik' bila berbicara tentang perdebatan, perbincangan atau perbantahan. (Tafsir Azhar – Hamka, juz. 14, hal 321)

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 7:17 PM

 

~ Tuesday, October 05, 2004


"Malam ni kita buka pose kat Gerai Janda Mak Cik Timah,nak?"
"Takpe kot,aku rasa nak buka pose kat surau sambil solat jamaah"
"Adeh...insap2"

Bismillaahirrahmaanirraheem...

KEKHUSUSAN DAN KEISTIMEWAAN BULAN RAMADHAN

1. Puasa Ramadhan adalah rukun keempat dalam Islam. Firman Allah Ta'ala :

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan asas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa. "(Al-Baqarahl 183).

Sabda Nabi
Islam didirikan di atas lima sendi, yaitu: syahadat tiada sembahan yang haq selain Allah dan Muhammad adalah rasul Allah, mendirikan shalat, menunaikan zakat, puasa Ramadhan dan pergi hajike Baitul Haram. " (Hadits Muttafaq 'Alaih).

Ibadah puasa merupakan salah satu sarana penting untuk mencapai takwa, dan salah satu sebab untuk mendapatkan ampunan dosa-dosa, pelipatgandaan kebaikan, dan pengangkatan derajat. Allah telah menjadikan ibadah puasa khusus untuk diri-Nya dari amal-amal ibadah lainnya. Firman Allah dalam hadits yang disampaikan oleh Nabi :
"Puasa itu untuk-Ku dan Aku langsung membalasnya. Orang yang berpuasa mendapatkan dua kesenangan, yaitu kesenangan ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau mulut orang berpuasa lebih harum dari pada aroma kesturi." (Hadits Muttafaq 'Alaih).

Dan sabda Nabi :
"Barangsiapa berpuasa Ramadhan karena iman dan mengharap pahala dari Allah, niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (Hadits Muttafaq 'Alaih).

Maka untuk memperoleh ampunan dengan puasa Ramadhan, harus ada dua syarat berikut ini:

Mengimani dengan benar akan kewajiban ini.
Mengharap pahala karenanya di sisi Allah Ta 'ala.
2. Pada bulan Ramadhan diturunkan Al-Qur'an sebagai petunjuk bagi umat manusia dan berisi keterangan-keterangan tentang petunjuk dan pembeda antara yang haq dan yang bathil.

3. Pada bulan ini disunatkan shalat tarawih, yakni shalat malam pada bulan Ramadhan, untuk mengikuti jejak Nabi , para sahabat dan Khulafaur Rasyidin. Sabda Nabi :
"Barangsiapa mendirikan shalat malam Ramadhan karena iman dan mengharap pahala (dari Allah) niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (Hadits Muttafaq 'Alaih).

4. Pada bulan ini terdapat Lailatul Qadar (malam mulia), yaitu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, atau sama dengan 83 tahun 4 bulan. Malam di mana pintu-pintu langit dibukakan, do'a dikabulkan, dan segala takdir yang terjadi pada tahun itu ditentukan. Sabda Nabi :
"Barangsiapa mendiuikan shalatpada Lailatul Qadar karena iman dan mengharap pahala, dari Allah niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (Hadits Muttafaq 'Alaih).

Malam ini terdapat pada sepuluh malam terakhir, dan diharapkan pada malam-malam ganjil lebih kuat daripada di malam-malam lainnya. Karena itu, seyogianya seorang muslim yang senantiasa mengharap rahmat Allah dan takut dari siksa-Nya, memanfaatkan kesempatan pada malam-malam itu dengan bersungguh-sungguh pada setiap malam dari kesepuluh malam tersebut dengan shalat, membaca Al-Qur'anul Karim, dzikir, do'a, istighfar dan taubat yang sebenar-benamya. Semoga Allah menerima amal ibadah kita, mengampuni, merahmati, dan mengabulkan do'a kita.

5. Pada bulan ini terjadi peristiwa besar yaitu Perang Badar, yang pada keesokan harinya Allah membedakan antara yang haq dan yang bathil, sehingga menanglah Islam dan kaum muslimin serta hancurlah syirik dan kaum musyrikin.

6. Pada bulan suci ini terjadi pembebasan kota Makkah Al-Mukarramah, dan Allah memenangkan Rasul-Nya, sehingga masuklah manusia ke dalam agama Allah dengan berbondong-bondong dan Rasulullah menghancurkan syirik dan paganisme (keberhalaan) yang terdapat di kota Makkah, dan Makkah pun menjadi negeri Islam.

7. Pada bulan ini pintu-pintu Surga dibuka, pintu-pintu Neraka ditutup dan para setan diikat.

Betapa banyak berkah dan kebaikan yang terdapat dalam bulan Ramadhan. Maka kita wajib memanfaatkan kesempatan ini untuk bertaubat kepada Allah dengan sebenar-benarnya dan beramal shalih, semoga kita termasuk orang-orang yang diterima amalnya dan beruntung.

Perlu diingat, bahwa ada sebagian orang –semoga Allah menunjukinya- mungkin berpuasa tetapi tidak shalat, atau hanya shalat pada bulan Ramadhan saja. Orang seperti ini tidak berguna baginya puasa, haji, maupun zakat. Karena shalat adalah sendi agama Islam yang ia tidak dapat tegak kecuali dengannya. Sabda Nabi :
"Jibril datang kepadaku dan berkata, 'Wahai Muhammad, siapa yang menjumpai bulan Ramadhan, namun setelah bulan itu habis dan ia tidak mendapat ampunan, maka jika mati ia masuk Neraka. Semoga Allah menjauhkannya. Katakan: Amin!. Aku pun mengatakan: Amin. " (HR. Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam Shahihnya) "' Lihat kitab An Nasha i'hud Diniyyah, him. 37-39.

Maka seyogianya waktu-waktu pada bulan Ramadhan dipergunakan untuk berbagai amal kebaikan, seperti shalat, sedekah, membaca Al-Qur'an, dzikir, do'a dan istighfar. Ramadhan adalah kesempatan untuk menanam bagi para hamba Ailah, untuk membersihkan hati mereka dari kerusakan.

Juga wajib menjaga anggota badan dari segala dosa, seperti berkata yang haram, melihat yang haram, mendengar yang haram, minum dan makan yang haram agar puasanya menjadi bersih dan diterima serta orang yang berpuasa memperoleh ampunan dan pembebasan dari api Neraka.

Tentang keutamaan Ramadhan, Nabi bersabda:
'"Aku melihat seorang laki-laki dari umatku terengah-engah kehausan, maka datanglah kepadanya puasa bulan Ramadhan lalu memberinya minum sampai kenyang " (HR. At-Tirmidzi, Ad-Dailami dan Ath-Thabarani dalam Al-Mu'jam Al-Kabir dan hadits ini hasan).

"Shalat lima waktu, shalat Jum'at ke shalat Jum 'at lainnya, dan Ramadhan ke Ramadhan berikutnya menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan di antaranya jika dosa-dosa besar ditinggalkan. " (HR.Muslim).

Jadi hal-hal yang fardhu ini dapat menghapuskan dosa-dosa kecil, dengan syarat dosa-dosa besar ditinggalkan. Dosa-dosa besar, yaitu perbuatan yang diancam dengan hukuman di dunia dan siksaan di akhirat. Misalnya: zina, mencuri, minum arak, mencaci kedua orang tua, memutuskan hubungan kekeluargaan, transaksi dengan riba, mengambil risywah (uang suap), bersaksi palsu, memutuskan perkara dengan selain hukum Allah.

Seandainya tidak terdapat dalam bulan Ramadhan keutamaan-keutamaan selain keberadaannya sebagai salah satu fardhu dalam Islam, dan waktu diturunkannya Al-Qur'anul Karim, serta adanya Lailatul Qadar -yang merupakan malam yang lebih balk daripada seribu bulan- di dalamnya, niscaya itu sudah cukup, Semoga Allah melimpahkan taufik-Nya. Lihat kitab Kalimaat Mukhtaarah, hlm. 74 - 76.

bersambung...

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 7:02 PM

 

~ Monday, October 04, 2004


"Banyak juga fadhilat Ramadhan ni ye...",kata pak cik arab itu sambil mengerut keningnya
Bismillaahirrahmaanirraheem...

KEUTAMAAN BULAN RAMADHAN

1. Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu:

Adalah Rasulullah SAW memberi khabar gembira kepada para sahabatnya dengan bersabda, "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkahi. Allah mewajibkan kepadamu puasa didalamnya; pada bulan ini pintu-pintu Surga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan para setan diikat; juga terdapat pada bulan ini malm yang lebih baik daripada seribu bulan, barangsiapa tidak memperoleh kebaikannya maka dia tidak memperoleh apa-apa'." (HR. Ahmad dan An-Nasa'i)

2. Dari Ubadah bin AshShamit, bahwa Rasulullah bersabda:

"Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan keberkahan, AIlah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapus dosa-dosa dan mengabulkan do'a. Allah melihat berlomba-lombanya kama pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik dari dirimu. Karena orang yang sengsara ialah yang tidak mendapatkan rahmatAllah di bulan ini. " (HR.Ath-Thabrani, dan para periwayatnya terpercaya). , Al-Mundziri berkata: "Diriwayatkan olehAn-Nasa'i dan Al-Baihaqi, keduanya ari Abu Qilabah, dari Abu Hurairah, tetapi setahuku dia tidak pemah mendengar darinya."

3. Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, bahwa Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam bersabda:

"Umatku pada bulan Ramadhan diberi lima keutamaan yang tidak diberikan kepada umat sebelumnya, yaitu: bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada aroma kesturi, para malaikat memohonkan ampunan bagi mereka sampai mereka berbuka, Allah Azza Wa Jalla setiap hari menghiasi Surga-Nya lalu berfirman (kepada Surga),'Hampir tiba saatnya para hamba-Ku yang shalih dibebaskan dari beban dan derita serta mereka menuju kepadamu, 'pada bulan ini para jin yang jahat diikat sehingga mereka tidak bebas bergerak seperti pada bulan lainnya, dan diberikan kepada ummatku ampunan pada akhir malam. "Beliau ditanya, 'Wahai Rasulullah apakah malam itu Lailatul Qadar' Jawab beliau, 'Tidak. Namun ovang yang beramal tentu dibevi balasannya jika menyelesaikan amalnya.' " (HR. Ahmad)'" Isnad hadits tersebut dha'if, dan di antara bagiannya ada nash-Nash lain yang memperkuatnya.

KEUTAMAAN PUASA

1. Dalil :

Diriwayatkan dalam Shahih Al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah uadhiallahu 'anhu, bahwa Nabi bersabda:

"Setiap amal yang dilakukan anak adam adalah untuknya, dan satu kebaikan dibalas sepuluh kali lipatnya bahkan sampai tujuh ratus kali lipat. Allah Ta'ala berfirman, 'Kecuali puasa, itu untuk-Ku dan Aku yang langsung memba[asnya. la telah meninggalkan syahwat, makan dan minumnya karena-Ku.' Orangyang berpuasa mendapatkan dua kesenangan, yaitu kesenangan ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada aroma kesturi."

2. Bagaimana ber-taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah?

Perlu diketahui, bahwa ber-taqarrub kepada Allah tidak dapat dicapai dengan meninggalkan syahwat ini -yang selain dalam keadaan berpuasa adalah mubah- kecuali setelah ber-taqarrub kepada-Nya dengan meninggalkan apa yang diharamkan Allah dalam segala hal, seperti: dusta, kezhaliman dan pelanggaran terhadap orang lain dalam masalah darah, harta dan kehormatannya. Untuk itu, Nabi bersabda : "Barangsiapa tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan dusta maka Allah tidak butuh dengan puasanya dari makan dan minum." (HR. Al-Bukhari) .

Inti pernyataan ini, bahwa tidak sempurna ber-taqawub kepada Allah Ta'ala dengan meninggalkan hal-hal yang mubah kecuali setelah ber-taqarrub kepada-Nya dengan meninggalkan hal-hal yang haram. Dengan demikian, orang yang melakukan hal-hal yang haram kemudian ber-taqarrub kepada Allah dengan meninggalkan hal-hal yang mubah, ibaratnya orang yang meninggalkan hal-hal yang wajib dan ber-taqarrub dengan hal-hal yang sunat.

Jika seseorang dengan makan dan minum berniat agar kuat badannya dalam shalat malam dan puasa maka ia mendapat pahala karenanya. Juga jika dengan tidurnya pada malam dan siang hari berniat agar kuat beramal (bekerja) maka tidurnya itu merupakan ibadah.

Jadi orang yang berpuasa senantiasa dalam keadaan ibadah pada siang dan malam harinya.Dikabulkan do'anya ketika berpuasa dan berbuka. Pada siang harinya ia adalah orang yang berpuasa dan sabar, sedang pada malam harinya ia adalah orang yang memberi makan dan bersyukur.

3. Syarat mendapat pahala puasa :

Di antara syaratnya, agar berbuka puasa dengan yang halal. Jika berbuka puasa dengan yang haram maka ia termasuk orang yang menahan diri dari yang dihalalkan Allah dan memakan apa yang diharamkan Allah, dan tidak dikabulkan do'anya.Orang berpuasa yang berjihad :

Perlu diketahui bahwa orang mukmin pada bulan Ramadhan melakukan dua jihad, yaitu :

Jihad untuk dirinya pada siang hari dengan puasa.
Jihad pada malam hari dengan shalat malam.
Barangsiapa yang memadukan kedua jihad ini, memenuhi segala hak-haknya dan bersabar terhadapnya, niscaya diberikan kepadanya pahala yang tak terhitung.Lihat Lathaa'iful Ma 'arif, oleh Ibnu Rajab, him. 163,165 dan 183.

bersambung...

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 7:17 PM

 

~ Sunday, October 03, 2004



Bismillaahirrahmaanirraheem...

Binatang Liar di Dalam Diri by Dr Daniel Zainal Abidin

Telah berkata Imam Thaus

"Lidahku umpama seekor binatang liar, jika aku lepaskannya dia akan memakan diriku."

Dua ketul daging amat merosakkan manusia. Nabi telah bersabda:

"Barangsiapa yang menjamin kepadaku (untuk memelihara) apa yang ada di antara dua rahang (yakni lidah) dan dua kakinya (yakni kemaluan), niscaya aku jaminkan syurga baginya." (Bukhari)

Kedua-dua daging ini boleh menyebabkan manusia dimasukkan ke dalam neraka. Nabi pernah ditanya tentang punca-punca utama seseorang dimasukkan ke dalam neraka. Baginda telah menjawab:

"(Puncanya ialah) mulut dan kemaluan." (Tarmizi & Ibn Majah)

Di dalam kehidupan seseorang Muslim, banyak amalan-amalan yang boleh dilakukan. Namun di sana ada beberapa amalan yang perlu diutamakan. Muaz pernah bertanya kepada Nabi:

"Ya Rasulallah, apakah amalan yang paling utama?" Baginda terus mengeluarkan lidahnya dan meletakkan jari Baginda di atas lidah itu (sebagai isyarat agar menjaga lidah daripada mengatakan sesuatu yang keji.) (Thabrani & Ibn Abi Dunya)

Lidah boleh diumpamakan seperti seekor binatang liar. Thaus telah berkata:

"Lidahku seperti seekor binatang buas. Jika aku lepaskannya ia akan memakan diriku." (Ihya Ulumuddin – bab Bahaya Lidah)

Tambahan dari itu, lidah merupakan pintu yang sering dimasuki syaitan untuk merosakkan anak-anak Adam. Imam Abul Laith as-Samarqandi telah menegaskan:

"Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan melainkan dengan (banyak) diam. Justeru itu hendaklah seseorang Muslim menjaga lidahnya agar ia terpelihara daripada syaitan." (Tanbihul Ghafilin bab Menjaga Lidah)

Semaian lidah telah banyak menjerumuskan manusia kepada dosa dan hasilnya ialah pohon-pohon azab di akhirat. Nabi telah berkata kepada Mu'az bin Jabal:

"Tidakkah ramai manusia telah dihumban ke dalam neraka di atas muka-muka mereka kerana hasil dari lidah-lidah mereka?" (Tarmuzi – Hasan Sahih)

Kitalah yang perlu memilih dan menentukan tentang cara penggunaan lidah kita sendiri. Jika kita hendak menggunakannya untuk menambahkan dosa, ianya memang boleh untuk dilakukan, dan jika hendak dimanfaatkannya untuk mendatangkan pahala, ia juga boleh dilakukan. Imam al-Ghazali telah berkata:

"Sesungguhnya lidah itu kecil dagingnya tetapi besar ketaatan atau kedosaannya." (Ihya Ulumuddin – Bahaya Lidah)

Jika lidah dapat dikawal untuk melakukan ketaatan, besar sekali keuntungan yang akan diperolehi oleh tuannya. Seorang sahabat telah berkata kepada Rasulullah:

"Ya Rasulallah, sesungguhnya (aku terbeban) dengan begitu banyak ajaran syariat Islam (yang perlu aku lakukan). Tolong beritahu kepadaku tentang sesuatu amal agar boleh aku berpegang teguh dengannya." Nabi telah bersabda: "Sentiasalah membasahkan lidahmu dengan zikrullah." (Tarmizi)

Justeru itu, pengawalan lidah merupakan salah satu kayu pengukur yang penting untuk menilai sejauh mana kefahaman dan penghayatan Islam seseorang. Berhubung dengan ini, Imam Hasan al-Basri telah berkata:

"Seseorang itu tidak memahami agamanya jika tidak menjaga lidahnya." (Ihya Ulumuddin – bab Bahaya Lidah)

Mengikut Imam al-Ghazali, percakapan dan pertuturan kita secara umumnya terbahagi kepada empat bahagian:

1- Perkataan yang mendatangkan kemelaratan semata-mata.

2- Perkataan yang bermanfaat semata-mata.

3- Perkataan yang ada padanya kemelaratan dan kemanfaatan.

4- Perkataan yang tidak ada padanya kemelaratan dan kemanfaatan.

Contoh perkataan yang mendatangkan kemelaratan semata-mata ialah mengumpat, mengejek, menaburkan fitnah dan memaki hamun yang melanggar batas-batas syariat. Di dalam aspek-aspek ini, diam adalah diwajibkan. Contoh perkataan yang ada padanya kemelaratan dan kemanfaatan ialah nasihat yang baik yang dicampuradukkan dengan maki hamun yang keji. Di dalam situasi ini, diam adalah juga dituntut. Perkataan yang tidak ada padanya kemelaratan dan kemanfaatan ialah perkataan dan sembang-sembang yang sia-sia yang tidak melibatkan perkara yang haram. Diam daripadanya adalah suatu keutamaan kerana orang-orang yang beriman tidak akan menghabiskan masanya pada perkara yang sia-sia. Yang tinggal untuk dihayati ialah bercakap-cakap dengan perkataan yang bermanfaat semata-mata (Ihya Ulumuddin bab Bahaya Lidah). Nabi telah bersabda:

"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat hendaklah dia bercakap dengan perkataan yang baik ataupun hendaklah dia diam." (Bukhari-Muslim)

Hari ini bila kita berbicara tentang iman, hendaknya janganlah kita lupa bahawa perkataan yang baik atau diam merupakan manifestasi penting tentang keadaan iman di hati kita.

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi (segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahu a'lam bishowaab.Wassalam

posted by scouser at 5:59 PM